Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Läste av elmätaren  (läst 6039 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad appliance

  • ...
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
Läste av elmätaren
« skrivet: 17 februari 2008, 16:29:03 »
och upptäckte att el-förbrukningen  pÃ¥ en tre mÃ¥nadersperiod okt, nov, dec lÃ¥g pÃ¥ 3000 kWh lägre än förra Ã¥ret. Husets normala totalförbrukning var förut 11000 kwh/Ã¥r (inkl hushÃ¥lls el/varmvatten) ska bli väldigt intressant att läsa av mäteran i Ã¥r och se vad totala förbrukningen blir.

Klockade just min värmepump nu och vid + 6 grader går den ca 20 min / timme

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Läste av elmätaren
« Svar #1 skrivet: 17 februari 2008, 18:10:07 »
Är de tbara det varmare vädret so är orsaken eller har du åtgärdat något?

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad appliance

  • ...
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Läste av elmätaren
« Svar #2 skrivet: 17 februari 2008, 19:02:07 »
Ska ju tillägga att jag installerade pumpen i okt, så det är besparingen :-)

/  H

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Läste av elmätaren
« Svar #3 skrivet: 17 februari 2008, 19:43:44 »
Då är det bara att njuta. Själv ligger jag en total återbetalning på 4,6-4,9 är på min bergvärme installation. fast då har jag gjort allt arbete själv utan borrningen förstås.

Mvh ///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad appliance

  • ...
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Läste av elmätaren
« Svar #4 skrivet: 18 februari 2008, 17:18:42 »
Ahh du gjorde det jobbet själv... Jag installerade min luftvärme-pump själv trots alla varningar och så här i efterhand så har jag ju insett att det var inte svårare än allt annat jag byggt på huset, (innerväggar/köksinstallation etc) Vaccumpumpen köpte jag för 1200 och sålde 200 billigare när det jobbet var utfört så min pumpinstallation kostade mig totalt 6900 plus bensinen till överskottsbolaget där jag köpte pumpen.

Mitt nästa projekt blir att installera en vindkraft snurra samt solfångare för varmvatten, därefter ska jag koppla bort mig från elnätet - den dagen jag gör det kommer jag att få frid i hela själen. Jag är väldigt trött på alla nätavgifter och allt annat skit som läggs på elräkningen.

/ H

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Läste av elmätaren
« Svar #5 skrivet: 18 februari 2008, 20:52:46 »
Det där med att koppla bort sig från nätet låter lite drastiskt.Minska förbrukningen är mycket bra men det lär bli stora svårigheter den dagen man inte har nån el alls.
Vindkraft ställer ju lite krav på utrymme? har du mycket mark?

//AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Läste av elmätaren
« Svar #6 skrivet: 18 februari 2008, 21:21:14 »
Ahh du gjorde det jobbet själv... Jag installerade min luftvärme-pump själv trots alla varningar och så här i efterhand så har jag ju insett att det var inte svårare än allt annat jag byggt på huset, (innerväggar/köksinstallation etc) Vaccumpumpen köpte jag för 1200 och sålde 200 billigare när det jobbet var utfört så min pumpinstallation kostade mig totalt 6900 plus bensinen till överskottsbolaget där jag köpte pumpen.

Mitt nästa projekt blir att installera en vindkraft snurra samt solfångare för varmvatten, därefter ska jag koppla bort mig från elnätet - den dagen jag gör det kommer jag att få frid i hela själen. Jag är väldigt trött på alla nätavgifter och allt annat skit som läggs på elräkningen.

/ H



Kanske bättre att SÄLJA EL till nätet , istället för att koppla bort sig ??  = större besparing , dessutom ha tillgÃ¥ng till "nätets" EL vid behov !!
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad appliance

  • ...
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Läste av elmätaren
« Svar #7 skrivet: 18 februari 2008, 22:30:38 »
Nej jag har inte mycket mark, däremot så har jag ett litet hus på 56 kvadratmeter (enplan) som är beläget på skogstomt vilket innebär att ingen kommer att störa sig på vindsnurran. Årsförbrukningen av el innan installation av luftvärmepumpen låg på 10 000 - 11 000 kwh. I år tippar jag på att årsförbrukningen borde hamna på 3500 - 4000 kwh.

