Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning - medan du läste inläggen, hann 3 nya svar postas i ämnet. Du kanske bör se över ditt inlägg.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Mofongo
« skrivet: 18 mars 2024, 07:19:47 »

Rörfirman i samarbete med bla Daikin kom fram till ett byte av Kontaktor för bärarpump K6M "o" löste problemet.
Skrivet av: Mofongo
« skrivet: 02 mars 2024, 21:52:22 »

Blev det här problemet löst? Hur i så fall?
Skrivet av: Jäkylmä
« skrivet: 17 november 2022, 09:14:27 »

Hur har det gått, har ni kommit fram till någon lösning? Har samma problem och det har jag haft i 7-8 år dvs sedan pumpen installerades.
Skrivet av: Daikin_
« skrivet: 25 februari 2021, 12:30:03 »


Fantastiskt bra att du Daikin vet vad kunden blivit lovad för garanti tummenupp
Det vet ju varken du eller jag, eller hur ?
Snöflinga har inte påpekat garantivillkoren han har fått från installatören utan endast att han anser det vara ett garantiärende.
Jag ville bara påpeka rutinen om vart Snöflinga skulle vända sig då jag misstänker installationsrelaterat problem.

D
Skrivet av: Daikin_
« skrivet: 25 februari 2021, 12:25:58 »

Hej!

Tack för engagemang i mitt problem.

Jag håller med om att symptomen/bakgrunden stämmer mycket bra överens på luft i köldbäraren, men rotorsaken är ju faktiskt inte identifierad.

Jag skulle påstå att det är för tidigt att utesluta pumpen och flödesgivaren som möjlig felkälla. Men, det känns ju rimligt att börja med en avluftning.

Vad gäller avluftare på brine så omnämns inte det i Daikins installationsmanual överhuvudtaget, vare sig i text eller i flödesscheman. Avluftning enligt Daikin instruktion är beskriven så här:  "Det finns 2 sätt att genomföra luftning: Med en station för påfyllning av bärare eller med station för påfyllning av bärare i kombination med enhetens egna bärarpump".

Så, min officiella Daikin installatör kommer sannolikt att hävda att installationen är helt korrekt (och jag har ju svårt att hävda motsatsen)

Hur som helst, installatören har uppenbarligen inget större intresse av att lösa mitt problem, som sagt 2-månaders jubileum idag. Hen ser det kanske ur någon annan synvinkel och kanske inte problemet som sitt....  Så, jag tänker att jag tar hit en vvs:are som monterar en avluftare, dubbelkollar filter, fyller på och trycksätter. Om det inte löser problemet så får jag försöka tjata hit installatören för utbyte av pump/givare eller vad som nu eventuellt kan vara möjliga felkällor förutom luft i brine.

Måste man använda öppet kärl med extern pump efter installation av avluftare? Eller räcker der att låta maskinen gå och inledningvis avlufta frekvent?

Att installation av luftare skall finnas på högpunkterna finns i manualen (för de installatörer som inte hade kunskapen)

D
Skrivet av: Snöflinga
« skrivet: 25 februari 2021, 09:30:26 »

Hej,

Jag har koll på vad som gäller för garanti så inga konstigheter där, jag vänder mig hit för teknisk rådgivning.

Tacksam för input/synpunkter på detta:

Känns det som rätt åtgärd att börja med installation av avluftare på brine? Både utgående och ingående eller en av dem? Jag tänker högsta punkten vilket är inkommande.

Se bilder nedan, sett framifrån så är inkommande till höger och utgående till vänster (påfyllnadskopplet är således placerat på utgående anslutnig).


Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 25 februari 2021, 07:58:33 »

Godmorgon, konsumenttjänstlagen och garanti är två helt skilda saker så att vi inte snurrar till det för kunden. Vad ni och er återförsäljare har för garantiavtal berör inte kunden. Med största sannolikhet har slutkunden avtalat om garanti på sin anläggning inte bara på pumpen utan även installationen.
Skrivet av: Daikin_
« skrivet: 24 februari 2021, 23:01:11 »


Fantastiskt bra att du Daikin vet vad kunden blivit lovad för garanti tummenupp
Läs ordentligt innan du svarar nästa gång.
Jag påpekar att installationsfel inte omfattas av TILLVERKARGARANTIN
Installationsrelatde fel hänvisar vi till att omfattas av konsumenttjänstlagen = installatörens garanti.

