Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vad har ni för COP  (läst 29433 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Vad har ni för COP
« skrivet: 25 januari 2012, 22:15:23 »
Enligt mina mätningar ligger jag på 3.64 i COP nu när det är någon enstaka minusgrad.

klockan 22 hade jag producerat 125,6kw och förbrukat 34,5kw.
Vilket ger ett effektbehov om 5,7kw vid ca -2 grader.

Då hade värmepumpen gått 7 timmar och 6 minuter vilket då skulle innebära att jag har snittat 17,69kw i avgiven effekt inkl VV körningar.

Vid "stillastånd" drar jag 60w för extern CP, loggmeckapär, VVC pump, extern CP.

Mitt rullande producerade dygns snitt i januari är 117,4kw

Genomsnittlig framledning 39,5c när kurvan är 39 (det diffar lite mellan mina tempgivare och värmepumpens).

Maxeffekt 18.8kw vid ett delta på ca 5.94 om jag mins rätt.

Lägsta brine in 5,86 och lägsta ut 0,14. 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad sad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södermanland\Trosa
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad har ni för COP
« Svar #1 skrivet: 25 januari 2012, 23:04:09 »
Jag har producerat 8 602 kwh, under samma period har min pump förbrukat 2 324 kwh
vilket alltså blir COP på 3.7
Detta är dock första året och brine in är förmodligen lite högre än normalt i framtiden, dessutom är detta ett snitt inkl. varmvatten sen 27:e oktober.
jag har radiatorer och ganska hög framledningstemp
IVT EQ C10 (10kw) med 189 m aktivt hål i Trosa
Lättbetonghus i sutteräng på 96+96 kvm, tilläggsisolerad vind.
VP installerad Oktober 2011.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP
« Svar #2 skrivet: 25 januari 2012, 23:25:00 »
Jag tycker mig notera att mitt COP går under 3.5 när jag kommer till 45c i framledning. Under nuvarande omständigheter med avseende på brinetemp osv.

Jag har en god förhoppning om att kunna förbättra mitt COP när jag får en strömsnålare och kraftigare brinepump så jag får en bättre förångningstemperatur än med nuvarande delta på 6k på kalla sidan.

Min uteffekt är brutal men strömförbrukningen är också brutal :)

Men jag tror att om jag långsiktigt kan ligga på 3.5 i COP snitt inkl VV under en jarnuarimånad så är jag helt klart nöjd.

Hur som loggar/beräknar du din avgivna effekt sad_ant?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad har ni för COP
« Svar #3 skrivet: 25 januari 2012, 23:36:57 »
Sett över ett år, och med en hel del uppskattningar så ligger jag med min 8 år gamla Nibe på ca 3.0 i årsmedel-COP allt inräknat.
Det tycker jag är för dåligt då min värmepump aldrig behöver köra ut mer än 45 grader varmt vatten (utom när den gör tappvarmvatten) vilket borde ge en COP på runt 4.0.
Min förklaring är att jag inte har "sommarläge" som stänger av cirkpumpen, och även om den hade det så skulle den trots allt behöva gå för frikylan större delen av sommarhalvåret.
Man kan väl säga att jag har COP 3.0 TROTS att jag även kyler huset med värmepumpen, och då känns det med ens bättre.

Min son går för närvarande VVS-utbildningen, och när han får lite mer kött på benen skall han få installera värmemätare på anläggningen så att jag kan presentera faktiska COP-siffror vid olika driftsförhållanden.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP
« Svar #4 skrivet: 25 januari 2012, 23:47:20 »
ahh just ja. glömde att jag ska köra frikyla. shit måste få brinepumpen bytt innan dess annars dör jag kW döden!!!

Om ditt flöde är konstant över rad och VV, vilket jag gissar att det är i ditt fall, så kan du ju göra som i den andra tråden om COP beräkning. Beräkna flödet mha elstegen.

Kan du inte låta din fläktkonvektor skicka startsignal till brinepumpen. Det är ju ingen kompressor inblandad så det finns ju inget behov av att köra pumpen en tid innan och jag antar du inte gör någon kylintegralberäkning utan kör med termostat eller något i den stilen för start och reglering av själva fläktkonvektorn?

Jag tycker för övrigt års COP på 3 är bra och är det jag använt i alla mina kalkyler. 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad har ni för COP
« Svar #5 skrivet: 25 januari 2012, 23:59:37 »
Kylkonvektorn startar brinepumpen, men vb-pumpen går hela tiden, fanns inget sommarläge på hedenhöstiden.
Så i mitt fall går vb-pump alltid (värmer ju dessutom poolen på sommaren så jag kan inte stänga av den manuellt) och KB-pumpen vid behov, behovet är större delen av sommarhalvåret.

Rinnan, jag är helt övertygad om att dina och mina uppfattningar om termostater, solinstrålningens effekter på rumstemp, cirkpumpars påverkan på årsmedel-COP och liknande kommer att vara mer eller mindre synkroniserade inom ett eller ett par år.

