Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Elfel/kompressorhaveri ? Nyss reparerat men gick bara 2 dygn...  (läst 9832 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Micc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Götaland
  • Antal inlägg: 131
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej!

Jag fick ju äntligen igång skiten efter 3 veckors stillestånd... se
 
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=45083.msg439682#msg439682
Anläggningen gick verkligen bra och effektivt nu (lika bra som när den var ny och kördes på R22), men lyckan blev kort - inatt stannade maskinen efter mindre än 2 dygns drift. Och nu ryker säkringen direkt när jag slår på brytaren (gick i 3-4 sekunder vid ett tillfälle...). Surt!

Kan nämna att sedan anläggningen kom igång igen löste den ut på högtrycket vid ett par tillfällen. Efter första gången släppte jag ut lite, lite gas och körde sedan igång igen. Efter ett par timmar slog den ifrån igen. Jag öppnade då expansionsventilen lite (i omgångar), i ambition att sänka trycket på högtryckssidan och sedan gick den som sagt i knappt 2 dygn.

Nu går den alltså inte att få igång. Vet att det där med att mäta motorlindningar kan vara kinkigt och jag har för dålig kunskap och antagligen för dåliga grejer (endast ett billigt multi-instrument), och har inte kunnat identifiera något tydligt fel.

Någon som är sugen på att ge tips?

/Micc

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Elfel/kompressorhaveri ? Nyss reparerat men gick bara 2 dygn...
« Svar #1 skrivet: 25 december 2011, 13:01:57 »
Juste definition av en anläggning som "verkligen gÃ¥r bra"...lite pysande och skruvande hipp som happ utan nÃ¥gon logik eller kunskap sÃ¥ brummar det  knUp
Var pÃ¥ god väg att skriva ett mycket längre och mer sarkastiskt inlägg.....men orkar inte  huvuddunk
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Är nog dags att köpa ny lite tidigare än du räknat med men 20 Ã¥r fÃ¥r du vara nöjd med  *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Micc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Götaland
  • Antal inlägg: 131
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elfel/kompressorhaveri ? Nyss reparerat men gick bara 2 dygn...
« Svar #3 skrivet: 25 december 2011, 13:56:29 »
Smurfen...
Jo, det kanske är dags för det. Det som gör att jag skulle vilja skjuta på det lite är att jag har mer än fullt upp med renovering av ett fritidshus. Permanentbostaden är stor, och eftersom installation av en bra heltäckande (nästan) berg- eller markvärmeanläggning innebär ombyggnad i pannrummet bla., har jag inte tid nu helt enkelt. Det är även lite svårt att få till en rimlig investering. En entreprenör som var här och tittade bedömde att vi behöver borra 2 hål och eftersom det sannolikt är 40-50 meter till berget så blir det dyrt med så mycket stålrör. Ett alternativ är naturligtvis markslinga, men den blir ju riktigt lång då och det är väl gränsfall om det går att få ned så mycket även om hela tomten perforeras?

Ace...
Förstår att Du inte gillar mig, och jag beklagar att jag aldrig någonsin kommer bli lika kunnig och kompetent som Du, men jag tycker själv att jag inte är helt dum i huvudet... Vad vill Du veta? Jag märker naturligtvis om pumpen går effektivt, den höll huset varmt och ökade t.om tempen ett par grader till 23 grader (2x160 m2), när jag lät returen gå direkt till VP och vattnet från VP direkt till stigaren (ytterligare en del ytor delvis uppvärmda ca 13-14 grader). Temp ute igår e.m och kväll +1 - -3. Det är avsevärt bättre än VP presterat senaste åren. Förångningstemp 3 grader under utetemp., det är bra, inte sant.

Visst man kan ringa en dyr kylfirma och be dem komma, det gjorde jag en gång, när jag misstänkte att exp.ventilen var trasig. Passade vid telefonsamtalet på att nämna vilken beteckning ventilen hade, så att de kunde ha en sådan med sig. 2 gubbar kom ett par dagar senare, efter ens stunds mekande (naturligtvis var det bara en som mekade i taget - en vilade sig) konstaterade de att exp.ventilen var trasig. "-OK, sa jag men Ni tog väl med en då - jag uppgav ju beteckningen..."

"-öööeeehh nej, det har vi nog inte med....", men sedan gick han till bilen och när han kom tillbaka hade han en ventil med sig och sa "- den här passar"!

