Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: mäta temperaturen pÃ¥ in- och utgÃ¥ende köldbärare  (läst 1129 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dalu001

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej såg tips om att mäta temp på in och utgående köldbärare, hur gör man det? har en gammal IVT Compact 4 från -98 och hålet bara 78m djupt i Stockholm. Nästan alla tips är att byta till större anläggning men jag vill ha mindre då de lär vara mycket mer effektivare och en stor riskerar dra ur borhålet. Några tips?
Mvh
Dag

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: mäta temperaturen på in- och utgående köldbärare
« Svar #1 skrivet: 07 februari 2021, 22:55:48 »
Köp 2 st av dom billiga inne/utegivare ( a 50 kr )  och stoppa in svansen innanför isoleringen sÃ¥ kan du fÃ¥ ett riktvärde att gÃ¥ efter, blir inte exakt men en fingervisning pÃ¥ tempen. Och dÃ¥ fÃ¥r du även min/max med.

Utloggad dalu001

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: mäta temperaturen på in- och utgående köldbärare
« Svar #2 skrivet: 08 februari 2021, 08:37:03 »
Ok tack, själva tempdelen har jag koll på (blir nog shelly kopplat till Homey) det var mer rören ska jag mäta där de kommer in i väggen el inne i pumpen isåfall var?

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det är högt flöde i rören så spelar ingen roll var du mäter, välj det som är enklast.
Se till att du mäter där det är kopparrör och att givaren hamnar riktigt tight mot röret, tex med en slangklämma. Se sedan till att det är ordentligt isolerat runt röret och givaren där du vill mäta.
Det går utmärkt att göra som 25focus säger också.

// Fredrik
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!