Det var ett förtydligande vart kunden skulle vända sig.

D
Skrivet av: Snöflinga
« skrivet: 24 februari 2021, 13:10:03 »

Hej!

Tack för engagemang i mitt problem.

Jag håller med om att symptomen/bakgrunden stämmer mycket bra överens på luft i köldbäraren, men rotorsaken är ju faktiskt inte identifierad.

Jag skulle påstå att det är för tidigt att utesluta pumpen och flödesgivaren som möjlig felkälla. Men, det känns ju rimligt att börja med en avluftning.

Vad gäller avluftare på brine så omnämns inte det i Daikins installationsmanual överhuvudtaget, vare sig i text eller i flödesscheman. Avluftning enligt Daikin instruktion är beskriven så här:  "Det finns 2 sätt att genomföra luftning: Med en station för påfyllning av bärare eller med station för påfyllning av bärare i kombination med enhetens egna bärarpump".

Så, min officiella Daikin installatör kommer sannolikt att hävda att installationen är helt korrekt (och jag har ju svårt att hävda motsatsen)

Hur som helst, installatören har uppenbarligen inget större intresse av att lösa mitt problem, som sagt 2-månaders jubileum idag. Hen ser det kanske ur någon annan synvinkel och kanske inte problemet som sitt....  Så, jag tänker att jag tar hit en vvs:are som monterar en avluftare, dubbelkollar filter, fyller på och trycksätter. Om det inte löser problemet så får jag försöka tjata hit installatören för utbyte av pump/givare eller vad som nu eventuellt kan vara möjliga felkällor förutom luft i brine.

Måste man använda öppet kärl med extern pump efter installation av avluftare? Eller räcker der att låta maskinen gå och inledningvis avlufta frekvent?


Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 24 februari 2021, 07:48:04 »

Installationsrelaterade fel täcks inte av tillverkargarantin.
Du får åberopa konsumenttjänstlagen i detta fall.

Att sätta avluftare på högsta punkter hör till grundläggande VVS kunskap.

Mvh
D


Fantastiskt bra att du Daikin vet vad kunden blivit lovad för garanti tummenupp
Skrivet av: Daikin_
« skrivet: 23 februari 2021, 17:22:34 »

Hej! Tack för input. Från mitt perspektiv så är detta ett garantiärende och hur det löses blir ju svårt för mig att styra. Jag litar på att installatören tar rätt beslut och att han också får rådgivning och support direkt från Daikin. Sen börjar jag ledsna på att ha en pump som löser ut flera gånger om dygnet , 2-månadersjubileum imorgon - men det är en annan aspekt😀

Installationsrelaterade fel täcks inte av tillverkargarantin.
Du får åberopa konsumenttjänstlagen i detta fall.

Att sätta avluftare på högsta punkter hör till grundläggande VVS kunskap.

Mvh
D
Skrivet av: Snöflinga
« skrivet: 23 februari 2021, 13:12:03 »

Hej! Tack för input. Från mitt perspektiv så är detta ett garantiärende och hur det löses blir ju svårt för mig att styra. Jag litar på att installatören tar rätt beslut och att han också får rådgivning och support direkt från Daikin. Sen börjar jag ledsna på att ha en pump som löser ut flera gånger om dygnet , 2-månadersjubileum imorgon - men det är en annan aspekt😀
Skrivet av: Daikin_
« skrivet: 17 februari 2021, 08:11:02 »

Tack för snabbt svar. Jag saknar dessvärre möjlighet att avlufta KB kretsen. KB slangarna kommer in i marknivå, en bit upp på väggen sitter ett påfyllnadskoppel, de fortsätter sedan upp och in på ovansidan av pumpen. Installatören har som sagt avfärdart denna möjliga felorsak med motiveringen att det inte hörs något ljud som tyder på luft, hen är inne på att chansbyta cirkulationspumpen och flödesgivaren. Gör man det och avluftar ordentligt (med extern cirkpump och öpper kärl) så borde jag väl i och för sig vara av med problemet.... Är du säker på att det rimligtvis inte går att lyssna sig till om det är luft i KB? Med stetoskop?

Finns det kanske någon möjlighet att få en officiell återkoppling från Daikin på min problembeskrivning? (jag har mailat för någon månad sedan utan svar).
Be installatören skära in en avluftare på utgående köldbärare. Eller tror han att ett byte av kb pumpen är billigare ?
Är det inget fel på kb pumpen får han betala för den.
Vi vill ha in alla cirkpumpar vid garantianspråk på dem.
Låter som en dyr chansning som inte kommer lösa ditt problem.