Inte fa´n funkade det, så de fick komma tillbaka nästa dag och då hade de med rätt ventil, men eftersom de nu öppnat systemet igen så fick de även byta torkarfilter. Maskinen fungerade dock så ineffekivt att jag fick ringa efter proffs igen efter några dagar. Valde nu en annan firma eftersom det först äventyret blev dyrt och så dåligt. När den nye kylgubben kom så konstaterade han att fel dysa satt monterad i exp.ventilen. Han bytte dysa och maskinen blev bättre (i mina ögon, vad gäller effektivitet Ace, jag känner ju mitt hus ganska väl efter att ha bott i det i 25 år), men den blev inte så bra som den varit tidigare. Detta var 1999 så det var fortsatt R22....).

Där har Du förklaringen till att jag försöker meka lite själv samt tar hjälp av en kille som jag bedömer som  kunnig och har en firma vid sidan av sin huvudsakliga syssla. Vad är problemet - om det stör Dig sÃ¥ mycket Ace, sÃ¥ behöver Du ju inte läsa.....

/Micc

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Det var nog därför jag anser det bättre att köpa en ny har man ont om tid tycker jag det är bättre att byta till en ny och slippa hålla på och skruva med den gamla som trots allt är 20 år gammal men det går säkert att få snurr på den igen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Micc   Vad fick du för suggasöverhettning, tryckgasöverhettning, underkylning? Hur tät var processen? Kan du lägga upp ett log-PH sÃ¥ vi ser lite Thumbsup

 *vinkar* 

Utloggad Micc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Götaland
  • Antal inlägg: 131
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elfel/kompressorhaveri ? Nyss reparerat men gick bara 2 dygn...
« Svar #6 skrivet: 25 december 2011, 14:38:29 »
Micc   Vad fick du för suggasöverhettning, tryckgasöverhettning, underkylning? Hur tät var processen? Kan du lägga upp ett log-PH sÃ¥ vi ser lite Thumbsup

 *vinkar* 

Nej! Allt detta kan jag naturligtvis inte (och det visste Du ju mycket väl  *vinkar*). Jag är ju "Nyfiken pÃ¥ värmepump", men att jag inte doktorerat pÃ¥ VP betyder ju inte att jag inte har koll pÃ¥ nÃ¥gonting alls sÃ¥ som kamrat Ace verkade tycka ;D :) ;) :D ::) ^-^ ??? :o :( >:( fiR: _/- tomte::
Någon form av logiskt tänkande brukar jag klara i andra sammanhang i alla fall! tomte:: tomte:: tomte:: tomte:: tomte:: *vinkar* tomte:: tomte::
/Micc

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
log-ph kan jag köpa att du inte fixade.  Men det är omöjligt att starta upp en kompressor och tro att det ska funka om du inte vet det andra jag frÃ¥gade efter.  All denna info fÃ¥r du frÃ¥n manometerstället, eller fyllde ni bara pÃ¥ glaset?

Detta är förklaringen till varför kompressorn havererat(om den nu gjort det)  Man läser av trycken och pyttsar pÃ¥ lite mer köldmedium om det behövs efter de tryck och temperaturer man avläser. Om du nu stoppade i R290 i en R22 maskin och inte har riktig koll pÃ¥ oljor och tryck och sÃ¥na grejer,,, ::),,, :D  :)     *vinkar*

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Elfel/kompressorhaveri ? Nyss reparerat men gick bara 2 dygn...
« Svar #8 skrivet: 25 december 2011, 14:57:35 »
Det är beklagligt om du har rÃ¥kat ut för nÃ¥gon som utger sig för att vara proffs...och det visar sig vara klÃ¥pare  :'(
Jag har inget imot dig...men har från första inlägget försökt få dig att förstå att en kylkrets är inget man pillar med utan att veta vad man gör, utan att det straffar sig.
Oraklets inlägg var absolut inget som hade med doktors-avhandling att göra....utan grundkunskaper som krävs för att skruva ( första kap i kylteknikerns ABC )
Ang ditt logiska tänkande, så betvivlar jag inte det i stort...men i samtliga inlägg rörande din pump har du bevisat att du misstolkat allt rörande en kylprocess... varför jag på ett uppenbarligen felaktigt vis försökt få dig att avstå från egna experiment.
Jag lovar....expventilen är sÃ¥ lÃ¥ngt ifrÃ¥n lösningen man kan komma vid för högt kondenseringstryck.  Och sÃ¥vida det inte är en idiot som fyllde upp maskinen är pysning precis lika tokigt.  detta är Ã¥tgärder som enbart bevisar att man inte förstÃ¥r ett dugg (om kylprocessen) och kan bara leda till ytterligare problem.