Min plan är att sätta upp två stycken små vindsnurror 2*3000 kw de ska driva luftvärmepumpen när det blåser tillräckligt (pumpen drar 1200 W) blir det för kallt värmer jag huset med pelletskamin eller dieselkamin. Varmvatten ska tas från solfångare förutom under vinterhalvåret när varmvattnet tas via kaminen.

Vi är två vuxna som lever i huset och jag tror att det går att anpassa sig så att elen räcker till och skulle den inte göra det har grannen lovat att jag får dra ner en kabel till honom om om det skulle bli allt för kallt :-) Hur som helst så ska det bli kul att se om mina planer går att uppfylla - får hoppas det!

/  H



Det där med att koppla bort sig från nätet låter lite drastiskt.Minska förbrukningen är mycket bra men det lär bli stora svårigheter den dagen man inte har nån el alls.
Vindkraft ställer ju lite krav på utrymme? har du mycket mark?

//AndersA

Utloggad appliance

  • ...
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Läste av elmätaren
« Svar #8 skrivet: 18 februari 2008, 22:31:50 »
det jag vill komma från är alla fasta avgifter, det är därför jag vill koppla bort helt

/  H

Ahh du gjorde det jobbet själv... Jag installerade min luftvärme-pump själv trots alla varningar och så här i efterhand så har jag ju insett att det var inte svårare än allt annat jag byggt på huset, (innerväggar/köksinstallation etc) Vaccumpumpen köpte jag för 1200 och sålde 200 billigare när det jobbet var utfört så min pumpinstallation kostade mig totalt 6900 plus bensinen till överskottsbolaget där jag köpte pumpen.

Mitt nästa projekt blir att installera en vindkraft snurra samt solfångare för varmvatten, därefter ska jag koppla bort mig från elnätet - den dagen jag gör det kommer jag att få frid i hela själen. Jag är väldigt trött på alla nätavgifter och allt annat skit som läggs på elräkningen.

/ H



Kanske bättre att SÄLJA EL till nätet , istället för att koppla bort sig ??  = större besparing , dessutom ha tillgÃ¥ng till "nätets" EL vid behov !!

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Läste av elmätaren
« Svar #9 skrivet: 18 februari 2008, 23:16:51 »
Nja,

att sälja el till elbolagen tror jag alltid kommer att vara en dålig affär. Vattenfall kommer att se till det. Dessutom blåser det inte jämt.

Däremot har jag en dröm...

Problemet är att ha ett tillräckligt stort, högeffektivt (Metallhydrid?) batteri till vindsnurran. Jättedyrt, Livsfarligt att ha inomhus. Men om fem år kommer jag att ha det....i bilen på gården.

Kanske jag oxå slipper bensinräkningen om jag har tillräckligt många vindsnurror.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Intruder@1400

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro län
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Avataren ljuger. Är VP-amatör!
SV: Läste av elmätaren
« Svar #10 skrivet: 23 mars 2008, 13:27:17 »
Klart man ska ha visioner. Men 2 x 3kw vindsnurror, då snackar
vi ca 200.000 bagis. Om du inte cashar detta så har du även ränta.
Förr fanns det en "serviceavgift" på 6000kr/år som skulle betalas om
man hade vindkraft. Hurvida denna avgift finns kvar vet jag ej.

Om vi räknar på 1 kr kwh från din leverantör och utan "serviceavgiften"
så blir det en pay-back-time på 50 år med en årsförbrukning på 4000 kwh.

Kolla upp ordentligt vad som gäller i din kommun. Du måste även ha bygglov
om rotorbladens diameter överstiger 3 meter.

Även jag är sugen på vindkraft. Hörde med grannen om att gå ihop på
en 10 kw snurra men han var inte intresserad. En snurra på 10 kw är billigare
än 2 på 3 kw. http://www.windon.se/produkter_10kw.asp

/Klasse
1-Plansvilla på 145m2. En "Sverigepumpen" som satt i huset när vi flyttande in. Kamin. Vet inte årsförbrukningen ännu. Zibro SCJA25 monterad i garaget 2013-2017. Ersatt med en Qlima.
Förra huset: ME FD25 som jag var grymt nöjd med. Ersatte en Panasonic som kompressorn pajade på. Polo DC Inverter i garaget (72m2) som gjorde sitt jobb som den skulle.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!