Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bosch EHP AW / CC160 - Elpatronen aktiveras sporadiskt  (läst 3711 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zeta83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bosch EHP AW / CC160 - Elpatronen aktiveras sporadiskt
« skrivet: 07 januari 2022, 12:32:03 »
Hej

Andra vintern i för oss ett nytt hus, har ingen direkt erfarenhet av luft/vattensystem, i huset finns Bosch EHP AW utedel och panna CC160.
Vi har bÃ¥de element och golvvärme, tvÃ¥ vÃ¥ningar. Dubbelrörsystem med mest gamla radiatorer med termostatvred. Samtliga är pÃ¥ 80-100% öppna utom i vÃ¥rt sovrum där det är helt av. 

Upptäckte igår att blixt-symbolen var tänd på panelen fast vi inte gjort någon förändring. -3 ute. Vi har haft ner till -15 utan att elpatronen har varit aktiverad (som jag sett).

Imorse var det -9 och elpatronen verkar ha slagit till och från under natten (kan se det på min energimätare att det gått åt ovanligt mycket ström).
I avancerade menyn kunde jag se att elpatronen drog för stunden runt 4kw.

Jag stängde av pannan o bröt strömmen, slog på den igen, såg då att tempsensorn som visar tempen på elementen hade ändrat från 38 till 32, som om sensorn kanske hade hängt sig? (Strömmen var endast av i max 30sek, så vattnet kan inte ha kallnat)

Efter det så har inte elpatronen aktiverats förrän nu, ca 3-4h senare, när värmetempen nått "måltempen", dvs 38-39 på elementen. Så det känns som att elpatronen går igång för att hålla tempen på kurvan? Både fläkt och kompressorsymbolerna är tända.

Varmvattensymbolen är släckt, så det är inte att den behöver tillskottet på den sidan. Varmvattenspetsen är inställd på kl03.00. Avfrostning gör den väl när den behöver, men inte flera gånger i timmen väl?

Vart ska jag börja? Är det ens ett "fel"?
Läste lite i en liknande tråd, men där fanns ett felmeddelande och utomhusenheten var ej igång, i mitt fall så verkar allting vara igång och inget felmeddelande. Jag tror att jag har kurvan ganska lågt ställd, med en utplaning runt 0 grader.

Edit: 15:22
Råkade stå inne vid pannan när jag såg att blixten dök upp, såg då under temperatur att T8 sjönk ner till ca 24 grader, för att sedan börja klättra upp igen, vid 36,7 så slocknade blixten.
Tog en bild precis efter att blixten slocknade.


25 min senare så tändes blixten igen, då han jag filma lite.


Ska den droppa tempen såhär? Om inte vad kan vara fel?
« Senast ändrad: 07 januari 2022, 15:30:45 av zeta83 »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bosch EHP AW / CC160 - Elpatronen aktiveras sporadiskt
« Svar #1 skrivet: 07 januari 2022, 23:10:09 »
Kan du kolla övriga temperaturer när kompressorn går?
T6, T8, T9, T10, T11, T12?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad zeta83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch EHP AW / CC160 - Elpatronen aktiveras sporadiskt
« Svar #2 skrivet: 08 januari 2022, 09:25:43 »
T06 = 75,6
T08 = 36,2
T09 = 31,5 (Stigande)
T10 = 32,2
T11 = -6,4
T12 = 5,2

När jag letade runt i menyerna igÃ¥r sÃ¥ fick jag se att varmvattenspetsen var inställd pÃ¥ 0 dagar kl 03.00, ändrade det till var 10e dag. Efter det sÃ¥ har jag inte sett att patronen gÃ¥tt igÃ¥ng, varken pÃ¥ pannan eller via energimätaren. Jag vet inte om 0 dagar betyder varje natt 03.00 eller om maskinen blir knäpp? Jag har aldrig ändrat inställningen förut. 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bosch EHP AW / CC160 - Elpatronen aktiveras sporadiskt
« Svar #3 skrivet: 08 januari 2022, 23:59:04 »
Det där ser OK ut, lite låg temp på T11, var det mycket frost vid avläsningen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad zeta83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch EHP AW / CC160 - Elpatronen aktiveras sporadiskt
« Svar #4 skrivet: 12 januari 2022, 13:58:04 »
Det där ser OK ut, lite låg temp på T11, var det mycket frost vid avläsningen?

