Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Placering i gavel-radhus (suteräng) 3 vÃ¥ningar  (läst 8711 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pontus74

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej,

har precis köpt ett gavel-radhus (suteräng) på 175 kvm fördelat på 3 våningar (ca 60 kvm/våning)
i Stockholm.

Idag är det direktverkande el (oljefyllda radiatorer) och en uppvärmningskostnad på runt 3000:-/månad. Nu skulle jag vilja få lite tips/förslag på placering av ytter- & inner-del av lvp.

Har ingen ritning ännu men här kommer en beskrivande (ett försök iallafall) beskrivning av planlösningen:

Plan 1 (entré, mittenvåning): Kök, hall och vardagsrum. Trapphuset är placerat mitt i huset och har "öppna" trappsteg. Finns även en vedeldad kamin i vardagsrummet. Kök & vardagsrum är på dryga 20 kvm styck och ligger i varsin ända av våningsplanet med hall, trapphus och tvättstuga i mitten. Gaveln som ligger emot söder går längst kök, hall & vardagsrum. Köket ligger i väster, vardagsrummet i öster.

Plan 2 (övervåning): 3 st sovrum & badrum.

Plan 3 (suteräng): halva delen som källare, andra halvan med fönster och utgång till tomt på baksidan. Utgången är mot öster (under vardagsrummet).

Vi kommer att utnyttja alla våningsplan men frågan är om det är lönt/möjligt att placera innerdelen på suteräng-våningen, isåfall, ska den blåsa mot trapphuset mitt i huset eller "letar" sig värmen upp och sprider sig självt? Ska vi ev. ha 2 innerdelar (läst att det inte är lika ekonomiskt)? Och ytterdelen, ska den sitta på södersidan?

Ã…terkommer med ritning men kanske redan beskrivningen ovan kan ge tips.


/Pontus

PS
Huset har mekanisk frånluft om det kan vara något som påverkar
DS
Gavelradhus byggt 1974. 2½ våning suterräng 176 kvm, Huddinge. Panasonic NE9GKE-5 installerad 071114. Direktverkande el, oljeradiatorer bytta -01. Mekanisk frånluft. Tidigare förbrukning ca 25000 kWh

Elförbrukning 2008: 12000 kWH
Elförbrukning 2009-2011 (per år): 14500 kWh

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Placering i gavel-radhus (suteräng) 3 våningar
« Svar #1 skrivet: 20 juni 2007, 22:18:40 »
Du bör då ha en luftvärmepump på suteräng och en på mellanvåningen.
Splitaggregat med flera innerdelar är inte bra. Värmen kommer transporteras uppåt
så på översta planet tjänar du lite. Var du ska placera dom är där luften gör mest nytta
men tänk på att den låter lite och det som fläktar ut från innerdelen är inte bekvämt vistas i längre stunder, det blåser typ. En hall är lämpligt får där vistas man kortare stunder bara.
Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad Pontus74

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Placering i gavel-radhus (suteräng) 3 våningar
« Svar #2 skrivet: 02 juli 2007, 20:29:03 »
Tack för inputen Bosse!

Låter som något att gå vidare med.
Hallen på mellanvåningen pekar in mot resten av våningsplanet
så det blir nog en bra placering av innerdelen för mellan- och över-våningen.

Återkommer med lite planritningar så snart jag har lite tid över :P


/Pontus
Gavelradhus byggt 1974. 2½ våning suterräng 176 kvm, Huddinge. Panasonic NE9GKE-5 installerad 071114. Direktverkande el, oljeradiatorer bytta -01. Mekanisk frånluft. Tidigare förbrukning ca 25000 kWh

Elförbrukning 2008: 12000 kWH
Elförbrukning 2009-2011 (per år): 14500 kWh

Utloggad Pontus74

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Placering i gavel-radhus (suteräng) 3 våningar
« Svar #3 skrivet: 26 september 2007, 17:00:25 »
Nu har jag äntligen fixat planritningar över vårt radhus!
Förslag till placering av innerdelen är den röda "rutan" ovan ytterdörren i hallen. Synpunkter? Den kommer förhoppningsvis värma mellanplanet & sovrummen på överplanet.

