Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepump som beter sig konstigt - Thermia Diplomat Optimum G2  (läst 3437 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MrRotor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepump som beter sig konstigt - Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #15 skrivet: 28 november 2018, 22:11:27 »
Lyft av framsidan så har du hgw shunten uppe till vänster. Testa att köra den manuellt från servicenenyn. Du ser då om ratten vrider sig.

Efter en vvkörning borde returen vara nära 55 grader och fram 60.

När du ändå är inne i service så kan du testa CP och se om det låter nåt då den varvar upp.

Servicen får du om du trycker och håller in vänsterpil.

Jo jag har varit in och kikat där tidigare. Men ikväll plockade jag loss motorn från ventilen.
Handvred ventilen med tång. Ojoj, inga 2-3 Nm där inte. Knarrade värre en den äldsta tänkbara dörr.

Känns inte som den är frisk. Motorn maxar 6 Nm enligt spec men orkar inte dra den.
Ratten (som förövrigt inte finns där, men man ser ändå) rör sig inte när motorn sitter på plats och jobbar.

Det behövs garanterat bytas ut en insats till ventilen, om inte hela enheten.
Efter jag monterat tillbaka (säkert i annan position) så kör nu plötsligt pumpen golvvärmeproduktion.
Integralen hade skenat ner till -260  ^-^. Imorgon kanske man inte har varmvatten istället dÃ¥  :o

Blir ett samtal till värmepumpsfirma imorgon.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!