Ursäkta sent svar, blev inlagd på sjukhus (inte covid) strax efter jag skrev sist. Menar du frost på aggregatet? (i så fall vet jag inte) Ute var strax över 0 har jag för mig.
Om jag kollar tillbaka på grafen, sedan jag ändrade tiden för värmespetsen, så ser elförbrukningen generellt mycket bättre ut, jag har inte alls dom topparna i grafen som jag hade när patronen startade. Så kanske är mitt problem löst. Ska kolla på pannan lite då o då för att se om elpatronen startat.


Utloggad zeta83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch EHP AW / CC160 - Elpatronen aktiveras sporadiskt
« Svar #5 skrivet: 20 januari 2022, 09:51:03 »
Då är problemet med att patronen går igång igen, började vid 7-tiden idag. Mellan 1-2 gånger i timmen så går patronen igång en liten stund. (10-15 min gissar jag på)

Det är snöstorm ute.
T-värden just nu med patronen igång:
(Först endast patron, medans jag skrev ner värdena så hoppade även kompressorn+fläkt igång, elementsymbolen tändes också.)

T01 31,2
T02 -3,2
T03 55,5
T06 57,8
T08 34,4
T09 30,4
T10 31,2
T11 -6,3
T12 2,7

När vi legat runt 0 i ute temp så kan jag inte se att patronen varit igång. Vi har haft två strömavbrott denna vecka, senaste var i natt, endast ett kort blink, så klockan i pannan gick 4 timmar fel. Kortvariga strömavbrott har ju en förmåga att orsaka fel...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bosch EHP AW / CC160 - Elpatronen aktiveras sporadiskt
« Svar #6 skrivet: 20 januari 2022, 11:07:41 »
T11 är låg, försök kolla vad den ligger på direkt efter en avfrostning?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad zeta83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch EHP AW / CC160 - Elpatronen aktiveras sporadiskt
« Svar #7 skrivet: 20 januari 2022, 11:25:01 »
T11 är låg, försök kolla vad den ligger på direkt efter en avfrostning?

Yes, det är 23min kvar på "fördröjning innan avfrostning". Kan jag köra en tvingande avfrostning? just nu är T11 på -9...
Varför kollar vi avfrostningen?

EDIT kl11:49
När "Fördröjning innan avfrostning" räknat till 0 så stannade kompressorn och elpatronen gick igång. Och timern "Avfrostning" började räkna ner.
Timer: "T12 - T11 uppnådd temperaturskillnad" ligger på 1min, den började aldrig räkna ner. Utan avfrostningen började på en gång.
Det står i manualen att "För att avfrostning ska ske måste även Fördröjning innan avfrostning ha räknat ner", men ska inte även denna timer: "T12 - T11 uppnådd..." också räkna ner innan avfrostning?

Efter 5 min så verkar avfrostningen ha avslutats, timern står stilla på 15 min. Däremot så räknar timern på värmekabeln ner (9min kvar). Och medans jag står och kollar i timermenyn så slocknar elpatronen och då är T11 = -8,3...

Nu så verkar cykeln börja om, "Fördröjning innan avfrostning" har börjat räkna ner igen.

EDIT igen kl12:24
Samma förfarande som innan, "Fördröjning innan avfrostning" räknat till 0 så stannade kompressorn och elpatronen gick igång. Och timern "Avfrostning" började räkna ner.
Denna gång kollade jag på temperaturen och T11 gick upp emot 25 grader, när den började gå ner igen så hade timern för avfrostningen stannat och värmekabeln räknade ner.
Elpatronen stannar efter ca 7-8min efter att "Avfrostning" stannat. Värmekabeln fortsätter att räkna ner.
T11 går direkt ner till -8.x och sen verkar cykeln går runt igen.
 