Alla förslag pÃ¥ placeringar/synpunkter mottages  ::)



Mvh
/Pontus
Gavelradhus byggt 1974. 2½ våning suterräng 176 kvm, Huddinge. Panasonic NE9GKE-5 installerad 071114. Direktverkande el, oljeradiatorer bytta -01. Mekanisk frånluft. Tidigare förbrukning ca 25000 kWh

Elförbrukning 2008: 12000 kWH
Elförbrukning 2009-2011 (per år): 14500 kWh

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Placering i gavel-radhus (suteräng) 3 våningar
« Svar #4 skrivet: 26 september 2007, 20:37:43 »
Det är en bra placering.  Thumbsup
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad Pontus74

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Placering i gavel-radhus (suteräng) 3 våningar
« Svar #5 skrivet: 26 september 2007, 20:41:34 »
Aha, då har jag tänkt "rätt" alldeles själv ;)

Tack igen Bosse för input!


/Pontus
Gavelradhus byggt 1974. 2½ våning suterräng 176 kvm, Huddinge. Panasonic NE9GKE-5 installerad 071114. Direktverkande el, oljeradiatorer bytta -01. Mekanisk frånluft. Tidigare förbrukning ca 25000 kWh

Elförbrukning 2008: 12000 kWH
Elförbrukning 2009-2011 (per år): 14500 kWh

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Placering i gavel-radhus (suteräng) 3 våningar
« Svar #6 skrivet: 27 september 2007, 09:31:46 »
Hej Pontus74,

- instämmer med dig och jompaa om vilket som blir bästa placering...

Lycka till! :)
Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad Pontus74

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Placering i gavel-radhus (suteräng) 3 våningar
« Svar #7 skrivet: 08 oktober 2007, 14:25:26 »
Hej igen,

nästa vecka kommer min värmepump, men har precis fått ett infoblad från vår Samfällighet där ett företag demat
LVP. Enlig dom så är den bästa placeringen i nedre trappan (souterränplanet)...


Synpunkter?? Blir värmen bättre fördelad om man sätter innerdelen i nedtre trappen (riktad åt???) eller som jag
visat på mina ritningar, i hallen på mittenvåningen? Inget av dom klarar ju av att värma souterängplanet utan där
får man isåfall installera en mindre maskin som tar den våningen enkom.

Enl samma infoblad kan man räkna med en besparing på 5-7000 kWh/år och storlek på maskin 5,8 kW (vet
ej märke, troligen IVT).  Helt ok om det stämmer  ::)


/Pontus
Gavelradhus byggt 1974. 2½ våning suterräng 176 kvm, Huddinge. Panasonic NE9GKE-5 installerad 071114. Direktverkande el, oljeradiatorer bytta -01. Mekanisk frånluft. Tidigare förbrukning ca 25000 kWh

Elförbrukning 2008: 12000 kWH
Elförbrukning 2009-2011 (per år): 14500 kWh

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Placering i gavel-radhus (suteräng) 3 våningar
« Svar #8 skrivet: 09 oktober 2007, 01:16:59 »
Onödigt lång rördragning till trapp, värme transporteras uppåt om det finns någon öppning. Det är naturlagarna som styr där. Tanken är den med flera pumpar är att den med störst effekt kWh placeras längst ner. Värmen letar sig själv genom de öppningar som finns. Men man ska ju även tänka på var man vill det ska vara varmast & ha i åtanke var man vill det ska vara tyst. Den låter likt en diskmaskin som går ... något att tänka på. I en hall är därför i 80% bästa placering .. eller trapp om det inte blir för lång rördragning.
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Placering i gavel-radhus (suteräng) 3 våningar
« Svar #9 skrivet: 09 oktober 2007, 07:03:55 »
Hej igen,

- det är inte att räkna med att en pump, vart du än placerar den, ska kunna värma tre våningar. Till det krävs en innerdel på vardera souterräng- och mellanplan.

Jag skulle sätta innerdelen på den våning där man mest vistas, i ditt fall på mellanvåningen.

Hälsningar
Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad Pontus74

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Placering i gavel-radhus (suteräng) 3 våningar
« Svar #10 skrivet: 09 oktober 2007, 08:14:50 »
Tack igen för snabba svar :)
Då kör jag vidare med hallen för monteringen av innerdelen.

