Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ny värmepump, ctc eller nibe  (läst 17195 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Ny värmepump, ctc eller nibe
« Svar #45 skrivet: 06 oktober 2016, 14:49:19 »
Ok men då får du förklara hur allt fungerar för då har vi missat massor. Vad den har tanken till det sitter ju ingen shunt så den kan inte köra övertemp där och om halva tanken är till rad kretsen så blir vv delen liten och då lär den inte lämna mycket vv.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny värmepump, ctc eller nibe
« Svar #46 skrivet: 06 oktober 2016, 15:17:26 »
Håller med, det skulle vara bra med en beskrivande skiss eller en genomskärningsbild på tanken.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad stedevil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: Ny värmepump, ctc eller nibe
« Svar #47 skrivet: 06 oktober 2016, 17:09:10 »
Ni får kontakta CTC om ni vill ha sprängskisser. Min info är muntlig från infodag på CTC i Ljungby.

Vad ska systemet med en shunt till? VPn jobbar ju med flytande kondensering med rätt temp för huset och en cirkpump på radiatorsystemet. Tänk precis som vilket vanligt system med arbetstank som hellst, fast tanken är inbyggd direkt i pumpen och arbetar med 2 skikt (högtemp i toppen o värmebehovsanpassat från mitten och neråt). Jag har redan beskrivit hur allt funkar i denna o tidigare trådar, men ni har kanske missförstått då ni haft en annan mental bild av det hela? Läs gärna vad jag skrivit tidigare i ljuset av rätt ingångsfakta.

Kort:
* Väresystemsbehov enligt flytande kondenseringsprincipen matas till "mitten" på inbyggda tanken. Cirkpump mellan VP o tank varvtalsregleras till "normalt" deltaT.
* Vid varmvattenuttag varvar cirkpumpen ner till 10-20% av normal hastighet för rätt temp in i toppen (delta upp till 40-50K beroende på temp i tankbotten). Växelventilen slår över till toppmatning. När "toppen" är nöjd sker processen baklänges, dvs växelventilen slår över till "mittmatning" och cirkpump varvar upp.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Ny värmepump, ctc eller nibe
« Svar #48 skrivet: 06 oktober 2016, 17:15:05 »
Läs manualen så förstår du att det är fel.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny värmepump, ctc eller nibe
« Svar #49 skrivet: 06 oktober 2016, 17:38:41 »
Mmm, man kan nog missuppfatta även en utbildning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad stedevil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: Ny värmepump, ctc eller nibe
« Svar #50 skrivet: 06 oktober 2016, 21:27:10 »
Hmm, tittar jag pÃ¥ bilderna i manualen sÃ¥ fÃ¥r jag hÃ¥lla med er om att det verkar som jag pratar i nattmössan.  tOOmten

Men där är mycket som inte hänger ihop logiskt
* CTC påstår att GSIn har knäpptanksfunktion. Om växelventilens ena läge matar rakt ut på radsystemet, var är då knäpptanken?
* CTC påstår även att GSIn har buffert/volymhöjare. Leder till samma frågeställning som ovan.
* Om nedåtgående utgång från växelventilen är för varmvattenbehov, varför leds detta till nedre delen av tanken dessutom med infiltrationsröret mynnande nedåt? Rätt ställe in för det precis producerade (dvs varmaste) vattnet är väl högst upp i tanken.

Har även funderat på om jag blandat ihop vad som sagts med besök hos någon annan tillverkare, men eftersom jag även minns det i kontexten av "visst, vi har också börjat med växelventil, men vi använder den inte alls som alla andra" så känns det som det måste vara CTC, och växelventil mellan radsystem o varmvattenproduktion är definitivt inte unikt.

CTCs äldre beredare med slingor jobbade också med en tank med 2 tydliga temperaturzoner, delvis separerade ifrån varandra med ett nästan heltäckande metallskikt + isolering. Så känns också lite ointuitivt att de nu helt skulle ha släppt den iden och jobba helt utan skiktning i ett 270L kärl när de dessutom har reducerat flödet och höjt deltaT kraftigt vilket är precis optimalt om man vill åstadkomma skiktning.

Får se om jag hinner slå CTC en signal nästa vecka och få ett svar.
« Senast ändrad: 06 oktober 2016, 21:31:45 av stedevil »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Ny värmepump, ctc eller nibe
« Svar #51 skrivet: 06 oktober 2016, 22:15:32 »
Tyckte det sÃ¥g ut som det heta vattnet vid vv laddning leds till mitten pÃ¥ tanken  Sc:,h  Ctc har haft växelventil även pÃ¥ tidigare bergvärme vp i nÃ¥gra är nu. Kan det vara sÃ¥ att det finns volymhöjare med i manualen men inget inbyggt i vp som det syns pÃ¥ länken här http://www.ctc.se/files/pdf_dynamic/GSi-12-160801.pdf
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny värmepump, ctc eller nibe
« Svar #52 skrivet: 07 oktober 2016, 06:32:09 »
Knäpptanksfunktionen kan vara extern.
Bufferttanken likaså.
I manualen finns i alla fall hänvisningar till ett antal olika "tankar" externt.