Tills vidare kommer jag att framföra mina åsikter, baserade på ett stort engagemang, mångårig erfarenhet, och ett öppet och logiskt tänkande.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP
« Svar #6 skrivet: 26 januari 2012, 00:44:19 »
Jag har inga problem att ha många cirkpumpar eller termostater :)

Som nämnts tidigare innebär i mitt fall den externa cirkpumpen en besparing jämfört med att den interna högström CPn ska gå hela tiden. Om det var ext cp du tänkte på :)

Och därtill kommer jag byta brinepumpen för att få ner strömförbrukningen. Ligger man och trålar blocket och forumet kommer det snart upp en! :)

Min frikyla kommer (lokalt, alltså inte brinepumpen) drivas av en 4e lågenergi CP  :D som bara jobbar cirkulerar brine i huset. den drar också avsevärt mindre än min interna VP CP.  och en sådan hittar man ofta billigt på nätet eller blocket.

Och jag har nu kört en veva med _aktiv_ termostatreglering. Jag hävdar inte att man ska göra det. Men jag har nu gjort det ett tag. jag noterar att jag då går över OCH under bör lite mer än i normalfallet då integralen räknar upp lite mer (istället för 20-30 så kan den gå till 50-100 vid ett visst GM för start läge. Detta ger då 5-6 grader över och under bör typ i stället för 3-4 grader över bör. och siffran jag angav i andra tråden med avseende på hur mycket över bör jag ligger i producerad temperatur med kompressor på är med aktiv termostatreglering i samtliga rum). Förbrukningen och framledningen har inte ändrats mätbart. Nu ändrade jag detta i kväll och ser med spänning fram emot en bastant säkning av framledningstemperaturen och förhoppningsvis ett nästan lika perfekt inomhusklimat. I detta fallet handlade ju inte nödvändigtvis den aktiva termostatregleringen om att minsak förbrukningen, även om värmepumpen gick lite mer sällan. Frågan är om den gick tillräckligt mer sällan för att motsvara den troliga ökningen av kurva 1-2 steg?

Jag tror också vi ser lika på det mesta. Jag är väl redo att mot extremt långa tjok med text också rekommendera saker som ligger lite utanför rickardnormen och tror inte att jag kommer montera ner min tank och använda termostaterna som metsänke i närtid  ;)

I övrigt tycker jag COP är intressant och tycker mig varje dag hitta små saker man kan göra för att förbättra detta ytterligare. I min värld är det inte konstigare än att jag byter glödlampor till dyra ledlampor. Förhoppningen är ju att varje åtgärd ska räknas hem under sin livslängd och också hinna ge lite till hushållskassan   tomte::
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ltfrebac

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +1/-0
SV: Vad har ni för COP
« Svar #7 skrivet: 26 januari 2012, 10:05:27 »
Momentant då jag inte loggar mina VBf/VBr:

VBf 37.0 gav 4.18x0.19x9.9=7.86 kW
Elmätaren till VP=2023W
COP=3.89 inkl cp

Bor i Norrbotten i ett Omatalo-hus på 140 m2 med 95 m2 fristående garage. Värms med en 1245-10 med 650 m ytkollektorslang och en Contura 690. Vattenburen golvvärme i både hus och garage. Nykonverterat till FTX, Flexit UNI3. Både VP och FTX egeninstallerat.
Årsförbrukning värme:
2010: 18879
2011: 16408
2012: 8320
2013: 8535
2014: 7568
2015: 6850
2016: 7961

Utloggad sad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södermanland\Trosa
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad har ni för COP
« Svar #8 skrivet: 26 januari 2012, 10:35:31 »
Hur som loggar/beräknar du din avgivna effekt sad_ant?

Jag har en egen elmätare till värmepumpen (inkl alla cirkpumpar), som installerades samtidigt som värmepumpen.
Avgiven effekt kommer från kontrollpanelen i IVTn. Enligt deras tekniker så skall den vara förvånansvärt precis:
"Beträffande vår energiberäkning så är den faktiskt överraskande ackurat.
Den räknar efter en ”viktad beräkningsschablon”, som gör att vi ligger ca: +/-5% från ett *korrekt mätt värde.
Det är oerhört komplicerat att mäta *energiavgivning. Vi har gjort det i labb miljö och tagit fram en beräkningsmodul i styrenheten,
som ”anger” ett approximativt energivärde baserat på inkommande el, som är enkelt att mäta, samt aktuell framledningstemperatur."
IVT EQ C10 (10kw) med 189 m aktivt hål i Trosa
Lättbetonghus i sutteräng på 96+96 kvm, tilläggsisolerad vind.
VP installerad Oktober 2011.

