Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tips pÃ¥ felsökning,F99 pÃ¥ en E12-DKE  (läst 3856 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ckromm

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: kopparberg
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tips på felsökning,F99 på en E12-DKE
« skrivet: 13 januari 2011, 08:29:37 »
Hej.

Jag har fått felkod F99 på min E12:a,(Tillv. 2008) nån gång har även H11 kommit fram.
Man hör att pumpen försöker starta kompressorn 5-6 gånger innan den går i "Timer" läge.
Ute fläkten startar och sen hör man kompressorn som försöker starta i 3-5 sek, sen stängs ute fläkten av och inom 30 sek så startar den igen och gör samma procedur.
Jag har mätt motståndet på¨kompressorn och har 1 Ohm på alla 3 lindingar(enligt schemat ska det vara 0,858Ohm).
Jag har kollat kretskortet ute för synliga skador men inte hittat nåt.
Jag har mätt strömmen på dom 3 lindingarna till kompressorn och har 7,1Amp på röd, 4,4Amp på Blå och 6,3Amp på gul,(detta är när kompressorn försöker starta)
Jag har tagit ut innedelens kretskort men hittar inga synbara fel.
Om man följer den svenska instruktionen som finns pÃ¥ nätet för felsökning av H11 där det stÃ¥r att man ska koppla loss kabeln frÃ¥n plint 3 pÃ¥ utedelen och sen mäta mellan plint 2 och kabeln som man tagit loss. instruktionen säger att man  ska ha 30-50V där, men jag har 6.8V(ej pendlande).detta ska betyda att innedelens kretskort är trasigt.
I instruktionen ska man även mäta mellan plint 2 och plint 3 (utan kabel på plint 3), där har jag 30-50V(pendlande), vilket då ska innebära att kommunikations kabel är felet. Jag har svårt att tro att det nu är kommunikations kabel som är felet, den är inte ny installerad, utan suttit 3-4 år.
Är det nån som har nån bra teori vad man bör kolla vidare på? Det känns som om felet ligger i innedelens kretskort, men kan man mäta upp den på nån bra sätt?
Jag skulle gärna vilja lokalisera felet istället för att byta utedel/innedel som annars är lösningen dom flesta gånger.
Tacksam för hjälp.

/Christian




Utloggad ante1962

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Tips på felsökning,F99 på en E12-DKE
« Svar #1 skrivet: 30 januari 2011, 22:56:52 »
Har du mätt upp motståndet mellan komp.lindning o jord??

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Tips på felsökning,F99 på en E12-DKE
« Svar #2 skrivet: 31 januari 2011, 11:01:28 »
Hur menar du när du säger att kompressorn försöker starta? Att den varvar upp, eller verkar den stå till?
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad ckromm

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: kopparberg
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tips på felsökning,F99 på en E12-DKE
« Svar #3 skrivet: 01 februari 2011, 12:36:14 »

Kompressorn "brummar" i 3-4 sek innan den slutar och ute fläkten stannar, sen gör den 6-7 omstarts försök med samma resultat.
Det verkar inte som om den går runt men jag vet inte.
Jag har nu fått tips om att byta innedelens krets kort eftersom kompressorn inte får nån signal att den ska starta.
Det som ska tilläggas är att jag  bytte innedelens fläktmotor 1 dag innan den slutade att fungera, sÃ¥ om det har ett samband eller inte vet jag inte.
Den gick ändå felfritt i ett helt dygn efter det att jag bytte fläktmotor.
Vet inte om det är innedelen det är fel på, känns mer att det skulle vara transistorn på utedelens kretskort eller kompressorn, men jag måste ju börja någonstans.
Har beställt ett nytt kretskort som borde komma idag.
Återstår att se.

Utloggad Stefan M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trelleborg
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Kan lite om mycket
SV: Tips på felsökning,F99 på en E12-DKE
« Svar #4 skrivet: 01 februari 2011, 17:33:55 »
Hej

Haft något liknande på min men jag saknade belastning på en fas.
Sitter en krets på kortet i utedelen som omvandlar från DC till AC men den verkar fungera i ditt fall. Har du som du skriver mätt upp ström till lindningarna så är det samma sak som att kompressorn fått startsignal. Det är inget annat som startar kompressorn förutom att den får spänning.
Vad du bör göra är att även mäta lindningarna mot jord så du inte har ett överslag där.
Tyvärr verkar det som att kompressorn har skurit men hoippas att jag har fel.

MVH/ Stefan

Nibe F2025-14, dockad till vedpanna med 2 m3 liters acctankar. Varmvatten via växelventil. Egen styrning via datorn till TAC 6501. 300 m2 uppvärmd yta.
Panasonic PE12DKE luft/luft till rum på ca 95 m2 samt PE9CKE i kök och hall.
Solfångare och värmepumpen till poolvärme på sommaren. Fläktkonvektor direktkopplad till solfångare övriga året.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Tips på felsökning,F99 på en E12-DKE
« Svar #5 skrivet: 01 februari 2011, 19:22:56 »
Sök funktionen på detta forum är ganska bra

Men jag tror det blir ny pump med den felkoden
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!