Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mina päron har Luftvärmepump = kallt  (läst 7570 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter1234JF4

  • Gäst
Peter1234JF4
Mina päron har Luftvärmepump = kallt
« skrivet: 08 november 2011, 14:31:07 »
Dom har en Panasonic cs-he9dke och huset är på ca 160 kvrat. Mina päron har vallt att inte använda elementen utan bara pumpen, är det vanligt? räcker pumpen till att värma upp hela huset? Min far hanterar Fjärrkontrollen som att det vore en kärnbestyckad misil :). Det ska höjas och sänkas, ni fattar vad jag menar. Just nu är ingen hemma, tempen är maxad på 30c och den står på powerfull drar det mycket el?

Mvh Peter

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Mina päron har Luftvärmepump = kallt
« Svar #1 skrivet: 08 november 2011, 14:57:28 »
Varför har dom 30 grader när dom inte är hemma? Har du testat att ställa in lagom temp och gömma fjärren?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Mina päron har Luftvärmepump = kallt
« Svar #2 skrivet: 08 november 2011, 15:01:46 »
Och sätt pumpen på "heat" så den inte står i auto läget vilket kan bli en dyr historia
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Mina päron har Luftvärmepump = kallt
« Svar #3 skrivet: 08 november 2011, 16:35:06 »
Och alla filter ska vara riktig rena!

Kan man inte tejpa för ir fönstret på pumpen? ;)
Då kan han trycka så mycket han vill på fjärren!
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mina päron har Luftvärmepump = kallt
« Svar #4 skrivet: 08 november 2011, 17:23:54 »
Och viktigast, hur varmt inne om den står på 30gr? Ja vissa husägare, sänker tempen om jag åker bort längre tid, kanske inte till 17-18gr, inte till 30gr.!

Pumpen måste vara i dåligt skick om det inte är varmare än 20gr inne, för denna varma höst borde pumpen producera 5-6kw och huset borde ej heller kräva så mycket energi vid +10gr ute.

Peter1234JF4

  • Gäst
Peter1234JF4
SV: Mina päron har Luftvärmepump = kallt
« Svar #5 skrivet: 08 november 2011, 18:26:42 »
Varför har dom 30 grader när dom inte är hemma? Har du testat att ställa in lagom temp och gömma fjärren?



Nej den står aldrig på 30c, det var jag som höjde upp i kanske 3h för att det var kallt. Den brukar stå på 18-20c, är det där den ska ligga om det är 4c ute?, den står på heat mode. hur varmt ska man ha det inomhus?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Mina päron har Luftvärmepump = kallt
« Svar #6 skrivet: 08 november 2011, 18:35:55 »
Hur varmt man ska ha det inne är en komfortfråga, alla tycker vi lite olika. Man ska alltså ha den temperatur man trivs med, inget annat.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mina päron har Luftvärmepump = kallt
« Svar #7 skrivet: 08 november 2011, 20:29:42 »
Då har de förmodligen sänkt värmen när de åkte bort, och det låter klokt, innetemp ligger på 18-24gr i det spannet, men normal temp runt 21gr.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Mina päron har Luftvärmepump = kallt
« Svar #8 skrivet: 09 november 2011, 22:21:20 »
Givetvis drar det mer el då den står inställd på maxtemperatur. Energiåtgången, dvs husets värmeförluster ökar då skillnaden mellan temperaturen inne och ute ökar. Värmepumpen försöker alltid att anpassa effekten till husets värmeförluster och hålla temperaturen oavsett om den är inställd på 17 grader eller 30ºC.

För övrigt ska man alltid ha elementen påslagna där vatten kan frysa, fast med termostaterna inställda på låg temperatur om man åker bort på vintern. Termostaterna ser till att elementen inte slås på så länge värmepumpen fungerar som den ska, men är en extra säkerhet i fall att något oförutsett händer.
 
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Mina päron har Luftvärmepump = kallt
« Svar #9 skrivet: 22 december 2011, 09:25:18 »
Just "Powerful"-läget gäller bara i typ 30 minuter, sen återgår den till normal drift.
Att sänka innertemperatur spar ju el, men det lönar sig inte (ens nämnvärt) att göra det under dagen när man är på jobbet, däremot om man är bortreset ett par dgr finns det säkert ekonomi i det.
Att värma hela kåken med en luftvärmepump brukar inte fungera för normalvillan. Det är svårt och få värmen så pass jämnt fördelad att det blir komfortabelt överallt, så elementvärme går åt iaf.
Sen när pumpen går med avfrostningar så minskar värmeavgivningen rätt drastiskt(dock väldigt olika beroende på modell).
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!