Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inget behov av värme, är denna kabel boven?  (läst 13057 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Dacolonelmobil

  • Gäst
Dacolonelmobil
SV: Inget behov av värme, är denna kabel boven?
« Svar #30 skrivet: 20 december 2012, 08:06:57 »
Hej! Jag kollade cirk pumpen såväl när den gick igår när du hade skrivit, som när pannan hade stannat. Jag tyckte det verkade som att cirkpumpen snurrade.

Hmm, blir inte riktigt klok. Nu värmde i alla fall pannan fortfarande när jag gick till jobbet, och då hade den gått i minst 9 timmar. Sambon är hemma idag, hon ringer garanterat omedelbart när den slår av.

Det blir 20 grader på övervåningen under natten, dock bara 17-18 på bottenvåningen. Å andra sidan saknar vi ju golvvärme i två rum där. Med golvvärmen inkopplad kanske den skulle värma upp huset ok för att sedan slå av. Det som bekymrar mig är ju att den visar fel framledning när raddarna är iskalla.

Jaja, vi får se hur det går under dagen efter luftningen igår. Jag återkommer. Ulf.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Inget behov av värme, är denna kabel boven?
« Svar #31 skrivet: 20 december 2012, 08:25:00 »
Hej! Jag kollade cirk pumpen såväl när den gick igår när du hade skrivit, som när pannan hade stannat. Jag tyckte det verkade som att cirkpumpen snurrade.

Hmm, blir inte riktigt klok. Nu värmde i alla fall pannan fortfarande när jag gick till jobbet, och då hade den gått i minst 9 timmar. Sambon är hemma idag, hon ringer garanterat omedelbart när den slår av.

Det blir 20 grader på övervåningen under natten, dock bara 17-18 på bottenvåningen. Å andra sidan saknar vi ju golvvärme i två rum där. Med golvvärmen inkopplad kanske den skulle värma upp huset ok för att sedan slå av. Det som bekymrar mig är ju att den visar fel framledning när raddarna är iskalla.

Jaja, vi får se hur det går under dagen efter luftningen igår. Jag återkommer. Ulf.
Hej! Det kan ju vara så enkelt att du har fått mycket luft i systemet och därför får du dålig cirkulation så testa och lufta systemet men det jag inte gillar är om din cirkulationspump är väldigt varm.
PS: Der är inte så att du har för lite vatten i systemet efter insättningen av golvvärmen.Vilket tryck har du på expansionskärlet.
« Senast ändrad: 20 december 2012, 18:47:21 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad dacolonel

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Inget behov av värme, är denna kabel boven?
« Svar #32 skrivet: 07 januari 2013, 10:21:22 »
Hej!

Ursäkta att jag inte har Ã¥terkommit, men det har varit jul  tOOmten, och jag har nästan vant mig vid att springa ned i källaren för att sparka igÃ¥ng systemet 2 gÃ¥nger om dagen. Vore det inte för att jag egentligen har ett problem sÃ¥ börjar det faktiskt bli ganska kul att kolla inställningarna och lära sig pumpen pÃ¥ riktigt. 

Nå, det jag har märkt är att mitt problem bara verkar infinna sig när pumpen har värmt varmvatten. Framledningen står då kvar på 40-50 °C trots att den torde ligga mellan 20-30 °C. Växelventilen är slapp i detta skede (men det antar jag den ska vara när det är inget behov av värme). Cirkpumpen är då väldigt varm. Den är nog ungefär de 50 grader som fram/returledningen påstås vara. När jag på expansionskärlet tömmer från 1 bar till 0.6 och sedan fyller på igen med kallt nytt vatten registrerar returen detta efter ca en minut och rusar ned. Cirkulationspumpen svalnar. Efter ytterligare en minut börjar framledningen rusa ned (till 20-30 °C alltså), och pumpen går igång (växelventilen slår då över till ena sidan och blir hård).

De flesta gånger som jag har lyckats springa ned i samma ögonblick som den slutar värma varmvatten och går över till värme (den går då alltså i 30-60 sekunder innan den slår av) har jag sett den lilla fyrkanten i hörnet på displayen i samma ögonblick som pumpen slår av (vad betyder fyrkantet Sc:,h?).

Problemet började ju när vi aktiverade golvvärmen första gången (i mellandgarna har jag släppt på den igen, 12 + 8 m2). Kan det vara så att 1 bar inte är tillräckligt som måle10 skriver? Vågar jag öka till 1.5 bar trots att jag delvis har gamla ledningar, och därefter lufta noggrant? Flödet är alltjämt på 1.

Tacksam för sista tankar innan jag ringer servicetekniker. Tanten har börjat tröttna pÃ¥ det hela.  :-\

/Ulf

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inget behov av värme, är denna kabel boven?
« Svar #33 skrivet: 07 januari 2013, 12:19:08 »
När du skriver att växelventilen är slapp, så menar du den lilla spak på sidan av ställdonet på ventilen?
Då är det så att växelventilen inte har orkat gå över till värme läge så du kan känna spaken att den är slapp.
Vist kan du öka trycket och lufta systemet men öka inte över gränsen där säkerhetsventilen släpper genom.
Kör växelventilen manuellt från menyn fram och tillbaka och känn och se efter att den går som den ska.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Inget behov av värme, är denna kabel boven?
« Svar #34 skrivet: 07 januari 2013, 17:43:42 »
Hej! Du mÃ¥ste ha nÃ¥got cirkulationsproblem om det beror pÃ¥ cirkulationspumpen(tog du bort avluftningsskruven och kollade att axeln snurrade) eller växelventilen eller att det helt enkelt är felkopplat.Om du  har cirkulation i systemet och kompressorn startar sÃ¥ kommer ditt ÄR-värde stiga snabbt och bryta pÃ¥ hysteres (integralen hamnar pÃ¥ +100) och när den lilla fyrkanten kommer upp är det din tryckrörstemperatur som nÃ¥r max och dÃ¥ brukar det oftas handla om när den gör varmvatten och cpn stÃ¥r still.Det kan vara din tryckgivare som har gett upp men tror inte det eftersom problemet uppstod i samband med inkopplingen av golvvärmen.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Inget behov av värme, är denna kabel boven?
« Svar #35 skrivet: 08 januari 2013, 19:18:00 »
Citera
NÃ¥, det jag har märkt är att mitt problem bara verkar infinna sig när pumpen har värmt varmvatten. Framledningen stÃ¥r dÃ¥ kvar pÃ¥ 40-50  trots att den torde ligga mellan 20-30 . Växelventilen är slapp i detta skede (men det antar jag den ska vara när det är inget behov av värme).
Nej, den ska inte vara slapp. Det ska den ALDRIG vara. Om den är i värmeläge ska du kunna trycka ner den för hand, men det är ganska trögt. Om den står i läge varmvatten ska den inte gå att rubba alls, då motorn håller den nedtryckt.
Byt insats...
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad dacolonel

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Inget behov av värme, är denna kabel boven?
« Svar #36 skrivet: 14 januari 2013, 18:18:58 »
Ja, tillslut lÃ¥g tanten pÃ¥ sÃ¥ mycket att jag fick ringa en servicefirma. Affe hade bytt växelventilen 73 minuter senare. FÃ¥r se om det löste problemet. Alf verkade ganska säker pÃ¥ sin sak. Ifall allt är i sin ordning nu Ã¥terstÃ¥r bara injustering av golvvärmen, men det ser jag mest som en kul grej att fÃ¥ göra.  tummenupp Finns det en bra trÃ¥d för detta?

Stort tack till er alla som har coachat mig!

Ulf.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!