Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mer gradminuter och högre kurva eller tvärtom?  (läst 2076 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad drik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Mer gradminuter och högre kurva eller tvärtom?
« skrivet: 06 april 2012, 10:56:41 »
Hallå

Optimeringen fortsätter.  Nya tankar. Det blir mÃ¥nga starter nu här pÃ¥ nÃ¥gra plusgrader . Jag testade att öka gradminuterna frÃ¥n -60 till -120 min. Noterar nu att det blir lite kallare i huset. Tänker mig dÃ¥ att jag kan gÃ¥ upp ett steg i värmekurva, frÃ¥n 10 till 11.

Är jag rätt ute eller ska jag gå tillbaka till -60 min?
Kommer jag få en ojämn innetemp? Antar att den kommer svänga mer eftersom det går längre mellan starterna....

Vad är mest effektivt?
Upplys mig

Tack på förhand

Edit; Bifogar lite inställningar
« Senast ändrad: 06 april 2012, 12:57:16 av drik »
Göteborg, 1 1/2 plan 110 m2 med deluppvärmd källare. Byggår 1924, tegelfasad påhängd -67. Treglasfönster. 20 cm sågspån på vinden. Nibe F1245-6kW!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Mer gradminuter och högre kurva eller tvärtom?
« Svar #1 skrivet: 06 april 2012, 11:27:40 »
Du bör kunna ställa gradminuterna så att innetempen hålls jämn och temperaturen inne ska normalt inte påverkas av gradminutvärdet om det inte ställs alldeles för lågt Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad drik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mer gradminuter och högre kurva eller tvärtom?
« Svar #2 skrivet: 06 april 2012, 13:21:01 »
Du bör kunna ställa gradminuterna så att innetempen hålls jämn och temperaturen inne ska normalt inte påverkas av gradminutvärdet om det inte ställs alldeles för lågt Sc:,h

Men är jag rätt ute då? Är det bättre att försöka få henne att gå med lite längre mellanrum? Typ öka ((minska?(-60 till -120 är ju eg en minskning)) gradminuterna tills innetempen börjar bli ojämn....

Jag tänker på mindre starter
Göteborg, 1 1/2 plan 110 m2 med deluppvärmd källare. Byggår 1924, tegelfasad påhängd -67. Treglasfönster. 20 cm sågspån på vinden. Nibe F1245-6kW!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Mer gradminuter och högre kurva eller tvärtom?
« Svar #3 skrivet: 06 april 2012, 15:40:11 »
Ja med -120 får du mindre antal starter jag körde med -150 utan att innetempen svängde men jag hade mycket vatten i systemet
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Bölemannen

  • Kan lite om mycket och fortsätter att införskaffa mig nya kunskaper
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Böle i Norrbotten
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mer gradminuter och högre kurva eller tvärtom?
« Svar #4 skrivet: 06 april 2012, 20:10:15 »
Jag har gått från -60 till -200 och minskade antalet starter/dygn från ca 27 till idag 10. Har även innegivare och upplever inte att det blev onormala tempsvängningar.
Nibe fighter 1215/7 kW. Värmer upp ca 200 m2 i ett plan med ytterligare 75 m2 övervåning och högt i tak resterande 125m2. Huset från -41, ligger i Böle 1 mil från Piteå, totalrenoverat under 2000-talet med golvvärme, 3-glas fönster och ca 400 m nedgrävd k-slang. Bränner ca 5 m3 ved i braskamin. 2013-09-1 nybyggt garage 50m2 värms av en Fujitsu 12lec-n LLVP. Installerat en Fujitsu 12-ltcn hösten 2014 i stugan.
2017-06-01 installerat solcellsanläggning, 10,5 kWp, 60 m2 paneler på taket som utökades 2017-09-22 till 16,5 kWp och totalt 100 m2, lutning 43 grader i sydvästlig riktning.
Huset:
http://e-logger.se/pub?Liljeholm&p=1
Garaget:
http://www.e-logger.se/pub?Liljeholm1
Solcellsanläggningen:
https://monitoringpublic.solaredge.com/solaredge-web/p/site/public?name=Lillmorav.%203&locale=sv_SE#/dashboard

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!