Edit:
Inläggen i den förra tråden var enbart för att hjälpa dig/rädda din maskin / få dig att förstå att en riktig kyltekniker krävs för att få igång din maskin
Använde en burdus/spydig underton för att fÃ¥ dig o förstÃ¥...förgäves.  fel metodik  huvuddunk
« Senast ändrad: 25 december 2011, 15:01:12 av ace »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Micc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Götaland
  • Antal inlägg: 131
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elfel/kompressorhaveri ? Nyss reparerat men gick bara 2 dygn...
« Svar #9 skrivet: 25 december 2011, 15:02:39 »
Hej VP Oraklet!

Jag förstår att det är så, men det var ju inte jag som startade upp maskinen utan VP-killen som jag anlitade. Jag var med, men läste inte av alla uppgifter, när han fyllde på gas. Det jag gjorde när maskinen löste ut på HP efter att han åkt (och jag ringt honom o lyssnat) var att jag kopplade på mitt eget manometerställ (som jag stötte på och köpte billigt för många år sedan - heter väl Yellow-Jack om jag inte minns fel), jag kopplade dock bara på lågtycktsanslutningen och släppte en liten mängd gas, jag kunde sedan avläsa ett tryck på 4,3 -4-4 Bar (steg lite när jag sedan öppnade exp.ventilen), samt att förångningstemperaturen var 3 grader under utetemp.

Högtryckspressostaten står på 28 Bar nu, dvs 2 Bar högre än originalpressen, detta på inrådan av Viking Persson som ju är rätt kunnig på den maskinen....

Hälsningar
/Micc

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Elfel/kompressorhaveri ? Nyss reparerat men gick bara 2 dygn...
« Svar #10 skrivet: 25 december 2011, 15:09:36 »
Funkar allt annat som det ska?  VBF, VBR vad är dessa  hur stort DT har du. Att du har en förängning pÃ¥ 3 grader under uretemp betyder att din maskin är GRYM eller att den inte hämtar upp sÃ¥ mkt som den kanske skulle kunna.

Viking persson kan sina saker, har aldrig haft nöjet att träffa honom men ryktet han har är Thumbsup

Utloggad Micc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Götaland
  • Antal inlägg: 131
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elfel/kompressorhaveri ? Nyss reparerat men gick bara 2 dygn...
« Svar #11 skrivet: 25 december 2011, 15:12:41 »
Glömde en sak - eftersom systemet var helt tomt fylldes det med 1,5 kg gas, så som anges i tekniska beskrivningen.

Visst, det kan ju vara så att han också är en riktig klåpare, men jag har inte fått det intrycket tidigare, när han fixat en gammal luft-luft maskin jag har också i ett utrymme i anslutning till garaget. Även bil-AC har han fixat bra!

I så fall har jag lyckats anlita inkompetenta klåpare vid 2 tillfällen. Den första gången via en riktigt dyr större kylfirma som misslyckats till 100 %, och så nu då via en rätt billig killa som driver den här firman vid sidan om ordinarie arbete och som misslyckats till mindre än 35 %.

Bad luck då, kan man säga

/Micc

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Elfel/kompressorhaveri ? Nyss reparerat men gick bara 2 dygn...
« Svar #12 skrivet: 25 december 2011, 15:19:07 »
Vilken gas valdes  R290?  R417 eller hade ni en skvätt R22 kvar :D

Utloggad Micc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Götaland
  • Antal inlägg: 131
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elfel/kompressorhaveri ? Nyss reparerat men gick bara 2 dygn...
« Svar #13 skrivet: 25 december 2011, 15:30:35 »
Det råkade finnas originalgas till hands!
/Micc

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Elfel/kompressorhaveri ? Nyss reparerat men gick bara 2 dygn...
« Svar #14 skrivet: 25 december 2011, 15:42:43 »
OK  evakuerades systemet?  Fylldes kvävgas vid lödarbetena?  Man vill veta dessa saker för att kunna utesluta felmöjligheter. 

4,3-4,4 bar pÃ¥ suget,  kanske är det lite mkt soppa i.   Nu ska jag villigt erkänna att jag är ingen vidare R22 gubbe, men denna soppa ska väl vara ganska lik R407c.   Det vore bra att veta suggasöverhettningen och tryckgasöverhettningen.  Hur varmt blir tryckröret?  det lägre röret pÃ¥ din kompressor det som blev varmt( nu blir det väl ingenting dÃ¥ förmodar jag)  när maskinen gick?   

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!