Gällande souterräng-våningen, kan man längre fram skaffa en "liten" LVP som kan värma den delen?
Vi vistas mest på mellan & övervåningnen men har rum längst ner som vi funderar på att inreda så
då kommer vi även nyttja hela undervåningen (tänkte på vad Bosse sa om kraftigaste maskinen längst ner)?

Ã…terkommer när allt är pÃ¥ plats och berättar hur det lirar  :D


/Pontus
Gavelradhus byggt 1974. 2½ våning suterräng 176 kvm, Huddinge. Panasonic NE9GKE-5 installerad 071114. Direktverkande el, oljeradiatorer bytta -01. Mekanisk frånluft. Tidigare förbrukning ca 25000 kWh

Elförbrukning 2008: 12000 kWH
Elförbrukning 2009-2011 (per år): 14500 kWh

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Placering i gavel-radhus (suteräng) 3 våningar
« Svar #11 skrivet: 09 oktober 2007, 08:41:30 »
Hej igen!

Du kan absolut komplettera souterrängvåningen med en mindre kraftfull pump längre fram. Men jag tror att den dagen köper du nog ändå en kraftfull modell... ;)

Det finns säkert olika skolor för pumpplaceringar, t.ex. kraftfullast längst ned, men jag tror att det gäller för hus med två plan, utan källarvåning. Har du tre våningar så skulle jag sätta den kraftfullaste pumpen på det våningsplan där man vistas mest, och vill ha det varmast. I det läget får man endera värma källarvåningen med någon annan energikälla, eller som du, fundera på att skaffa en pump ytterligare. Till översta våningen är det mindre problem med värmespridning,- som jompaa skrev, -dit söker sig den varma luften genom naturlagarna

Hälsningar
Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad Pontus74

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Placering i gavel-radhus (suteräng) 3 våningar
« Svar #12 skrivet: 09 oktober 2007, 16:01:49 »
Härligt! Tack för alla snabba och bra svar Bosse och Micra!

Återkommer som sagt med modell och "utvärdering" när min LVP är på plats.


/Pontus

Gavelradhus byggt 1974. 2½ våning suterräng 176 kvm, Huddinge. Panasonic NE9GKE-5 installerad 071114. Direktverkande el, oljeradiatorer bytta -01. Mekanisk frånluft. Tidigare förbrukning ca 25000 kWh

Elförbrukning 2008: 12000 kWH
Elförbrukning 2009-2011 (per år): 14500 kWh

Utloggad Pontus74

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Placering i gavel-radhus (suteräng) 3 våningar
« Svar #13 skrivet: 15 november 2007, 09:19:18 »
Hallå!

Igår fick jag min LVP monterad. Det blev en Panasonic HE9GKE5.
Den sitter i hallen (som markerat på min planskiss) och tempen är satt på 23 grader.
I morse (-3 ute) hade vi 23,5 i köket och 21,5 i vardagsrummet. Ingen märkbar skillnad
på ovanvåningen. Har näst högsta fläkthastighet påslagen på innerdelen.

Mina förslag på förbättringar:

1. Vi bör öppna upp lite mellan hallen/köket och "trapp-hallen" mot vardagsrummet (är inte
fullt öppet som ritningen kanske visar).

2. Sätta en takfläkt i trapphuset på övervåningen dom drar upp luften

3. Vi har mekanisk frånluft utan några tillluftsventiler (endast "naturligt drag" från fönterna
är tillluft... Installera några fönterventiler?

Nu till det viktiga: Synpunkter från forumet?


Det bör kanske gå någon vecka innan man vet mer exakt hur luften sprider sig?!

Mvh
/Pontus
Gavelradhus byggt 1974. 2½ våning suterräng 176 kvm, Huddinge. Panasonic NE9GKE-5 installerad 071114. Direktverkande el, oljeradiatorer bytta -01. Mekanisk frånluft. Tidigare förbrukning ca 25000 kWh

Elförbrukning 2008: 12000 kWH
Elförbrukning 2009-2011 (per år): 14500 kWh

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Placering i gavel-radhus (suteräng) 3 våningar
« Svar #14 skrivet: 16 november 2007, 12:51:10 »

Hej Pontus74,

- du måste nog vänta ett 3-4 dagar innan det går att dra några slutsatser, och ev. göra ändringar...

Blåser du i 45° vinkel mot golvet???

Hälsningar
Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!