Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med Mel cloud  (läst 6051 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad camben

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Problem med Mel cloud
« skrivet: 03 april 2018, 18:47:17 »
Hej,
Vi har en MSZ-FH35VE2 i sommarstugan som vi försöker använda med Mel Cloud. Det har funkat tidigare att ställa om temperaturen via appen, men nu uppdaterar den inte. Någon mer som har haft samma problem? Appen och pumpen har kontakt så det är inget nätverksfel.
Tacksam för svar.  :)

xjonas

  • Gäst
xjonas
SV: Problem med Mel cloud
« Svar #1 skrivet: 04 oktober 2018, 11:51:24 »
Hej, har samma problem. men ingen lösning  dontknow

Utloggad Lawrenz

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 429
  • Karma +0/-0
SV: Problem med Mel cloud
« Svar #2 skrivet: 13 oktober 2018, 20:26:07 »
Jag har precis skaffat MELcloud. Kan du beskriva händelseförloppet mer noggrant så kan jag jämföra med hur jag gör.
Det fungerar felfritt för mig (jag styr min Ecodan, luft/vatten).
160 m2 Atemp, 1½-plan, byggt 1972, köpt sommaren 2017, Skåne
Nedanstående förbrukningar avser enbart värme och varmvatten:

1972-1992: Okänd förbrukning (gemensamt oljeuppvärmt närvärmenät)
1992-2012: ~28000 kWh/Ã¥r (naturgaspanna)
2012-2018: ~22000 kWh/år (naturgaspanna, Viessman Vitodens 222-F, årsmodell 2012)
Augusti 2018: Nytt radiatorsystem tillsammans med ny luft/vatten-värmepump (Mitsubishi Ecodan).
2019: 3865 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4426 kWh)
2020: 3936 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4634 kWh)
2021: 4677 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2022: 4046 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2023: 4110 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.

Blev även av med den fasta gasnätsavgiften ca (2700 kr/år).

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Problem med Mel cloud
« Svar #3 skrivet: 13 oktober 2018, 22:58:02 »
Mitsubishi har lagt in en ny manual på hemsidan för nya användare som kanske kan hjälpa någon.
Såg den under fliken manualer och broschyrer på LN HERO
Www.mitsubishivillavarme.se

Har man pillat innan så bör man nog göra en reset på modulen och se till att man har den avstängd via fjärren.
Verkar även vara viktigt att hålla in knappen rätt antal sekunder enligt bruksanvisningen
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med Mel cloud
« Svar #4 skrivet: 14 oktober 2018, 14:15:51 »
Hur ser det ut med uppdateringar (firmware/mjukvara) till hårdvaran från Mitsubishi.

Är det så att enheten själv flaggar när man behöver lägga på en uppdatering och löser det själv?
Hur lång support har Mitsubishi flaggat att dom kommer ha för programvaruuppdateringar till enheten?

Utloggad Nyllet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med Mel cloud
« Svar #5 skrivet: 15 oktober 2018, 19:53:49 »
Hur ser det ut med uppdateringar (firmware/mjukvara) till hårdvaran från Mitsubishi.

Är det så att enheten själv flaggar när man behöver lägga på en uppdatering och löser det själv?
Hur lång support har Mitsubishi flaggat att dom kommer ha för programvaruuppdateringar till enheten?
På Heron som har inbyggd MelCloud kan man antingen gå in på appen och kolla manuellt om det finns uppdateringar eller vänta tills man får ett mail från Mitsubishi. Har ägt min Hero i ett år nu och har fortfarande inte gjort någon uppdatering via MelCloud.

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med Mel cloud
« Svar #6 skrivet: 15 oktober 2018, 20:29:50 »
På Heron som har inbyggd MelCloud kan man antingen gå in på appen och kolla manuellt om det finns uppdateringar eller vänta tills man får ett mail från Mitsubishi. Har ägt min Hero i ett år nu och har fortfarande inte gjort någon uppdatering via MelCloud.

Tack för inputen, det jag läst änsålänge om Mitsubishi är att dom ändå verkar supportera sina enheter (och kunder) bra.
Har inte hittat något om hur länge dom supporterar sina enheter, men gissar att det är något man kan fråga supporten om.

Gissar att man, i vanlig ordning, får vad man betalar för :-)

Utloggad Nyllet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med Mel cloud
« Svar #7 skrivet: 16 oktober 2018, 21:23:23 »
Tack för inputen, det jag läst änsålänge om Mitsubishi är att dom ändå verkar supportera sina enheter (och kunder) bra.
Har inte hittat något om hur länge dom supporterar sina enheter, men gissar att det är något man kan fråga supporten om.

Gissar att man, i vanlig ordning, får vad man betalar för :-)
Jag har hört samma lika. Det var en stor del till vatför jag valde Mitsubishi  :)

Erik Bäckman

  • Gäst
Erik Bäckman
SV: Problem med Mel cloud
« Svar #8 skrivet: 27 oktober 2018, 13:29:30 »
Hej
Får upp byggnad med okänd adress i appen
Stör mig då jag inte får väderpresentation.....hjälp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!