Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Krypgrund som ska plastas in och täcka ventiler nÃ¥gra tips?  (läst 2765 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Man kanske inte ska utesluta att det kan finnas inbyggda tryckimpregnerade syllar istället för asfaltspapp och vanligt virke som syll. Tryckimpregnerat kan ge en djävulsk mögeldoft i hela huset som sätter sig på allt.
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3577
  • Karma +2/-0
Man kanske inte ska utesluta att det kan finnas inbyggda tryckimpregnerade syllar istället för asfaltspapp och vanligt virke som syll. Tryckimpregnerat kan ge en djävulsk mögeldoft i hela huset som sätter sig på allt.
Jag har  wave
Rejäl klump i magen när jag såg det som oinsatt köpare i efterhand. Lite sugen på sopa ner hela den delen av huset. 4,8 m i takhöjd, loft 60 kvadrat rakt och fint. Men dåliga fönster -2003, dålig isolering tak och golv, dålig tätning mot gamla huset, gles golvvärme, supermärkligt resonansljud av rummets form eller storlek som "dön-svarar" resonans av biltrafik. Bilarna är tystare om man går ut, fuktproblemet, fåglarna attackerar denna utbyggnaden av någon anledning också. Hål i fasaden av hackspett. Kråk-fågel som attackerade största glaspartiet 2x3 m 5h om dagen från kl 3:30 från mars-maj nästan varje dag i två år. Helt sjukt. Nyvaken som campar med luftgevär blev ingen träff tyvärr.

Går väl att fixa det befintliga, med mycket vilja. Mest vitt mögel, några hörn på masoniten har svartmögel. Har dock inte varit där på ett par år, kanske värre.

Edit: Såg att det såldes oorganiska skivor som tålde fukt bra på någon bygghandel för några år sedan. Ganska lika asbestmaterial, fast det var väl cement/betong/fiber någonting. Verkade lämpligt.

Över till trådskaparen.
« Senast ändrad: 11 juni 2023, 00:57:19 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Mineritskiva.

Alla material har sina för och nackdelar, den är tung att jobba med och kan lätt gå sönder.
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Kör du bara forcerad ventilation, eller fick Acetec sälja en avfuktare till dig?

Sorbtion verkar köra undertryck hittade jag på annan källa.

Mycket att tänka på. Får fixa någon lösning snart, beställde hem lite fukt-shelly för statistik.

Kör med en Munters avfuktare och undertryck, men hur mycket undertrycka jag har är nog oklart, har en kryplucka på ena gaveln så jag tar mig in under kantbalken, den har jag bara täckt med en plywoodskiva, så jag gissar att det är obefintligt undertryck, men det är i alla fall en kontrollerad ventilation om ca 30 m3/timme.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad slutsteg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Uppdatering
Nu har jag burit ut en kägla massa Sten och isolering samt annat bråte. Haft hit en grusbil som fullt upp grunden. Blev bra. Plastat och täpp ventilerna samt kört igång drybox x200 och allt går som det ska.


Men är  det nÃ¥gon som vet vad som rekommenderas när man avfuktar pÃ¥ vilken procent det är bäst att börja pÃ¥. Fabriksinställningarna är 60%. GÃ¥r ju att ställa ner den ännu mera och till och med sÃ¥ den gÃ¥r kontinuerligt.

Är det bättre / snabbare att ställa ner 2-3 mÃ¥nade till konternueligt  och sen ställa tillbaka till 60% eller vad man nu ska ha? FörstÃ¥r sÃ¥klart att den drar mer el men vill bli av med lukten.



Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Om lukten kommer från marken är det inte säkert du blir av med den med den där typen av trossbotten, luften verkar ju kunna röra sig mer eller mindre fritt in i isoleringen i golvet?
Plasten hindrar bara fukt, inte lukt, så vitt jag vet och kan bedöma i alla fall.
Jag kör på 70%, men körde "torrare" första sommaren "för att torka ut", men tror egentligen inte att det har någon betydelse.

En tanke jag haft är annars att det hade varit bättre att avfukta utan plast, om lukten kommer från marken.
Eller, att först lägga ut plast, och sedan ren sand eller liknande ovanpå, så man avfuktade den rena sanden, och samtidigt hade både plast, och ett lager sand som förhindrar att ljus kan nå eventuellt organiskt material och ge det möjlighet att börja mögla.
Fukt, syre och i viss mån ljus är väl det somt triggar tillväxt av olika slag, och skulle man lägga plast som sedan täcks med sand, som avfuktas så borde det inte kunna hända just något i marken.

För att bli kvitt lukten kan ozonbehandling av krypgrund och bostadsytan vara en genväg.
Kommer det tillbaka har du kanske inte blivit av med grundproblemet
« Senast ändrad: 26 juni 2023, 07:19:39 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Uppdatering
Nu har jag burit ut en kägla massa Sten och isolering samt annat bråte. Haft hit en grusbil som fullt upp grunden. Blev bra. Plastat och täpp ventilerna samt kört igång drybox x200 och allt går som det ska.


Men är  det nÃ¥gon som vet vad som rekommenderas när man avfuktar pÃ¥ vilken procent det är bäst att börja pÃ¥. Fabriksinställningarna är 60%. GÃ¥r ju att ställa ner den ännu mera och till och med sÃ¥ den gÃ¥r kontinuerligt.

Är det bättre / snabbare att ställa ner 2-3 mÃ¥nade till konternueligt  och sen ställa tillbaka till 60% eller vad man nu ska ha? FörstÃ¥r sÃ¥klart att den drar mer el men vill bli av med lukten.