D
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 09 februari 2021, 19:46:13 »

Är du doktor och har ett riktigt stetoskop så kan det höras något litet knaster i pumpen när luft går förbi , det kan även skvalpa i rören/kurvorna på högsta punken när KB ska gå ner till slangarna.  Vid  borrhål ska KB åka ner till botten, just i överdelen kan luft ställa sig och inte vilja följa med strömmen, bäst hörs det om man stänger av pumpen i 10 min och lyssnar samtidigt som någon startar pumpen.
Skrivet av: Snöflinga
« skrivet: 09 februari 2021, 18:53:41 »

Tack för snabbt svar. Jag saknar dessvärre möjlighet att avlufta KB kretsen. KB slangarna kommer in i marknivå, en bit upp på väggen sitter ett påfyllnadskoppel, de fortsätter sedan upp och in på ovansidan av pumpen. Installatören har som sagt avfärdart denna möjliga felorsak med motiveringen att det inte hörs något ljud som tyder på luft, hen är inne på att chansbyta cirkulationspumpen och flödesgivaren. Gör man det och avluftar ordentligt (med extern cirkpump och öpper kärl) så borde jag väl i och för sig vara av med problemet.... Är du säker på att det rimligtvis inte går att lyssna sig till om det är luft i KB? Med stetoskop?

Finns det kanske någon möjlighet att få en officiell återkoppling från Daikin på min problembeskrivning? (jag har mailat för någon månad sedan utan svar).
Skrivet av: Daikin_
« skrivet: 08 februari 2021, 18:59:25 »

Hej!

Vi har en Daikin Bergvärmepump som installerades under vintern 2018. Den har fungerat felfritt till slutet av förra året.

Under hösten 2020 upptäckte jag att trycket i brine var riktigt lågt, sannolikt 0 bar. Jag har inte identifierat något läckage och min uppfattning är att trycket sjunkit succesivt efter installationen. För att inte få problem under vintern tog jag hit installatören för påfyllning och trycksättning, detta genomfördes i mitten av Oktober 2020. Pumpen fungerade fint efter detta men på julaftons morgon löste den ut med felkod E7-62. Felet gick att återställa och den gick sedan ca 1 vecka innan den åter lösta ut. Efter detta så har den löst 2-3 gånger per dygn. Oftast startar den direkt efter återställning och går 6-7 timmar, men vid några enstaka tillfällen så har den löst ut direkt och behövt återställas flera gånger i rad. Inga övriga felkoder eller varningar har registrerats och så vitt jag kan förstå fungerar pumpen normalt mellan återställningarna.

Förra veckan fick jag hit installatören för en felsökning - han kunde inte hitta något problem/fel som kunde relatera till felkoden. Jag har påtalat det som står i denna tråd, att en möjlig felkälla är luft i brinekretsen, installatören avfärdar detta med att det inte finns något ljud som tyder på luft i kretsen. Installatören vet inte hur han skall gå vidare utan söker nu hjälp från Daikin.

Finns det någon här som har nåra tips på möjliga felorsaker? 
Något som vet vad villkoret är för att felkod "E7-62" skall sättas? (gissar att den tittar på svaret från flödesgivaren?)
Är det rimligt att det går at lyssna sig till om det är luft i kretsen? (jag tror installatören använde stetoskop)

Tacksam för all input :-)
 


 
Luft i KB.
Finns det avluftare på högsta punkten av KB ledningarna ?
Det skall finnas minst en avluftare på utgående KB men helst på båda.
Är det inte luft så är det igensatta filter. Dock så är beteendet olika. Är det skit i filtret stannar maskinen alltid i stort direkt.
Är det luft så får du varierande gångtider, allt från 1 minut till 1 par dygn.

D
Skrivet av: Snöflinga
« skrivet: 08 februari 2021, 10:23:59 »

Hej!

Vi har en Daikin Bergvärmepump som installerades under vintern 2018. Den har fungerat felfritt till slutet av förra året.

