Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Skjuta upp betalning i 3 månader.  (läst 952 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TS Comfort AB

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Skjuta upp betalning i 3 månader.
« skrivet: 14 november 2023, 18:34:42 »
Märker att folk håller lite extra i pengarna nu så funderar på om ni kunder tycker det skulle vara intressant att vid köp av luftvärmepump inkl installation få betalningsvillkor på 90 dagar och betala lite extra för den varianten.

Är 500-1000:- en rimlig kostnad för ett sådant alternativ?
Under dom 3 månaderna så ”tjänar” man betydligt mer än den extra kostnaden.
Istället för att vänta x antal månader för att spara ihop dom 20000-27000:-  utan någon sänkning av uppvärmningskostnaden.

Skriv gärna era synpunkter hur ni hade gjort oavsett om ni funderar på en luftvärmepump eller redan har en.

Mvh
Thomas
TS Comfort AB


Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Inloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Skjuta upp betalning i 3 månader.
« Svar #1 skrivet: 14 november 2023, 19:05:42 »
Varken har eller funderar en men skriver ändå jag skulle inte välja det alternativet men jag köper inte saker på avbetalning utan väntar tills jag har pengarna. Nar jag köper nånting eller en tjänst så vill jag gärna ha fakturan snabbt efter jobbet är gjort ogillar slarviga firmor som är (snälla) och dröjer med fakturan.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad TS Comfort AB

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Skjuta upp betalning i 3 månader.
« Svar #2 skrivet: 14 november 2023, 19:47:24 »
Gillar inte heller att ha räkningar liggandes men kan man spara x antal tusenlappar på att använda betalningsfritt under 3 månader på vintern när det finns möjlighet att få ner elräkningen så borde det finnas intresse istället för att tex låna hela beloppet om det är alternativet.

Förra hösten/vintern med dom skyhöga elpriserna borde det ha varit rena vinsten  ::)

Men tack för åsikt.
Tycker alla likadant så behöver jag inte ens fundera på det, får rätt mycket frågor om avbetalning på 12-24 månader men har i dagsläget inte funderat på att använda mig av något finansieringsbolag för den tjänsten.

Vet dock inte varför just slarviga firmor skulle dröja med att skicka sina fakturor !
Drabbar bara företaget och har nog inget med att vara ”snäll”
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Skjuta upp betalning i 3 månader.
« Svar #3 skrivet: 14 november 2023, 21:13:35 »
Vad är syftet med månatlig betalning? Köper man tex en ny mobil så är den billigare om man avbetalar på den i 36 månader än om man köper den direkt? Ska företagen ”tjäna” på att folk glömmer eller överkonsumerar så ränta läggs på?

På en ll kanske man nog skulle kunna betala ”ränta” för vintertid borde man ju nog tjäna in det ganska fort
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad TS Comfort AB

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Skjuta upp betalning i 3 månader.
« Svar #4 skrivet: 14 november 2023, 21:40:13 »
Månatlig ?

Vet inte om jag skriver otydligt men normalt fakturerar jag efter installation med betalningsvillkor på 15 dagar.
Frågan var om kunder som vill ha den monterad så snart som möjligt men inte har full finansiering klar direkt och istället för att vänta tills dom sparat ihop resterande är villiga att betala fakturan efter 90 dagar istället ( 3 månader ) mot en kostnad.

Känns som detta inte är något som efterfrågas och bara lägga ner av döma av inläggen hittills 😂
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Skjuta upp betalning i 3 månader.
« Svar #5 skrivet: 14 november 2023, 21:57:51 »
Märker att folk håller lite extra i pengarna nu så funderar på om ni kunder tycker det skulle vara intressant att vid köp av luftvärmepump inkl installation få betalningsvillkor på 90 dagar och betala lite extra för den varianten.

Är 500-1000:- en rimlig kostnad för ett sådant alternativ?
Under dom 3 månaderna så ”tjänar” man betydligt mer än den extra kostnaden.
Istället för att vänta x antal månader för att spara ihop dom 20000-27000:-  utan någon sänkning av uppvärmningskostnaden.

Skriv gärna era synpunkter hur ni hade gjort oavsett om ni funderar på en luftvärmepump eller redan har en.

Mvh
Thomas
TS Comfort AB

Smart att tänka lite utanför boxen. tummenupp
Tror absolut att det kan vara ett bra koncept att erbjuda, framförallt nu när värmesäsongen drar igång på riktigt.

Felet folk ofta gör är att dom utgår ifrån sig själva och inte på hur andra människor och företag kan tänkas agera.
Köper folk dina maskiner på 2 års avbetalning till ex 9% ränta så är det inte omöjligt att finansbolaget betalar tillbaka några procent till ditt företag, företaget sonen jobbar på har det så. Värt att tänka på!

Jag skulle aldrig köpa en LLVP på avbetalning eller dela upp på 3 månader men jag skulle tro att 90% vill göra det.




