Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är det lönsamt att värma varmvatten med värmepump  (läst 18328 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
jag kör sommarstopp på 24 grader så det är ganska sällan den är av. Drar dock bara 10w så..
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Är det lönsamt att värma varmvatten med värmepump
« Svar #31 skrivet: 19 februari 2014, 14:01:44 »
En fråga: Om man har förvärmning av vv i en panna med mantel innan den går över till en spetsvvb, så borde man väl spara något även på sommaren. Istället för att spetsvvb´n får in +5 °C kallvatten så borde den ju få +20-22 °C om man lämnar cp på och radvattnet hålls cirkulerande. Då får ju elpatronen färre grader att höja till 60 °C... Eller kommer det bli en kall termoseffekt?
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad magneten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Munkedal
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är det lönsamt att värma varmvatten med värmepump
« Svar #32 skrivet: 20 februari 2014, 18:31:25 »
En fråga: Om man har förvärmning av vv i en panna med mantel innan den går över till en spetsvvb, så borde man väl spara något även på sommaren. Istället för att spetsvvb´n får in +5 °C kallvatten så borde den ju få +20-22 °C om man lämnar cp på och radvattnet hålls cirkulerande. Då får ju elpatronen färre grader att höja till 60 °C... Eller kommer det bli en kall termoseffekt?

Japp det är helt korrekt, precis så kör jag fast jag kör inte med rad cp, ty utrymmet som pannan står i samt pannan håller ju ändå en temperatur på 20-25 grader (beroende på rumstempertauren)

Genom att vattnet förvärms från antag +5 till +25 grader så sparar man 2,33kWh/100 liter vatten om man bereder sitt sommarvarmvatten i en elberedare, gratis samt att att det möjligen eventuellt sänker tempen försummbart i rummet där pannan är placerad men det är ju förmodligen ok sommartid :)
Begagnad  IVT Greenline HT Plus 7kw, 500m kollektorslang plöjd i Ã¥ker. 
Seriekopplad med Värmebaronen biomax ved/pelletspanna (som volymförstorare & förvärmning av tappvatten) samt 110l Nibe elVVB för att höja upp förvärmt tappvaten till 65 grader.
Braskamin 7kw
100 år gammalt timmerhus 130m2 uppvärmt, 65m2 golvvärme+3 gamla radiatorer på bottenvåningen, vanliga element på 2a våningen.

Solcellsanläggning riktad mot sydöst 10° taklutning, 26m2 16 st REC 255 polykristalyna paneler, 4080 Wp Ã¥rsproduktion ca 3600 kWh  Aktuell produktion: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24585&sid=22422

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Är det lönsamt att värma varmvatten med värmepump
« Svar #33 skrivet: 20 februari 2014, 20:12:29 »
Då har jag tänkt rätt, ser fram emot en liten besparing även på sommarhalvåret då! Min rad cp drar ca 10w så den kommer jag lämna den på.
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Är det lönsamt att värma varmvatten med värmepump
« Svar #34 skrivet: 20 februari 2014, 20:31:02 »
Man får även en viss kyla från raddarna men gissar att det inte är märkbart om framledningen ligger på tex 18 grader men allt är ju bra samt att det ger lite billigare vv min rad cp drar också runt 10 watt så den går hela tiden och det gör även cp till vent återvinningen som också drar ca 10 watt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad magneten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Munkedal
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är det lönsamt att värma varmvatten med värmepump
« Svar #35 skrivet: 20 februari 2014, 21:08:34 »
Bara känslan är ju värd långt mycket mer än besparingen i kronor :)
Begagnad  IVT Greenline HT Plus 7kw, 500m kollektorslang plöjd i Ã¥ker. 
Seriekopplad med Värmebaronen biomax ved/pelletspanna (som volymförstorare & förvärmning av tappvatten) samt 110l Nibe elVVB för att höja upp förvärmt tappvaten till 65 grader.
Braskamin 7kw
100 år gammalt timmerhus 130m2 uppvärmt, 65m2 golvvärme+3 gamla radiatorer på bottenvåningen, vanliga element på 2a våningen.

Solcellsanläggning riktad mot sydöst 10° taklutning, 26m2 16 st REC 255 polykristalyna paneler, 4080 Wp Ã¥rsproduktion ca 3600 kWh  Aktuell produktion: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24585&sid=22422

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!