Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ny värmepump, ctc eller nibe  (läst 17191 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny värmepump, ctc eller nibe
« Svar #15 skrivet: 03 oktober 2016, 16:03:17 »
Så kan det vara, men rent faktiskt så blir det alltid ett tapp i en växlare.
Sen kan det vara så lite att det inte har någon betydelse, men det är ingen fördel annat än för legionellarisken.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad stedevil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: Ny värmepump, ctc eller nibe
« Svar #16 skrivet: 03 oktober 2016, 17:52:24 »
GSIn (och även i350) jobbar helt annorlunda mot tidigare CTC. Precis som smurf säger så får man ut massor med varmvatten genom växlaren pga den mycket låga returtempen. Växlaren sitter även inmonterad innananför tankens isolering, så skulle vara mycket förvånad om den inte är minst lika bra på att överföra värme som kamflänsrör inne i tanken. Styret är även helt annorlunda och VPn matar via växelventil in varmare vatten i toppen (för varmvatten) eller mitten (för värme) och ingående temp till tanken regleras genom varvtalsstyrning på pumpen.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny värmepump, ctc eller nibe
« Svar #17 skrivet: 03 oktober 2016, 18:31:29 »
De flesta andra tillverkarna har ju idag kamflänsslinga som värmer vattnet i en stor förrådsberedare, så tappvattnet är ju redan fullt varmt när man öppna kranen, CTC går en omväg cia en plattvärmeväxlare, det är bra för att minimera risken för legionella, men varje värmeväxling innebär en förlust, det går liksom inte komma ifrån.
Som så många andra gånger så kanske det är så lite att det är oväsentligt att diskutera, men ni får det att framstå som att det skulle vara effektivare, vilket jag inte håller med om, det kan omöjligt vara effektivare, men det är ett effektivt sätt att säkra upp mot legionella, och där utmärker sig ju CTC med nya värmepumpen.

Jag trodde att hela tanken användes för tappvarmvatten, är det inte så?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Ny värmepump, ctc eller nibe
« Svar #18 skrivet: 03 oktober 2016, 18:36:37 »
Coolt    vilka har kamflänsslingor  :)  tummenupp

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny värmepump, ctc eller nibe
« Svar #19 skrivet: 03 oktober 2016, 18:39:25 »
De flesta, om inte alla?
Hur så.
Thermia, Nibe, Viessmann, är osäker på IVT dock, har aldrig kollat på deras lösning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Ny värmepump, ctc eller nibe
« Svar #20 skrivet: 03 oktober 2016, 19:16:14 »
De flesta andra tillverkarna har ju idag kamflänsslinga som värmer vattnet i en stor förrådsberedare, så tappvattnet är ju redan fullt varmt när man öppna kranen, CTC går en omväg cia en plattvärmeväxlare, det är bra för att minimera risken för legionella, men varje värmeväxling innebär en förlust, det går liksom inte komma ifrån.
Som så många andra gånger så kanske det är så lite att det är oväsentligt att diskutera, men ni får det att framstå som att det skulle vara effektivare, vilket jag inte håller med om, det kan omöjligt vara effektivare, men det är ett effektivt sätt att säkra upp mot legionella, och där utmärker sig ju CTC med nya värmepumpen.

Jag trodde att hela tanken användes för tappvarmvatten, är det inte så?
Vet inte hur andra vp funkar men hos mig blir aldrig botten tempen i beredaren lika kall som ingående kv och det vet jag att det finns acktank där botten tempen blir riktigt kall nu beror det ju på hur bra Ctc fått till skiktningen på sin lilla tank. Om du tycker att Ctc gått en omväg via växlare så har ju tex Nibe gått en omväg via sin slinga också. En vp med växlare kommer att hålla samma temp i tanken som vbut det gör inte en Nibe med slinga i alla fall den förlorar en hel del grader där och om Ctc växlare är rejält dimensionerad ger den mera vv.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny värmepump, ctc eller nibe
« Svar #21 skrivet: 03 oktober 2016, 19:28:06 »
För att en motströmsväxlare skall bli effektiv måste de motgående flödena vara rätt höga, skulle förvåna mig om det inte blir omrörning i CTC:s tank också.
Däremot har du ju rätt i att det kan bli ett visst tapp även i tankar som värms av slinga speciellt om man just tappat mycket varmvatten som behöver värmas upp, då är det inte säkert att hela tanken hinner bli riktigt varm innan den stannar kompressorn för högt tryck på driftspressostaten.

Att returtempen från värmeväxlaren blir lika kall som inkommande kallvatten säger ju inget om hur mycket energi som växlas över i växlaren, bara att man kör ett lågt flöde genom värmeväxlaren. (Annars hade det varit några grader varmare än inkommande kallvatten).
Ett lågt flöde kan säkerställa minimal omrörning, så man kanske inte sabbar skiktningen i tanken.
Om det stämmer som CTC skriver på hemsidan så skall deras VP kunna ge upp till 300 liter tappvarmvatten, och om det stämmer så är de onekligen bra.
I Energimyndighetens test var ju annars Nibe 1245 bäst med 259 liter 40 grader varmt vatten.