Utloggad JockeB

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad har ni för COP
« Svar #9 skrivet: 26 januari 2012, 13:52:02 »
Jag kan snart inte stå emot, måste ha logger & värmemätare  >:D
Eftersom jag inte är klar med radiator bytena än och kör en del byggvärme på en del har jag inte bråttom  ;D
@David jag köpte lågenergi cp från ebay.de klart billigare  Thumbsup
Kolla vad som sitter i G2 16KW och jaga sedan....
En egendesignad knäpptank var beställer man en sådan ? ( egen design på format, inget hemligt ....)

 
Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP
« Svar #10 skrivet: 26 januari 2012, 15:27:19 »
värmemätare tror jag du klarar dig utan. kalibrerade givare på framledning och retur som vid 0 effekt visar så nära 0 i delta som det går kommer ganska tydligt visa vilken effekt du får ut. Det kräver dock att du har ett konstant flöde.

har inte kollat ebay.de det ska jag göra!


intressant ang ivts modell som IVT använder sig för för att ta fram avgiven effekt. Är flödesmätare så dåliga och/eller fördyrande att inga VP tillverkare sätter en sådan i maskinen, typ efter elsteget. 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vad har ni för COP
« Svar #11 skrivet: 26 januari 2012, 18:10:43 »
värmemätare tror jag du klarar dig utan. kalibrerade givare på framledning och retur som vid 0 effekt visar så nära 0 i delta som det går kommer ganska tydligt visa vilken effekt du får ut. Det kräver dock att du har ett konstant flöde.

har inte kollat ebay.de det ska jag göra!


intressant ang ivts modell som IVT använder sig för för att ta fram avgiven effekt. Är flödesmätare så dåliga och/eller fördyrande att inga VP tillverkare sätter en sådan i maskinen, typ efter elsteget.
Hur vet man vad cpn har för exakt flöde? Utan att mäta alltså. Sc:,h
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad topcom

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad har ni för COP
« Svar #12 skrivet: 26 januari 2012, 18:12:38 »
Installerade i somras IVT bergvärmepumpar i  min sommarstuga och i mitt permanenthus.
HE 7 respektive HE 9. I permanenthuset blev hålet tyvärr något kort och dessutom har jag inte någon egen elmätare för enbart värmepumpen men COP verkar ligga runt 3.5.
Det intressanta är däremot installationen i sommarstugan. F.o.m. 111018 har jag där en separat elmätare för värmepumpen. Under perioden 111018 till 120120 har pumpen förbrukat 1740 kWh och producerat 7440 kWh värme. Det ger ett COP på hela 4,28.
Är detta möjligt?
Visserligen har förutsättningarna varit gynnsamma brine in sällan under 5 grader och VB ut mella 30 och 35 grader.
Även om IVTn mäter fel med 5% så blir ju COP över 4.
Så vågar jag tro på detta höga COP värde eller inte?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP
« Svar #13 skrivet: 26 januari 2012, 18:16:42 »
DKT

se till att värmepumpen inte går med kompressor för stunden.
Gå in i manuell körning/test i servicemenyn.

Starta brinepump och cirkpump och steg 1.

Efter någon minut kollar du deltat. Om vi säger att deltat är 4k och effekten är 2.9kw (du får ju mäta detta vilket är enkelt gjort om du har en separat elmätare på värmepumpen) så innebär det 4 / 2,9 / 4.18 (en konstant) vilket ger ett flöde på 0,33.

Det är en fördel om du har egna givare på framledning och retur där du kan få fram en decimal eller två. Därutöver behöver du också kalibrera dina givare. Det gör du genom att köra cirkpumpen utan kompressor eller steg. Då ska båda vissa exakt samma värde och deltat således 0.

I mitt fall pendlar detta värde kring 0.00 till 0.1 med avsläsning varje sekund.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP
« Svar #14 skrivet: 26 januari 2012, 18:20:04 »
Installerade i somras IVT bergvärmepumpar i  min sommarstuga och i mitt permanenthus.
HE 7 respektive HE 9. I permanenthuset blev hålet tyvärr något kort och dessutom har jag inte någon egen elmätare för enbart värmepumpen men COP verkar ligga runt 3.5.
Det intressanta är däremot installationen i sommarstugan. F.o.m. 111018 har jag där en separat elmätare för värmepumpen. Under perioden 111018 till 120120 har pumpen förbrukat 1740 kWh och producerat 7440 kWh värme. Det ger ett COP på hela 4,28.
Är detta möjligt?
Visserligen har förutsättningarna varit gynnsamma brine in sällan under 5 grader och VB ut mella 30 och 35 grader.
Även om IVTn mäter fel med 5% så blir ju COP över 4.
Så vågar jag tro på detta höga COP värde eller inte?

Med så låga framledningstemperaturer och så pass bra brine så låter ju ett COP över 4 inte som en omöjlighet. Dina värmepumpar har ju även energisnåla cirkulationspumpar.

Gissningsvis är COP lägre i permanenthuset då du har högre temperatur där och hämtar mer effekt vilket gör att du pressar borran lite mer.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!