För att få så full laddning av den 270 liter stora tanken som möjligt är det kanske bra med en viss omblandning av vattnet i tanken, jag tänker att det är därför de går in i mitten av tanken med vattnet när den skall värmas.

Om en dubbel tank skulle fungera så måste de ha en slinga i nedre delen för förvärmning av vattnet i toppen av tanken när varmvattnet skall värmas, det skulle bli en för dyr konstruktion.
För de kan ju inte trycka upp kallvatten frÃ¥n nedre tanken sÃ¥ snart de startar tappvarmvattenväxlaren.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Ny värmepump, ctc eller nibe
« Svar #53 skrivet: 07 oktober 2016, 09:23:22 »
Knäpptank eller buffert tanken är extern enligt pdf filen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad stedevil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: Ny värmepump, ctc eller nibe
« Svar #54 skrivet: 13 oktober 2016, 16:31:36 »
Hann kontakta CTC idag. Ni har rätt, GSi-12 har växelventilen mellan tank och radsystem och allt vatten i tanken är för varmvattenproduktion. Det är i Ecoheat 400serien med slingberedare som växelventilen växlar mellan toppen och mitten pÃ¥ tanken. Gör mig dock lite mer skeptisk till GSIn, för man har ju dÃ¥ definitivt tappat knäpptank och volymtank-funktionen i utbyte mot högre max tappvarmvatten. Det senare ger ju även sämre driftsekonomi (varmhÃ¥lla större volym) när man inte har behov av sÃ¥ mycket varmvatten, sÃ¥ har man gjort det endast för att i marknadsföringssyfte kunna hävda att man kan göra mest varmvatten? Hmm...  :-\

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Ny värmepump, ctc eller nibe
« Svar #55 skrivet: 13 oktober 2016, 17:09:09 »
Visst har man tappat antiknäpp funktion men att köra mot shunt som tidigare med en inverter vore dumt men visst en liten arbetstank vore inte dumt men får troligtvis inte plats. Att ha större beredare ger högre besparing om den är bra isolerad även vid lågt vv behov för då kan man sänka tempen i den och minska förlusterna och cop jämfört med att ha en liten beredare där vp måste köra max temp varje vv laddning för att vv ska räcka till. Tycker det känns som nått nytt i alla fall jämfört med Ecoheat 400 serien som mera var en hottad modell på gamla Ecoheat med de nackdelar det medförde.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad stedevil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: Ny värmepump, ctc eller nibe
« Svar #56 skrivet: 13 oktober 2016, 17:29:40 »
Att ha större beredare ger högre besparing om den är bra isolerad även vid lågt vv behov för då kan man sänka tempen i den

Fast hur många grader kan man realistiskt sänka med? Så fort man börjar hamna under 45-50C i tappvarmvatten så får man ju börja fundera på risken för legionellatillväxt. Även om det bara är i rören och inte en hel tank, så kommer ju tillväxten kunna ta fart i rören ganska tidigt då det skett liten eller ingen avdödning av den naturliga bakterieförekomsten när man jobbar med under 50C utgående varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Ny värmepump, ctc eller nibe
« Svar #57 skrivet: 13 oktober 2016, 17:41:13 »
Man behöver ju inte gå så lågt i temp men jag tycker i alla fall 50 grader räcker bra men visst lägre än så vill jag inte ha för du blir stekpannan trög diskad.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Henke_01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny värmepump, ctc eller nibe
« Svar #58 skrivet: 25 februari 2017, 11:08:28 »
Tack för alla svar!

Återupplivar tråden lite med en ny fråga...

Om man skulle gå över från CTC till annat märke t.ex Nibe, kommer alla rördragningar, anslutningar m.m passa eller måste alla anslutningar och sånt göras om?
« Senast ändrad: 25 februari 2017, 11:10:08 av Henke_01 »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Ny värmepump, ctc eller nibe
« Svar #59 skrivet: 25 februari 2017, 15:36:43 »
Du får nog räkna med att allt får göras om oavsett vilket märke du väljer. Nibe har ingen standard placering på kopplingarna så byter man en äldre Nibe mot blir det ny dragning i alla fall men det rör sig ju bara om sista biten.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!