Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmvattenberedare i kombination med värmepump  (läst 1881 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sverkerc

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Daikin Geo3 Mars 2022
Hej
Jag har en ny Daikin bergvärmepump och har tyvärr redan konstaterat att det är lite snålt med varmvatten. Jag har badkar. Så jag har funderat på hur man kan kombinera pumpen med en varmvattenberedare. Jag har kommit på 3 principlösningar som jag skulle vilja få kommentarer till. Det finns kanske bättre lösningar.
1 1/2 planshus byggt -85. 165 m2 + garage 60 m2. Källare och krypgrund tätad och vid behov avfuktad med en DS15 Vattenburet ettrörssystem nu i samband med installationen av bergvärmepump Daikin Althema 3 GEO delat i 7 slingor varav en till en fläktkonverter från Polarheat som kan köras med aktiv kyla. Borrhål 200 m varav 175 m aktiv.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Varmvattenberedare i kombination med värmepump
« Svar #1 skrivet: 27 maj 2022, 12:11:55 »
Hej! Det normala är att sätta en elektrisk varmvattenberedare i serie efter värmepumpen och bytta till en grövre blandningsventil/koppel för att ha bra flöde. Den elektriska varmvattenberedaren fylls då normalt på med redan varmt vatten från värmepumpen men totalt sett finns en stor volym varmvatten tillgänglig vid behov såsom när man har badkar.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattenberedare i kombination med värmepump
« Svar #2 skrivet: 27 maj 2022, 12:20:52 »
Hur viktigt är det att driftekonomin blir optimal?
Det är inte helt enkelt att räkna på det hela och det blir väldigt beroende av hur man styr VVBn i relation till vad värmepumpen klarar av att göra själv ekonomiskt samt i relation till användning av varmvatten.

Jag skulle förespråka alternativ 1. Håll det enkelt och billigt rent tekniskt.
Detta alternativ skulle också påverka värmepumpens normala funktion minst.

De andra alternativen ändrar vilken volym varmvatten som värmepumpen jobbar mot och förstör sannolikt även skiktningen på vattnet i tankarna. Det kalla inkommande vattnet vid tappning av varmvatten kommer blandas ut i hela volymen i enlighet med vad cirkulationspumpen gör.
« Senast ändrad: 27 maj 2022, 12:23:48 av Perfa76 »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varmvattenberedare i kombination med värmepump
« Svar #3 skrivet: 27 maj 2022, 13:31:49 »
Jag kör med en 80 l VVB i serie efter värmepumpen som är ställd på 60 C.
Det funkar kanonbra, kan fylla ett 300 liters badkar med vatten utan problem.
Den drar inte mycket extra el, och jag kopplade om den till 1 kW så att jag fortfarande kan köra med 16 A huvudsäkring.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Varmvattenberedare i kombination med värmepump
« Svar #4 skrivet: 27 maj 2022, 18:25:05 »
Satte en 200 l vvb i serie med vp då vi ibland fick slut på vv, en obehaglig känsla.
Intressant nog sjönk totalförbrukningen efter installation av vvb.
Det kan vara så att pumpen gav bättre cop då den kunde koncentrera sig på att värma huset.
CTC var ju lite speciella i varmvattenproduktion.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad sverkerc

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Daikin Geo3 Mars 2022
SV: Varmvattenberedare i kombination med värmepump
« Svar #5 skrivet: 27 maj 2022, 18:58:43 »
Det verkar som att en enkel seriekoppling är bäst, enklast och säkrast. Min VP-tank är på 190 l max 60Gr. Har någon en uppfattning om vad som är en lämpligt stor VV-beredare och vilka temperaturinställningar borde vara lämpliga för VB och VVB?
1 1/2 planshus byggt -85. 165 m2 + garage 60 m2. Källare och krypgrund tätad och vid behov avfuktad med en DS15 Vattenburet ettrörssystem nu i samband med installationen av bergvärmepump Daikin Althema 3 GEO delat i 7 slingor varav en till en fläktkonverter från Polarheat som kan köras med aktiv kyla. Borrhål 200 m varav 175 m aktiv.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Varmvattenberedare i kombination med värmepump
« Svar #6 skrivet: 27 maj 2022, 19:53:16 »
Beror på hur stort badkar du har och hur länge ni vill kunna duscha sammanlagt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad sverkerc

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Daikin Geo3 Mars 2022
SV: Varmvattenberedare i kombination med värmepump
« Svar #7 skrivet: 27 maj 2022, 20:41:58 »
I badkaret har vi ca 200 l. Duschar kanske 10 min. Vi är bara 2 nu men när vi säljer om några år så blir det väl till en barnfamilj.
1 1/2 planshus byggt -85. 165 m2 + garage 60 m2. Källare och krypgrund tätad och vid behov avfuktad med en DS15 Vattenburet ettrörssystem nu i samband med installationen av bergvärmepump Daikin Althema 3 GEO delat i 7 slingor varav en till en fläktkonverter från Polarheat som kan köras med aktiv kyla. Borrhål 200 m varav 175 m aktiv.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Varmvattenberedare i kombination med värmepump
« Svar #8 skrivet: 28 maj 2022, 10:34:14 »
Ok. Normalt badkar som inte är speciellt stort. Enligt svensk standard tar en dusch 9 liter/minut varmvatten. 10 min blir dÃ¥ 90 liter. Sammanlagt behov är alltsÃ¥ 290 liter om den ene badar och den andra duschar. Tanken i bergvärmepumpen är pÃ¥ 180 liter enligt produktbladet och ger dÃ¥ ca 225 liter 40° varmvatten lite beroende pÃ¥ inställningar. En extra 100 lit varmvattenberedare inställd pÃ¥ 60° ger ca 150 lit 40° varmvatten. Summa runt 375 liter sÃ¥ en kompletterande vägghängd  100 lit VVB ser ut att passa bra.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!