Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luftkonditionering  (läst 4838 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AdamBark

  • Gäst
AdamBark
Luftkonditionering
« skrivet: 26 mars 2014, 22:11:23 »
Hej!
Vi är en tandläkarklinik som vill kyla ned våra 3 behandlingsrum.
Vi har en liten lokal på nedre botten och har inte tillåtelse att sätta en apparat på husfasaden. Vi vill helst inte göra lösningar som kräver rördragning eller att luften släpps ut genom fönstren i slangar.

Finns d någon väggmonterad lösning som kan stå för sig själv? Dvs utan slangar etc utan bara kopplas till el, men som vi kan fylla på m ngt varje dag eller liknande.

Tacksam för alla förslag! Tack!

Mvh,

Adam

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Luftkonditionering
« Svar #1 skrivet: 27 mars 2014, 00:11:13 »
Hej och välkommen! :)

Kyla innebär att man transporterar bort värme, så på något vis måste denna värmen ut ur lokalen.

Kanske skulle gå att skicka iväg den varma luften via ventilationen om ni inte har möjlighet att använda ett fönster?
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Luftkonditionering
« Svar #2 skrivet: 27 mars 2014, 09:36:42 »
Om du har tur finns det några såna här kvar hos din närmsta Jula-handlare:
http://www.jula.se/luftkonditionering-p229-2-9kw-416093

Annars finns det ju flera liknande modeller att välja på...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Luftkonditionering
« Svar #3 skrivet: 27 mars 2014, 21:28:03 »
Just denna pÃ¥ Jula är en luftslangsmaskin (dessutom dubbla slangar som mÃ¥ste släppa ut värmen nÃ¥gonstanns).  En nackdel med luftslangmaskiner är att den drar in en himla massa luft (för att ersätta de som blÃ¥ses ut genom slangarna)  och är luften utanför varmare än önskat sÃ¥ skall den insugna ocksÃ¥ kylas, vilket drar ned den totala kapaciteten drastiskt  - den kännbara kylverkan är nog hälften av det som stÃ¥r i datablanden tyvärr.


En variant att titta efter och om vattenkostnaden är acceptabelt är att titta efter en AC som värmer kall vatten i stället för luft när den kyler luften och man tappar ut varmvattnet (typ jummet i temperaturen) i avloppet.

hade en sådan maskin på ett ställe av den typen på 1990-talet (och faktiskt var ganska tyst) och nog fasen kylde den så mycket att man fick trottla (dvs minska på flödet) på vattensidan för att det inte skulle isa igen (den var enkel och ingen övervakningslogik alls i den) och jag skulle tro att den var 5-6 kW klassen i kylverkan - det märktes för hela företagets klimat när denna till slut gick sönder efter flera års hård drift och då först insåg hur viktig den var för allmänmiljön då alla mätinstrument mm. inte slutade att producera värme...

En sÃ¥dan är i princip underhÃ¥llfri när den väl är installerad och man tÃ¥l vattenkostnaden om man inte har alternativet att  hänga aggregat utanför eller dumpar hetluften i stor mängd i nÃ¥gon ventilationsutsug som klarar mängderna med varmluft (det handlar om över 400 m^3 luft i timmen för en 10000 BTU/3kW maskin som skall forslas bort och lika mycket nytt sugas in utifrÃ¥n...)

---

Förr fanns det luftslangs-AC där man genom att duscha kondensorn med vatten och låta den ångas av genomsugna luften innan det gick ut i slang den vägen kunde få mer kyla eller minska på luftflödet i slangarna (för mindre mängd insugen luft), men dessa kalkar igen om man inte avhärdar vattnet innan med zeolitfilter och är inget för företagsbruk med långa gångtider.

« Senast ändrad: 27 mars 2014, 21:33:47 av xxargs »

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Luftkonditionering
« Svar #4 skrivet: 28 mars 2014, 10:02:32 »
Vi hade en mycket enkel sak på jobbet, det var en fläkt som såg ut nästan som Julas AC, i den hade vi kylklampar ala kylbox. Kommer inte ihåg vad den hette och den har gått i konteinern för något år sedan då vi satte in en riktig AC istället.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Luftkonditionering
« Svar #5 skrivet: 28 mars 2014, 10:19:10 »
Kanske en fläktkonvektor med kallvatten frÃ¥n kranen kan va en lösning?  ::)
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Luftkonditionering
« Svar #6 skrivet: 28 mars 2014, 17:37:14 »
Det förutsätter att man man har tillgång till mycket kallt vatten till rimlig kostnad, på somliga håll så distrubieras fjärrkyla precis som fjärrvärme och då kan det vara ett alternativ att titta på. - många kontor har kylbafflar i taket och självdrag samt en 'blandare' som ser till att temperaturen på vattnet till kylbafflarna precis håller sig över kondenspunkten då kontors-kylbafflar inte är avsedd att avfukta och går dessa för kallt så blir det takdropp. Detta gör också i rötmånadstider och hög luftfuktighet så kan man inte hålla dessa kylbafflar kalla just för att det kondenserar ut vatten även om dessa är enstaka grader kallare än omgivande luft (dvs nära 100% Rh) och då har man ingen glädje av kylbafflarna trots att det är varmt...

Att med kompressor och kylslinga sÃ¥ fÃ¥r man mer och kallare kyla  (som ocksÃ¥ kan avfukta i högre grad) med mindre vatten förbrukad just för att man värmer den betydligt mera än om man bara skulle värma säg frÃ¥n 10 grader inkommande vatten  till typ 18 grader C utgÃ¥ende innan det gÃ¥r i avloppen (eller tillbaka i fjärrkylan) 


Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Luftkonditionering
« Svar #7 skrivet: 28 mars 2014, 17:58:56 »
Vi hade en mycket enkel sak på jobbet, det var en fläkt som såg ut nästan som Julas AC, i den hade vi kylklampar ala kylbox. Kommer inte ihåg vad den hette och den har gått i konteinern för något år sedan då vi satte in en riktig AC istället.

Det fanns väl skäl till att den byttes  dÃ¥ att frysa vatten i frysybox/skÃ¥p som sedan tinar i en sÃ¥dan maskin, är mycket dyr kyla  om man ser till vad den kostar i elenergi per mängd kyla när klamparna fryses igen i frysbox/skÃ¥p - till detta sÃ¥ är kylkapaciteten och mängden kyla väldigt liten med typ ~ 90 Wh/kg is och även en ganska liten slangluft-AC pÃ¥ säg 1800 Watt kyla sÃ¥ motsvarar det att smälta 19.3 kg is per timme i kylkapacitet.


Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Luftkonditionering
« Svar #8 skrivet: 30 mars 2014, 20:57:37 »
Nja kostnaden var nog inte orsaken - vi förbrukar "herre jösses" mycket energi ändå :)
Det som hände var att vi bytte lokal och i den nya satte dom in en luftvärmepump som AC och då blev den överflödig, den var inte speciellt bra heller så - men jag tänkte i en lokal där det finns få alternativ så skulle en sådan kanske kunna hjälpa lite iaf.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!