Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Skillnad framledning/retur  (läst 2830 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad savar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
Skillnad framledning/retur
« skrivet: 07 november 2010, 22:20:21 »
Hejsan.

När min pump (Greenline HE C6) gör varmvatten till raddarna har den en skillnad på ca 7,5 grader mellan T8 och T9, vilket ju är helt som det ska.
Men när den gör varmvatten till beredaren är skillnaden bara ca 4 grader mellan T8 och T9, ska det vara så eller spelar det någon roll egentligen? jag vet liksom inte vad VB ut resp VB in gör just i det sammanhanget (när tappvarmvattnet görs).

ska förtydliga för eventuella läsare som inte vet vad T8 och T9 är,
T8= VB ut, T9=VB in.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Skillnad framledning/retur
« Svar #1 skrivet: 08 november 2010, 09:06:59 »
Min pump arbetar med större differens mellan VBin och VBut när den gör varmvatten än vid radiatordrift. Är differensen låg kan det finnas risk att skiktningen i varmvattenberedaren störs. När pumpen startar tar den in rätt kallt vatten från botten av manteln. Är temperaturskillnaden över pumpen liten finns det risk för att överdelen av beredaren att kyls i början av varmvattenberedningen och det är kanske inte så man vill ha det om man tar ut varmvatten under tiden.

Det har påståtts att det finns en strypning efter växelventilen för att minska flödet vid varmvattenberedning, det var ett fall för några år sedan där IVT hade sagt att det hade monterats fel typ av strypbricka i en problempump. Det är ju samma varmvattenberedare och rörssystem i pumpar med mycket varierande effekt. Sen finns det praktiker som påstår att de aldrig har sett någon strypbricka i en IVT-pump.

Tycker man inte att det märks nÃ¥gon nackdel med lÃ¥g differens finns det ingen anledning att göra nÃ¥got. 

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad savar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Skillnad framledning/retur
« Svar #2 skrivet: 08 november 2010, 22:34:11 »
tack för ett bra svar Roland, det enda jag stör mig på är att jag tycker att differensen har varit, om inte större så iaf lika stor som vid radiatordrift. Det jag har gjort är att jag sänkte flödet på inre cirkpump G2 och höjde flödet något på den yttre då jag läste att det kunde bli fel (backflöde i bypass, eller nåt sånt va) ifall läget var omvänt (högre flöde på inre cirkpump). Det är lite svårt för inre cirkpump regleras från menyn och är från fabrik ställd till 70% fart, så jag sänkte den till 63% fart och höjde yttre till läge två (den yttre har bara ett vred med 3 lägen). Det borde iaf betyda att flödet är större över den yttre cirkpumpen men jag kan ha fel.

Utloggad vbkvbk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
    • Mer info om min installation finns här!
SV: Skillnad framledning/retur
« Svar #3 skrivet: 09 november 2010, 08:09:25 »
Vet någon mera om danna strypning till varmvattenberedaren?
Jag har samma fenomen med 8-9grader dT vid golvvärmedrift och 4 grader vid varmvattendrift.
I mitt fall med endast en cirkpump är det enkelt att lista ut att det är mycket lättare att cirkulera vattnet i varmvattenberedaren jämfört med att cirkulera i golvvärmen med endast 3 slingor.

Ska det finnas en strypning eller ej och hur påverkar ett för lågt deltaT COP-värdet/verkningsgraden?

//Micke
IVT C6, inomhus temp sensor, 2x300m kollektor (varav 2x265m aktivt). 160 liter arbetstank i serie, endast inbyggd CirckPump i VP.
11 tempsensorer, 1 effektmätare, 1 flödessensor för loggning av rådande driftstatus/live COP.
Konverterat från direktverkande el till golvvärme 2010. Inga termostater i systemet.
Mer info: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35640.0

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Skillnad framledning/retur
« Svar #4 skrivet: 09 november 2010, 09:10:14 »
Det jag har gjort är att jag sänkte flödet på inre cirkpump G2 och höjde flödet något på den yttre då jag läste att det kunde bli fel (backflöde i bypass, eller nåt sånt va) ifall läget var omvänt (högre flöde på inre cirkpump). Det är lite svårt för inre cirkpump regleras från menyn och är från fabrik ställd till 70% fart, så jag sänkte den till 63% fart och höjde yttre till läge två (den yttre har bara ett vred med 3 lägen). Det borde iaf betyda att flödet är större över den yttre cirkpumpen men jag kan ha fel.

Bypassröret skall ha samma temperatur som returen när pumpen går, då går flödet i rätt riktning. Det känner man lätt med handen. Helst skall bypassflödet vara så lågt som möjligt, det blir bäst verkningsgrad då.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad vbkvbk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
    • Mer info om min installation finns här!
SV: Skillnad framledning/retur
« Svar #5 skrivet: 09 november 2010, 09:46:43 »
Tjena!

Varför ska man ha bypass överhuvudtaget? Bättre att se till att det alltid är konstant flöde i slingorna.
Annars åker förutsättningarna för pumpen upp och ned och troligen funktionen/COP likaså.

Ingen bypass, inga termostater då får pumpen de bästa förutsättningarna att arbeta effektivt (och utan varningar).

//Micke
IVT C6, inomhus temp sensor, 2x300m kollektor (varav 2x265m aktivt). 160 liter arbetstank i serie, endast inbyggd CirckPump i VP.
11 tempsensorer, 1 effektmätare, 1 flödessensor för loggning av rådande driftstatus/live COP.
Konverterat från direktverkande el till golvvärme 2010. Inga termostater i systemet.
Mer info: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35640.0

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!