Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Läckage av kylmedium i E9 DKE  (läst 3151 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stenne

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepumpar är bra men lÃ¥ngtifrÃ¥n problemfria...
Läckage av kylmedium i E9 DKE
« skrivet: 23 september 2006, 08:10:55 »
Vill bara berätta om mitt problem med läckage av kylmedium i min E9DKE. Skaffade pumpen våren -05 och fick den installerad av ett välrennomerat företag i Kalmar. Priset blev ganska högt, men jag hoppades att det skulle löna sig ändå om något krånglade t.ex. Efter drygt ett års problemfri drift började pumpen ge dåligt med kyla i sommarvärmen. Kontaktade installatören som kunde konstatera att kylmediet mystiskt försvunnit ur systemet. Felsökning gav inga ledtrådar och det hela avslutades med att man återfyllde med nytt medium blandat med en färgindikator och pumpen fick därefter gå en vecka. Vid nytt besök konstaterades att det läckte ut kylmedium från innerdelen(!?)(ett mycket litet, men fullt synligt läckage tack vare färgindikatorn och en UV -lampa). Ett mycket ovanligt läckage enligt installatören som betecknar det som ett fabrikationsfel. Innerdelen byts nu ut som garantiåtagande och en ny innerdel är beställd. En liten värmepumpshistoria med "lyckligt slut" (hoppas jag). Tänkte bara att det kan vara bra för andra att veta att detta kan inträffa och att det finns innerdelar med fabrikationsfel. I mitt fall har det dessutom definitivt lönat sig att anlita ett seriöst företag för installationen.

Utloggad allan66

  • Mitsubishi Electric MSZ-KA35VAH och Pelletseldare Gbg
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Läckage av kylmedium i E9 DKE
« Svar #1 skrivet: 17 oktober 2014, 17:10:04 »
 tummenupp
Mitsubishi Electric MSZ-KA35VAH Golvmodell och Pellets Göteborg ca 100m2.

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Läckage av kylmedium i E9 DKE
« Svar #2 skrivet: 29 november 2014, 23:59:53 »
Vilket tråd lyft :-)
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!