Har för mig att jag sett folk klaga pÃ¥ tappvarmvattnet pÃ¥ Gsi:n   dontknow
Har jag inbillat mig det (har aldrig satt mig in i problemen, men nog har jag för mig att ämnet passerat mina ögon mer än en gång...)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Ny värmepump, ctc eller nibe
« Svar #22 skrivet: 03 oktober 2016, 19:50:53 »
Tror ingen klagat pÃ¥ vv i GSI tror inte jag läst nÃ¥tt om den alls eller  Sc:,h Moderna vp bryter inte pÃ¥ pressostaten utan pÃ¥ tempen. Det räcker ju att växlaren är effektivare än en slingladdad beredare för att den ska ge mera vv och det bör inte vara nÃ¥gra problem det enda jag ser som negativt är mera grejer som kan krÃ¥ngla.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny värmepump, ctc eller nibe
« Svar #23 skrivet: 03 oktober 2016, 19:56:31 »
Hmm, hittar inget om nÃ¥gra klagomÃ¥l när jag söker heller, men även jag har ju fel flera gÃ¥nger/dag.  ;)
Har för mig att jag läst nåt negativt om det och typ VALT att inte läsa då jag tyckte det var så synd att de misslyckats med varmvattnet, men som sagt, kan ha sett fel.
Och det vore ju riktigt bra, tycker i allt övrigt att den där pumpen ser bra ut, rätt effektområde, låg lägsta uteffekt, vartalsreglerade cirkpumpar OCH mycket tappvarmvatten.
Och snart är det ju en Nibe.  ::) ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Ny värmepump, ctc eller nibe
« Svar #24 skrivet: 03 oktober 2016, 22:49:21 »
De flesta, om inte alla?
Hur så.
Thermia, Nibe, Viessmann, är osäker på IVT dock, har aldrig kollat på deras lösning.

Tänkte bara för att Thermia o Viessmann o Nibe har inte en enda fläns.  SÃ¥  vilka har kamflänsslingor   :)

Thermia har ett 22 koppar rör som är bockat till tws slinga

Nibe har nog samma

Viessmann har 32 rör som är deras spiral
 Allt flänslöst...vore kul o veta vart jag kan fÃ¥ tag i kamflänsslinga   tummenupp   nostalgi  :)

 

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Ny värmepump, ctc eller nibe
« Svar #25 skrivet: 04 oktober 2016, 06:14:18 »
Har för mig jag sett bild från Nibe och den slingan var flänsad menar du att dom har enbart släta rör ? Vill du köpa slingor finns dom att köpa på rinkaby rör.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny värmepump, ctc eller nibe
« Svar #26 skrivet: 04 oktober 2016, 06:16:38 »
@ Oraklet
Om det du skriver stämmer sÃ¥ fÃ¥r man gratulera till att du bevisat mig ha fel, det mÃ¥ste kännas bra för dig.  tummenupp
Ja, nu har jag ju inte sett hur värmepumparna ser ut inuti, men det kanske du har.
Att det är släta rör på sprängskisserna (teckningarna) har jag sett, men det betyder ju inget.
Huruvida det är rör eller kamfläns har nog inte så stor betydelse, det blir nog rätt snart så pass mycket beläggningar på kamflänsslingorna att deras effekt är mer eller mindre obetydlig då de sitter i kommunvattenfasen, kanske de bara ökar risken för legionella och försämrar värmeöverföringen i praktiken?

CTC:s lösning verkar i alla fall smart på flera sätt, kanske det blir det nya sättet att värma tappvarmvatten, om det inte anses bli för dyrt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Karl-Evert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Värmepump och ?
SV: Ny värmepump, ctc eller nibe
« Svar #27 skrivet: 04 oktober 2016, 16:22:11 »
CTC EcoZenith i550 har kamflänsslinga, ja till på köpet dubbla.
Nu är det ingen vp men ändå.
Nytt hus
EcoAir 410 med Basic styrning. Fast kondensering mot Strömnäspanna TS 500 (500 liter acktank med 120 liter vvb). Thermomatic shuntstyrning med rumsgivare ( på g utegivare och effektvakt till elpatronen). Pumpen värmer ett sk. Gotlandshus byggt 1981, 1,5 plan totalt 240m2.
Gamla huset sålt
CTC EcoPart 417 + EcoZenith i550 Pro, jordvärme, 3x550m slang (3x510m "aktiv") + CTC Kombipanna med sågspån-förugn, pannan dockad till Zenith tanken med laddomat 21.
Pumpen värmer ett gammalt Gotlands-hus (kalkstenshus, dåligt issolerat) från 1842, 160m2 (med möjlighet att inreda 40m2 till på övervåningen) + källaren + via kulvert tvättstuga i flygelbyggnad (också byggt av kalksten).
Panasonic NE9PKE i garage/verkstadsbyggnad på 44m2

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Ny värmepump, ctc eller nibe
« Svar #28 skrivet: 04 oktober 2016, 17:06:58 »
Fast den värmer vv inuti slingan i de slingor vi menar cirkulerar hett vatten från vp i slingan och värmer på så sätt beredaren som innehåller vv. Om det är helt släta rör som används så förklarar det varför framledningen behöver vara så pass många grader över vv tempen med andra ord det finns en hel del att förbättra med flänsar på rören.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad stedevil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: Ny värmepump, ctc eller nibe
« Svar #29 skrivet: 04 oktober 2016, 17:16:32 »
Oraklet har fel i varje fall vad gäller Nibe. De hade definitivt kamflänsslingor, tom med turbulerande inneryta, när jag sÃ¥g dem IRL sÃ¥ sent som i vÃ¥ras. Viessman o Thermias fabriker har jag inte besökt, men sÃ¥ lÃ¥gbudget sÃ¥ man har släta rör känns lite konstigt för Viessman. Thermia har jag ingen koll pÃ¥  dontknow

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!