Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: TvÃ¥ innedelar eller tvÃ¥ pumpar, placering?  (läst 1893 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad connybloom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Två innedelar eller två pumpar, placering?
« skrivet: 28 december 2009, 13:25:41 »
Min nuvarande pump har sagt upp sig och nu behövs en ny. Jag är osäker på om jag ska ha en pump med en innedel, en pump med två innedelar eller två pumpar, en på varje våning. Som synes på planritningen är bottenvåningen i huset ganska stängd. Här behövs en pump som kan blåsa på ordentligt. På övervåningen behövs egentligen mest en del för att kunna kyla på sommaren. De varmaste dagarna ligger nattemperaturen här uppe på cirka 33 grader. Å andra sidan handlar det om max några veckor per år.

Jag ser fram emot förslag/synpunkter på placering av delarna samt synpunkter på vilken bestyckning jag ska köra; en pump med en innedel, en pump med två innedelar eller två pumpar.
« Senast ändrad: 02 januari 2010, 14:17:07 av connybloom »
1 1/2 plan, 172 kvm, byggår 1971, betongplatta, självdrag, direktverkande el. Kåken står i Örebro. Köpte en en Panasonic Sverigepump 9:a vid husköpet 2003. Årsförbrukning ca 21000 kWh. Brakade ihop för gott december -09. Ny pump Toshiba Ras-13SKVP-ND införskaffad oktober -10.

Utloggad connybloom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Två innedelar eller två pumpar, placering?
« Svar #1 skrivet: 02 januari 2010, 14:19:28 »
Om jag ska ha två pumpar, var ska då innedelen på övervåningen sitta med tanke på att jag vill kunna kyla ett av sovrummen (se skiss i trådens början)?

Är det ingen som har synpunkter på placeringen på nedervåningen?
1 1/2 plan, 172 kvm, byggår 1971, betongplatta, självdrag, direktverkande el. Kåken står i Örebro. Köpte en en Panasonic Sverigepump 9:a vid husköpet 2003. Årsförbrukning ca 21000 kWh. Brakade ihop för gott december -09. Ny pump Toshiba Ras-13SKVP-ND införskaffad oktober -10.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Två innedelar eller två pumpar, placering?
« Svar #2 skrivet: 02 januari 2010, 14:59:48 »
Vill du kyla hela övervÃ¥ningen eller endast ett sovrum?  Du skriver ett sovrum, men dÃ¥ mÃ¥ste ju innedelen in i rummet.

Det kan dock räcka att ha innedelen i allrummet och dessutom vara mycket behagligare nattetid eftersom du kan sova med öppen dörr och ändå slippa oljudet nära sängen.

Orkar du se två st utedelar, så klöp två sep maskiner. De kanske kan monteras snyggt tillsammans och då funkar det estetiskt.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!