Alla värden i Timers och Avfrostningsinställningar är standard.
« Senast ändrad: 20 januari 2022, 12:38:06 av zeta83 »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bosch EHP AW / CC160 - Elpatronen aktiveras sporadiskt
« Svar #8 skrivet: 20 januari 2022, 14:46:01 »
Då visar nog T11 fel värde.
Nu ser jag också att T12 skiljer en del från T2, dessa 2 brukar visa ganska lika.
SÃ¥ jag funderar pÃ¥ vilka givare som visar rätt värden.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad zeta83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch EHP AW / CC160 - Elpatronen aktiveras sporadiskt
« Svar #9 skrivet: 20 januari 2022, 14:59:46 »
Då visar nog T11 fel värde.
Nu ser jag också att T12 skiljer en del från T2, dessa 2 brukar visa ganska lika.
SÃ¥ jag funderar pÃ¥ vilka givare som visar rätt värden.  Sc:,h

T2 stämmer hyfsat med min andra tempgivare, skiljer en 1 grad men T2 sitter där vinden ligger pÃ¥ just nu, 20-25m/s med snö som yr. 

Var sitter T11? kan man göra något, kolla kabel eller liknande? Man kan ju ställa om en sensor, men då måste man ju veta hur mycket fel den visar...
Är det logiskt att den vandrar ner pÃ¥ -8-9? När jag var ute och kollade sÃ¥ var det lite snö/is i hörnen pÃ¥ det som ser ut som en kylare. SÃ¥ lÃ¥g det lite smältvatten i botten. 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bosch EHP AW / CC160 - Elpatronen aktiveras sporadiskt
« Svar #10 skrivet: 20 januari 2022, 15:22:45 »
Bästa referensen på givarna får man om man stänger av värmepumpen ett par timmar och bara kör på elpatron.
Då ser du hur mycket T11 och T12 avviker från T2.
Sen finns det en meny för att justera avvikelser på tempgivarna.

Håll inne menyratten i ca 5 sek för att komma till Avancerad meny.
Accessnivå, knappa in dagens datum MMDD tryck på ratten.
Sen tror jag du håller inne ratten 5 sek igen.

Under Avancerad Mey > Temperaturer så ska du hitta korrigering av givare, men jag vet inte ur mycket man kan korrigera T11 och T12?
Var försiktig med att ändra nått annat här.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad zeta83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch EHP AW / CC160 - Elpatronen aktiveras sporadiskt
« Svar #11 skrivet: 20 januari 2022, 15:31:45 »
Bästa referensen på givarna får man om man stänger av värmepumpen ett par timmar och bara kör på elpatron.
Då ser du hur mycket T11 och T12 avviker från T2.
Sen finns det en meny för att justera avvikelser på tempgivarna.

Håll inne menyratten i ca 5 sek för att komma till Avancerad meny.
Accessnivå, knappa in dagens datum MMDD tryck på ratten.
Sen tror jag du håller inne ratten 5 sek igen.

Under Avancerad Mey > Temperaturer så ska du hitta korrigering av givare, men jag vet inte ur mycket man kan korrigera T11 och T12?
Var försiktig med att ändra nått annat här.

Jepp, det är i den menyn jag varit hela tiden, jag tänker att det borde bara vara T11 som jag kan prova att höja värdet lite på. Säg att jag höjer så -9 på givaren blir -5? Då ligger jag under 8 graders skillnaden som gör att avfrostningen går igång?
Vad ska jag tänka på, ska jag hålla kolla så förångaren inte fryser igen om det blir kallt? Eller säger maskinen ifrån själv?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bosch EHP AW / CC160 - Elpatronen aktiveras sporadiskt
« Svar #12 skrivet: 20 januari 2022, 22:15:34 »
Man bör ju vet felvisningen, det som kommer hända annars är att utedelen frostar igen totalt om avfrostning inte triggas alls.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad zeta83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch EHP AW / CC160 - Elpatronen aktiveras sporadiskt
« Svar #13 skrivet: 01 februari 2022, 08:15:20 »
Bästa referensen på givarna får man om man stänger av värmepumpen ett par timmar och bara kör på elpatron.
Då ser du hur mycket T11 och T12 avviker från T2.

Har varit fullt upp med annat, hur gör man det? Just nu har jag inte tillgång till manualen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bosch EHP AW / CC160 - Elpatronen aktiveras sporadiskt
« Svar #14 skrivet: 01 februari 2022, 09:12:49 »
Har varit fullt upp med annat, hur gör man det? Just nu har jag inte tillgång till manualen.

Uppstart > Tillskottsval > Enbart tillskott.
Du kanske måste in i serviceläget för att ändra detta, tryck in menyratten ca 5 min, ange accessnivå och dagens datum MMDD.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!