Vilken typ av ventilationssystem har huset?

Om du har mekanisk frånluftsventilation, ex. en fläkt som sitter på taket och suger kontinuerligt ur köksfläkt/våtrum......

...och otillräcklig tilluft......ex. via ventiler i/ vid fönster.......så kanske tilluften tas via springor i golvet mot krypgrunden.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad slutsteg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vilken typ av ventilationssystem har huset?

Om du har mekanisk frånluftsventilation, ex. en fläkt som sitter på taket och suger kontinuerligt ur köksfläkt/våtrum......

...och otillräcklig tilluft......ex. via ventiler i/ vid fönster.......så kanske tilluften tas via springor i golvet mot krypgrunden.

Finns inga ventiler i rummen på utbyggande varken i väggar eller runt fönster. Vet att besiktningen påpekade det men har inte gjort någonting.

Utloggad slutsteg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Om lukten kommer från marken är det inte säkert du blir av med den med den där typen av trossbotten, luften verkar ju kunna röra sig mer eller mindre fritt in i isoleringen i golvet?
Plasten hindrar bara fukt, inte lukt, så vitt jag vet och kan bedöma i alla fall.
Jag kör på 70%, men körde "torrare" första sommaren "för att torka ut", men tror egentligen inte att det har någon betydelse.

En tanke jag haft är annars att det hade varit bättre att avfukta utan plast, om lukten kommer från marken.
Eller, att först lägga ut plast, och sedan ren sand eller liknande ovanpå, så man avfuktade den rena sanden, och samtidigt hade både plast, och ett lager sand som förhindrar att ljus kan nå eventuellt organiskt material och ge det möjlighet att börja mögla.
Fukt, syre och i viss mån ljus är väl det somt triggar tillväxt av olika slag, och skulle man lägga plast som sedan täcks med sand, som avfuktas så borde det inte kunna hända just något i marken.

För att bli kvitt lukten kan ozonbehandling av krypgrund och bostadsytan vara en genväg.
Kommer det tillbaka har du kanske inte blivit av med grundproblemet

Tack, kanske ska testa att hyra ett ozon aggregat och köra någon dag både i utbyggnaden och grunden. Har väl inte något att förlora på det

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Finns inga ventiler i rummen på utbyggande varken i väggar eller runt fönster. Vet att besiktningen påpekade det men har inte gjort någonting.

Har du självdrag eller mekanisk ventilation...via fläktaggregat?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad slutsteg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Självdrag gammal kÃ¥k 1937 där finns det ventiler i alla rum förutom vardagsrummet som har öppen spis men pÃ¥ utbyggnad 1965  där krypgrunden är 30kvm finns ingenting . SÃ¥ kanske borde man göra nÃ¥gonting Ã¥t detta?


Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
självdrag orsakar inte ngt större undertryck, som  skulle kunna suga luft ifrÃ¥n krypgrunden.....

ni besväras av dålig lukt......men finns lukten mest i utbyggnaden över krypgrunden?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad slutsteg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
självdrag orsakar inte ngt större undertryck, som  skulle kunna suga luft ifrÃ¥n krypgrunden.....

ni besväras av dålig lukt......men finns lukten mest i utbyggnaden över krypgrunden?


Utbyggnaden består av 30 kvm och det är fördelat på 1 rum.
1 sovrum där vi stäng till dörren och inte velat bo där luktar det mest. 20kvm ca
1 kök eller matplats ca 5 kvm  hör i ihop med köket alltsÃ¥ öppet och hallen. Har inte känt nÃ¥go.än lukt där nu.
1 del av hall som är öppen till resten av hallen där kan jag känna svag lukt ibland när jag kommer in.

När vi flyttade in i december kunde vi känna myckey mera lukt som satt sig i kläderna och den fanns även i andra rum om än svagt och  dÃ¥ hade tuset stÃ¥tt tom i flera mÃ¥nader. Men har minskat mycket efter det.


Har bifogat en ritning det som är
Röda  är krypgrund.


Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Om du har möjlighet att montera en sk miniventilation....så får du en luftomsättning....24-7.

Jag har den lösningen i två olika bostäder och lukten som fanns i ett hus utan ventilation, försvann.....efter installation av denna.

https://www.polarpumpen.se/ventilation-och-avfuktare/varmeatervinning/mitsubishi-electric-vl-50-miniventilation-varmevaxlare/p-1533294?campaign=10164989475&content=584131939117&keyword=&gad=1&gclid=CjwKCAjwkeqkBhAnEiwA5U-uM2WW7FSz0CF2dXzskiu-BltocW6OVH0xgNrp72HLpx44gD8cC7bbfhoCINoQAvD_BwE







Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad slutsteg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har nu kört en månad. Har en mätare mitt i grunden och avfuktaren drybox x200 står i hörnet

Körde första veckan på RF 62,9 %
Ställde ner den på 0 RF ( alltså konstant) och körde det i 2,5 v. Fukten låg på ca 32 %

Nu har jag ställt upp den till 52 % och kör det tills vidare kanske väntar några månader och sen ställer tillbaka på 60%



Nu har jag spacklat i ett av tummen på utbyggnaden. Kan inte känna någon lukt och vänner kan inte känna någon . Tycker även det bli bättre i krypgrunden.


Vet dock inte när man vågar bo i rummet när det inte är farligt längre. Lukten som satt sig i kläder har försvunnit i alla fall.



nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!