Under hösten 2020 upptäckte jag att trycket i brine var riktigt lågt, sannolikt 0 bar. Jag har inte identifierat något läckage och min uppfattning är att trycket sjunkit succesivt efter installationen. För att inte få problem under vintern tog jag hit installatören för påfyllning och trycksättning, detta genomfördes i mitten av Oktober 2020. Pumpen fungerade fint efter detta men på julaftons morgon löste den ut med felkod E7-62. Felet gick att återställa och den gick sedan ca 1 vecka innan den åter lösta ut. Efter detta så har den löst 2-3 gånger per dygn. Oftast startar den direkt efter återställning och går 6-7 timmar, men vid några enstaka tillfällen så har den löst ut direkt och behövt återställas flera gånger i rad. Inga övriga felkoder eller varningar har registrerats och så vitt jag kan förstå fungerar pumpen normalt mellan återställningarna.

Förra veckan fick jag hit installatören för en felsökning - han kunde inte hitta något problem/fel som kunde relatera till felkoden. Jag har påtalat det som står i denna tråd, att en möjlig felkälla är luft i brinekretsen, installatören avfärdar detta med att det inte finns något ljud som tyder på luft i kretsen. Installatören vet inte hur han skall gå vidare utan söker nu hjälp från Daikin.

Finns det någon här som har nåra tips på möjliga felorsaker? 
Något som vet vad villkoret är för att felkod "E7-62" skall sättas? (gissar att den tittar på svaret från flödesgivaren?)
Är det rimligt att det går at lyssna sig till om det är luft i kretsen? (jag tror installatören använde stetoskop)

Tacksam för all input :-)
 


 
Skrivet av: GBE
« skrivet: 23 oktober 2020, 11:24:05 »

Efter påfyllning/trycksättning av brine och tre veckors drift verkar detta fel borta. Jag får nog hålla koll på trycket i fortsättningen, det smiter nog lätt in luft med för lågt tryck under en längre tid.
G.
Skrivet av: Daikin_
« skrivet: 22 september 2020, 15:30:31 »

Hej alla.
Jag har tyvärr drabbats av problemet "felkod E7-62" på min 6 år gamla Daikin värmepump. (Någon typ av flödesstörning i köldbäraren).
Till saken hör att tryckmätaren för köldbäraren (brine) har legat nära 0 under en tid, kanske några månader. Trots detta har allting funkat bra. För några dagar sedan stannade dock anläggningen och varmvattnet "tog slut". Det är ju så det märks denna årstid.
 Ett samtal till min installatör och han var här på momangen och fyllde på brine till normalt tryck. Det gick åt någon liter. Trots denna åtgärd fortsätter stoppen med samma felkod var och varannan dag. Jag återställer enligt instruktion på skärmen och allt snurrar igång.
Jag hittar många trådar i detta forum om denna felkod. Flera verkar ha problem med ett störningsfilter på cirkulationpumpens nätsladd som "brinner upp" + byte av en säkring. Mitt problem verkar inte passa in på detta, min VPump går snällt igång efter någre knapptryckningar och det luktar inget bränt. Det kan ju ändå vara något med d.o. filter, jag har inte öppnat och tittat ännu.
Fler förslag, någon......
Med ditt beteende så sätter jag min peng på luft i köldbäraren.
Filtret ger andra symptom (oftast 100 % stopp inom 15 sekunder)
Finns det någon avluftare på utgående köldbärare på högsta punkten ?

Mvh
D
Skrivet av: GBE
« skrivet: 22 september 2020, 15:15:14 »

Hej alla.
Jag har tyvärr drabbats av problemet "felkod E7-62" på min 6 år gamla Daikin värmepump. (Någon typ av flödesstörning i köldbäraren).
Till saken hör att tryckmätaren för köldbäraren (brine) har legat nära 0 under en tid, kanske några månader. Trots detta har allting funkat bra. För några dagar sedan stannade dock anläggningen och varmvattnet "tog slut". Det är ju så det märks denna årstid.
 Ett samtal till min installatör och han var här på momangen och fyllde på brine till normalt tryck. Det gick åt någon liter. Trots denna åtgärd fortsätter stoppen med samma felkod var och varannan dag. Jag återställer enligt instruktion på skärmen och allt snurrar igång.
Jag hittar många trådar i detta forum om denna felkod. Flera verkar ha problem med ett störningsfilter på cirkulationpumpens nätsladd som "brinner upp" + byte av en säkring. Mitt problem verkar inte passa in på detta, min VPump går snällt igång efter någre knapptryckningar och det luktar inget bränt. Det kan ju ändå vara något med d.o. filter, jag har inte öppnat och tittat ännu.
Fler förslag, någon......

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!