Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmvattencirkulation  (läst 742 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tommy H

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Varmvattencirkulation
« skrivet: 08 december 2019, 20:28:02 »
Hej!
Fråga till expertisen

Jag har jordvärme med en nibe 1255 med inbyggda vattenaccen, den står i garaget ca 10m från huset med kulvert, huset nybyggt.

I garaget har jag en cirkpump till varmvattnet som cirkulerar det fram till huset.

Installatören satte cirkpumpen på väldigt låg cirk med tidssturning 06-23.

Jag har sänkt varmvatten produktion till start vid 40grader ist för 45standard för att inte pumpen ska gå direkt man spolar.

Vi har problem med att vattnet ofta upplevs ljumet i dusch tex.

Min teori är att öka flödet för att minska avkylningen i acctanken? Tänker jag fel?

Mvh Tommy

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varmvattencirkulation
« Svar #1 skrivet: 05 januari 2020, 08:49:28 »
Hej!
10 m kulvert och VVC brukar inte vara den mest lyckade lösningen.
Personligen hade jag skippat VVC och istället haft en liten el-VVB i huset nära tappstället som matas med varmvatten från värmepumpen.
Men troligen så är flödet så pass lågt att varmvattnet hinner kylas av på vägen mellan värmepump och tappställe.
Du kan prova att antingen ha lite högre flöde på VVC eller lite högre temp på varmvattnet i värmepumpen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Varmvattencirkulation
« Svar #2 skrivet: 05 januari 2020, 09:07:37 »
Jag har sett tidigare på forumet att proffsen inte rekommenderar VVC tillsammans med värmepump då cirkulationen förstör skiktningen i beredaren. Med tanke på det långa avståndet mellan pump och förbrukare verkar Carls förslag som den vettigaste lösningen. Annars hade en liten elberedare efter värmepumpen med VVC kopplad till elberedaren varit ett alternativ.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

B

  • Gäst
B
SV: Varmvattencirkulation
« Svar #3 skrivet: 05 januari 2020, 11:03:11 »
Jag har läst mycket på Forumet Genom åren Roland
Kan inte påminna mig att någon av dom som jobbar
Med detta skrivit att vvc skulle vara olämpligt .
Man väljer från dom olika sätten och förutsättningar som varje unik anläggning har .
Väljer vi rätt sätt för varje anläggning uppnår man alltid skiktning i VVB
Mvh
B

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Varmvattencirkulation
« Svar #4 skrivet: 05 januari 2020, 19:20:02 »
Då har jag nog lite bättre minne. Den tråden handlade om ett stort hus på västkusten Med VVC där man efter värmepumpberedaren hade en elvärmd beredare som jag tyckte var onödig. Fick då till svar att det var vettigt att göra så av just för att inte förstöra skiktningen i värmepumpberedaren.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!