Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kalibrera IR termometer.  (läst 1603 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Patrik_f

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kalibrera IR termometer.
« skrivet: 13 oktober 2020, 08:31:43 »
Hej! Köpte en termometer igÃ¥r. Trotec tp 10. Blir inte klok pÃ¥ hur jag ska ställa in emessivitetsvärdet. Vill mäta pÃ¥ plÃ¥t som är lackad med gammal matt svart färg. Började med inställningen 0,95. Mätte ca -1 trots att det var 4 grader ute. Provade pÃ¥ andra liknande föremÃ¥l med samma resultat. Provade med andra E-inställningar utan att fÃ¥ rimliga resultat😪. NÃ¥n som har nÃ¥t förslag pÃ¥ vad jag gör fel?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kalibrera IR termometer.
« Svar #1 skrivet: 13 oktober 2020, 09:13:01 »
IR-termometrar är ingen exakt vetenskap.
Temperaturmätning är dessutom svårt, hur vet du t.ex. att plåten är 4 grader?

Det är viktigt att IR-termometern är samma temp som omgivningen, om man t.ex. går ut från +20 graders värme inne och mäter på en yta ute (om det t.ex. är minusgrader ute) så kommer mätvärdet att ändra sig med tiden om du vistas en längre tid ute så att hela "pistolen" kallnar.

Ett annat fenomen som kan göra att det blir "fel" mätvärden om du har en utetemp på + 4 grader och mäter mot en plåt som ligger på en lastpall på marken är att pallen och plåten i sig hindrar värmeutstrålningen från planeten (om solen gått ned)
Om solen skiner så kommer du att ha varmare på plåten än vad en termometer i luften visar..
Jag har t.ex. ofta sett minusgrader på mina solfångargivare på taket nattetid även om "utetemperaturen" är flera plusgrader.
Tänk fenomenet frost på biltaket, eller på framrutan trots att det är blött på marken och utetempgivaren visar någon plusgrad - det är samma fenomen.

Prova alltsÃ¥ vända plÃ¥ten du mäter pÃ¥ ned mot marken, vänta en tid, och mät igen - nu kanske mätvärdet stämmer bättre med vad du jämför med.  dontknow

Den IR-termometer vi säljer går kalibrera +-4°C just för att man inte bara skall vara hänvisad till emissivitetsvärdet om man känner sig säker på att mätaren visar fel, men som sagt...
https://www.energibutiken.se/sv/termometrar/110-ir-termometer.html

Ett annat tips kan vara att hitta en tejp som ger "rätt" mätvärden (maskeringstejp rekommenderas ofta) och tejpa den på ytan du vill mäta.
DÃ¥ har du i vart fall samma emissivitet hela tiden.
« Senast ändrad: 13 oktober 2020, 09:16:10 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Patrik_f

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kalibrera IR termometer.
« Svar #2 skrivet: 13 oktober 2020, 20:35:13 »
Har provat lite mer nu. När jag är inomhus i rumstemperatur stämmer temperaturen pÃ¥ det mesta jag skjuter mot. När jag gÃ¥r ut nu pÃ¥ kvällen sÃ¥ verkar det som att allt jag skjuter pÃ¥ visar ca 3-4 grader grader kallare än lufttemperaturen. Provade även att mäta temperaturen pÃ¥ en balk för att kontrollera temperaturen mot  med givare och det blev samma fel med ir-termometern :'(

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kalibrera IR termometer.
« Svar #3 skrivet: 14 oktober 2020, 08:03:23 »
Alla IR-termometrar har dessutom problem med blanka ytor, speciellt metallytor.
Där kan man inte alls lita på dem.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Kalibrera IR termometer.
« Svar #4 skrivet: 14 oktober 2020, 09:23:55 »
Det går att testa felvisningen genom att mäta mot en målad eller tejpad plåtburk fylld med is + vatten. Helst bör man mäta vattentemperaturen med en bra termometer. Det är inte så lätt att få till noll grader på vattnet som man kan tro.

Det fungerar ocksÃ¥ att mäta mot smältande is, den ska vara fuktig pÃ¥ ytan. Man mäter dÃ¥ ca en halv grad för lÃ¥g temperatur. 

Min IR-termometer visar 0,3 till 0,5 grader för lÃ¥g temperatur vid noll grader sÃ¥ helt exakta är de inte. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Patrik_f

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kalibrera IR termometer.
« Svar #5 skrivet: 14 oktober 2020, 16:55:46 »
Alla metallytor jag har mätt mot var svartmålade med ganska matt färg.

Utloggad varmdo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kyl och värmepumstekniker
SV: Kalibrera IR termometer.
« Svar #6 skrivet: 14 oktober 2020, 19:11:42 »
Sätter du en bit eltejp på plåten du mäter mot och siktar på den kommer du få ett mer exakt bärde

Utloggad Patrik_f

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kalibrera IR termometer.
« Svar #7 skrivet: 15 oktober 2020, 08:07:18 »
Tror jag har fått lite ordning på mätningen nu. Lät termometern aklimatisera sig länge. Uppskattar att felmarginalen ligger inom en halv grad på den yta jag vill mäta på.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kalibrera IR termometer.
« Svar #8 skrivet: 15 oktober 2020, 15:11:14 »
Jo, och skall du mäta där det är kallt så bör du ha handskar så du inte värmer upp pistolen så mycket med händerna.
Man kan ju fundera över hur nogrann febermätning det blir med IR så här i coronatider, skulle gissa att det kanske skilja flera grader mellan olika individer beroende på hudfärg, krämer, hur svettig man är o.s.v..

VI har fått ett antal reklamationer p.g.a. att mätaren inte visar 37 grader när man mäter på pannan.
Inte alla vet att man har rätt mycket lägre temp på pannan än i anus. HEHE.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!