« Senast ändrad: 14 november 2023, 22:01:55 av Tågråttan »
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad TS Comfort AB

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Skjuta upp betalning i 3 månader.
« Svar #6 skrivet: 14 november 2023, 22:14:27 »
Vill helst ha så lite som möjligt med finansbolagen att göra då det finns risk för strul, fick erfarenhet av det för länge sedan med räntefria köp på 6 månader och längre avbetalningar på luftvärmepumparna.

Man kan få kickback från dom och skulle förmodligen sälja betydligt fler då jag titt som tätt får frågan om avbetalning.

Blir dock kanske lite svettigt ekonomiskt om alla kunder till en början väljer att betala efter 90 dagar då jag får ligga ute med mycket pengar!

Tågråttan är den första att se något positivt  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Inloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 841
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Skjuta upp betalning i 3 månader.
« Svar #7 skrivet: 14 november 2023, 22:14:27 »
Månatlig ?

Vet inte om jag skriver otydligt men normalt fakturerar jag efter installation med betalningsvillkor på 15 dagar.
Frågan var om kunder som vill ha den monterad så snart som möjligt men inte har full finansiering klar direkt och istället för att vänta tills dom sparat ihop resterande är villiga att betala fakturan efter 90 dagar istället ( 3 månader ) mot en kostnad.

Känns som detta inte är något som efterfrågas och bara lägga ner av döma av inläggen hittills 😂

Hur tydlig som helst, betalning 90 dagar 😂😂😂 hjälper inte ändå!
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Skjuta upp betalning i 3 månader.
« Svar #8 skrivet: 14 november 2023, 22:37:22 »
Just den här årstiden kan jag tänka mig att många skulle nappa på ett sånt erbjudande. Man får sin värmepump innan vinterkylan och de höga elpriserna sätter in på allvar men får ändå inte tomt i kassan till jul och kan förbereda sig på att lägga undan av januari- och februarilönen för att klara betalningen.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Inloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Skjuta upp betalning i 3 månader.
« Svar #9 skrivet: 15 november 2023, 10:04:47 »
Gillar inte heller att ha räkningar liggandes men kan man spara x antal tusenlappar på att använda betalningsfritt under 3 månader på vintern när det finns möjlighet att få ner elräkningen så borde det finnas intresse istället för att tex låna hela beloppet om det är alternativet.

Förra hösten/vintern med dom skyhöga elpriserna borde det ha varit rena vinsten  ::)

Men tack för åsikt.
Tycker alla likadant så behöver jag inte ens fundera på det, får rätt mycket frågor om avbetalning på 12-24 månader men har i dagsläget inte funderat på att använda mig av något finansieringsbolag för den tjänsten.

Vet dock inte varför just slarviga firmor skulle dröja med att skicka sina fakturor !
Drabbar bara företaget och har nog inget med att vara ”snäll”
Med slarviga firmor menade jag inte att dom gör dåliga jobb men dom har lite dålig koll på ekonomin och skickar fakturor väldigt sent är ju inte helt ovanligt med att fakturor kommer 6 mån efter jobbet är gjort. Jag tror annars 90 dagar är för lite om du hade kanske 1-2 år tror jag fler skulle nappa dock inte jag.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad TS Comfort AB

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Skjuta upp betalning i 3 månader.
« Svar #10 skrivet: 15 november 2023, 13:52:58 »
Funkar inte för mig att ligga ute med dom pengarna under 12-24 månader och ska det istället ske via avbetalning så måste jag blanda in något finansbolag och det var ingen höjdare sist jag testade så det blir nog inte aktuellt.

Blir nog bättre ränta för kunden att låna på fastigheten i så fall
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Inloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Skjuta upp betalning i 3 månader.
« Svar #11 skrivet: 15 november 2023, 14:41:35 »
Men då blir det krångligt för kunden enkelhet säljer titta bara på tex privat leasing av bilar vissa har bra rabatt via leasing men andra inte men det leasas där ändå men allt beror nog på vilka kunder man vill ha.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad TS Comfort AB

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Skjuta upp betalning i 3 månader.
« Svar #12 skrivet: 15 november 2023, 17:08:25 »
Men då blir det krångligt för kunden enkelhet säljer titta bara på tex privat leasing av bilar vissa har bra rabatt via leasing men andra inte men det leasas där ändå men allt beror nog på vilka kunder man vill ha.

Är inte riktigt med på vad du menar.
Skulle det bli krångligt för kunden om dom ska betala efter 90 dagar istället för 15 dagar ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Inloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Skjuta upp betalning i 3 månader.
« Svar #13 skrivet: 15 november 2023, 17:13:15 »
Krångligt för kunden att låna på fastigheten men inte för att jag anser det vara krångligt men vet att många tror och tycker det är krångligt och det kanske det är beroende på situation.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad TS Comfort AB

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Skjuta upp betalning i 3 månader.
« Svar #14 skrivet: 15 november 2023, 17:17:24 »
Ok, då är jag med.
Hur ”krångligt” det är beror nog situationen som du skriver med vilken bank man har och eventuell kontaktperson, borde inte vara så krångligt med förmodligen en massa avgifter
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!