Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bosch EHP 9 LW/M bÃ¥de hög och lÃ¥gtryckslarm  (läst 429 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hobbymekk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bosch EHP 9 LW/M både hög och lågtryckslarm
« skrivet: 23 januari 2024, 21:58:51 »
Jag har på senare år fått högtryckslarm med jämna mellanrum på min värmepump. Då har jag återställt och det fungerar bra igen. Troligtvis beroende på att jag har järnhaltigt vatten, och att det blivit beläggning på värmeväxlaren så det går lite varmt. Men idag fick jag upprepade lågtryckslarm också! Och ett larm för högtryck.
Lågtryckslarm, då tänker jag att det är gasbrist också…
Dags att ta hem en reparatör?
Villa på ca 170 kvadrat strax norr om Borås, luftburen värme med FTX Heru 100, bergvärmepump Bosch EHP9LW/M med ca 150m hål, 300L volymtank (gamla varmvattenberedaren), med vattenbatteri i tilluftkanalen. Kamin för lite myseldning och vid strömavbrott. Total årsförbrukning på el ca 11500kWh (inkl elvärme för frostfrtt i garagförråd)

Dessutom ett extra hus på ca 160 kvadrat med vedeldning+viking bio pelletsbrännare i viadrus panna, acctankar och en ecoair 10.9 luft-vatten VP

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Bosch EHP 9 LW/M både hög och lågtryckslarm
« Svar #1 skrivet: 24 januari 2024, 10:02:02 »
Högtryckslarmen skulle också kunna bero på igensatta stålomspunna slangar om det finns i installationen. Särskilt om stålet i slangarna är magnetiskt (prova med en liten magnet).
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bosch EHP 9 LW/M både hög och lågtryckslarm
« Svar #2 skrivet: 24 januari 2024, 14:00:58 »
Lågtryckslarm kommer också av dåligt flöde på köldbäraren, första åtgärden är att kolla och rensa smutsfiltret på kalla sidan.
Samma med högtryckslarm, kolla smutsfiltret som sitter på värmebäraren (oftast returen).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad hobbymekk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch EHP 9 LW/M både hög och lågtryckslarm
« Svar #3 skrivet: 29 januari 2024, 23:18:42 »
Ja nu har jag rotat vidare. Lågtryckslarmet är åtgärdat. Av någon anledning var det ingen cirkulation i slingn ner i borrhålet, fastän filtret blev rensat och cirkulationspumpen snurrade!!! Men jag har en seprat pump med slangar som går att koppla på påfyllningsanslutningarna, som är gjord för att cirkulera ur luft ur jordvärmeslingor. Kopplade in den och tryckte i några liter brine, hände inget. Hade pumpen avstängd en minut och tryckte på igen, så gick det i några liter till, och cirkulationen kom igång ( kom vätska ur returslangen) sedan funkade cirkulationen med värmepumpens cirkulationspump. Så: har slangen blivit platt nere i borrhålet??? Och så kunde jag blåsa upp den igen när jag körde med kraftigare pump?
Högtryckslarmet är kvar, det kommer och gÃ¥r lite. Har inte kollat ordentligt om det uppstÃ¥r vid värmedrift eller varmvattenvärmning. Men det verkar vara rejäl  deltatemp pÃ¥ varma sidan ibland. Det var massa luft i manteln pÃ¥ varmvattenberedaren ocksÃ¥. FÃ¥r ta i detta senare.
Villa på ca 170 kvadrat strax norr om Borås, luftburen värme med FTX Heru 100, bergvärmepump Bosch EHP9LW/M med ca 150m hål, 300L volymtank (gamla varmvattenberedaren), med vattenbatteri i tilluftkanalen. Kamin för lite myseldning och vid strömavbrott. Total årsförbrukning på el ca 11500kWh (inkl elvärme för frostfrtt i garagförråd)

Dessutom ett extra hus på ca 160 kvadrat med vedeldning+viking bio pelletsbrännare i viadrus panna, acctankar och en ecoair 10.9 luft-vatten VP

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bosch EHP 9 LW/M både hög och lågtryckslarm
« Svar #4 skrivet: 30 januari 2024, 09:01:08 »
Kolla temperaturerna på köldbäraren, om det är flera minusgrader på inkommande köldbärare så kan det vara is i borran som trycker ihop slangen?
Men vanligare är att det kommit in luft, kolla vita plastkärlet, detta får aldrig bli tomt.

Luft i värmebäraren orsakar HP-larm, det är oftast ganska enkelt att lufta och fylla på.
Lufta alla radiatorer också.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!