Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Daikin_
« skrivet: 07 februari 2017, 13:55:34 »

Daikin.
Det som "försäkringsbolaget" meddelat i försäkringsbeviset, och det ni skrivit i svaret, tycker jag man kan tolka som att värmepumpen har både garanti och försäkring under de 3 första åren. Installationsdatum 2016-05-19 och Försäkringsperiod 2016-05-19 - 2022-05-19.
Ett tänkt skadesenario där värmepumpen blivit skadad av annan yttre omständighet, som inte omfattas av Daikins produktgaranti, skulle innebära att Protector forsikring ASA går in och ersätter åldersavdrag, reparationskostnad och självrisk för min hemförsäkrings maskinskadeomfattning med hänvisning till "värmepumpförsäkringens" försäkringsperiod enl.ovan.
Nu måste jag i sanningens namn säga att det i mitt fall inte föreligger någon förmodad skaderisk utan värmepumpen fungerar alldeles utmärkt.
Jag tycker mig däremot se en någon svårtolkad skrivning i försäkringsbeskedet som kanske borde klaras ut innan någon råkat ut för ett skadefall.

Vi får ta upp detta mer försäkringsbolaget. Tack för ditt påpekande. 
Maskinen levereras med 3 års garanti + 3 års försäkring, inget annat. Försäkringen kan sedan förlängas efter att totalt 6 år från installationsdatum har passerat.

Mvh
Daikin
Skrivet av: Bergvärme2016
« skrivet: 07 februari 2017, 13:39:05 »

Daikin.
Det som "försäkringsbolaget" meddelat i försäkringsbeviset, och det ni skrivit i svaret, tycker jag man kan tolka som att värmepumpen har både garanti och försäkring under de 3 första åren. Installationsdatum 2016-05-19 och Försäkringsperiod 2016-05-19 - 2022-05-19.
Ett tänkt skadesenario där värmepumpen blivit skadad av annan yttre omständighet, som inte omfattas av Daikins produktgaranti, skulle innebära att Protector forsikring ASA går in och ersätter åldersavdrag, reparationskostnad och självrisk för min hemförsäkrings maskinskadeomfattning med hänvisning till "värmepumpförsäkringens" försäkringsperiod enl.ovan.
Nu måste jag i sanningens namn säga att det i mitt fall inte föreligger någon förmodad skaderisk utan värmepumpen fungerar alldeles utmärkt.
Jag tycker mig däremot se en någon svårtolkad skrivning i försäkringsbeskedet som kanske borde klaras ut innan någon råkat ut för ett skadefall.
Skrivet av: Heddan
« skrivet: 07 februari 2017, 09:54:14 »

Så för kunden vore det faktiskt bäst om ingen garanti fanns alls och det var försäkring från dag 1, om jag har förstått det rätt.
För vad händer om åskan slår ut hela pumpen och man bara har garanti? För om pumpen är 2,5år gammal har då hemsförsäkringen redan börjat räkna på åldersavdrag och självrisk lär man ju ha...då kostar det ju för mig som kund. Men är pumpen 4år kostar det inget då tar dom båda försäkringarna tillsammans hela kostnaden.

För försäkringen måste jag säga fungerar väldigt smidigt, har utnyttjat den själv vid ett kompressorhaveri och försäkringsbolaget både för villan och värmepumpen betalade snabbt och smidigt utan att knorra det minsta hela summan.
Skrivet av: Daikin_
« skrivet: 07 februari 2017, 09:10:27 »

God morgon,

I början så levererades maskinen med 2 års garanti (som Daikin står för) samt 4 års försäkring. Vi ansåg detta vara en bättre trygghet för kunden då försäkringen täcker mer än själva garantin.

En del av våra återförsäljare tyckte att garantin skall vara 3 år och försäkringen 3 år ovanpå det. Då fick det bli så.
Maskinen kommer med 3 års garanti som Daikin står för samt 3 års försäkring som gäller år 4-6.

Mvh
Daikin
Skrivet av: Bergvärme2016
« skrivet: 07 februari 2017, 08:18:30 »

Maskinen är monterad-registrerad av Daikin återförsäljare med modell och serienummer, så allt detta är ok. Detta framgår av försäkringsbrevet från "Protector forsikringASA".
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 07 februari 2017, 07:48:19 »

Nu är väl tanken att Daikin skall svara i deras egen tavla, så det väntar vi på.
Och hans klargörande.
Men rent allmänt så kan det ju vara så enkelt att de försäkringsbolaget lagt in dig i sitt system, och att det inte kan hantera försäkringar som börjar gälla 3 år framåt i tiden, så de skickar redan år 1 ut upplysningar om försäkringen?

Har du registrerat din maskin enligt konstens alla regler?
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 07 februari 2017, 05:50:40 »

Enligt texten har du
-En tre årig garanti
-En tre årig försäkring som kan förlängas upp till 14 år

Garantin gäller om du registrerar den. Normalt sett börjar båda gälla från dagen du mottagit pumpen.
Skrivet av: Bergvärme2016
« skrivet: 06 februari 2017, 22:44:03 »

I försäkringsbeviset från Protector står som 1:a rubrik
"Värmepumpsförsäkringen kompletterar din vill-hemförsäkring"
När villa-hemförsäkringen ersätter en maskinskada så får du själv betala självrisk och åldersavdrag...... Med värmepumpsförsäkringen har du möjlighet att få avdragen åter i händelse av maskinskada.
Det jag undrar över är om en ev. skada under de 3 första åren hanteras som en försäkringsskada, med allt vad det innebär, eller om den hanteras enbart av Daikin AB som ett garantiärende.
Med skada menar jag inte något som anses förorsakats genom en olyckshändelse.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 06 februari 2017, 22:01:01 »

Garanti och försäkring är inte samma sak. Garanti ersätter om det är fel i varan, medan försäkring täcker annat som kan hända med pumpen. Vet inte om jag svarade på din fråga?

T.ex om din pump går sönder efter ett år pga åska, är det ju inte ett fel i pumpen (garanti) utan ett försäkringsärende.
Skrivet av: Bergvärme2016
« skrivet: 06 februari 2017, 20:58:23 »

Nu har det andra försäkringsbeviset från Protector forsikring ASA kommit angående min bergvärmepump som installerades maj 2016. I brevet (som är en värdehandling) uppmanas du att läsa igenom villkoren (finstilt på baksidan) för fullständig information om försäkringens omfattning. I garantibeviset från Daikin anges "3 års garanti + 3 års försäkring" (i det första garantibeviset jag fick var det 2 års garanti + 4 års försäkring men det ändrades). I Daikins reklam står det "Daikins bergvärme levereras med en 3 årig garanti och en 3 årig försäkring", därefter kan försäkringen (mot tilläggspremier) förlängas upp till 11 år , alltså totalt 14 år garanti och försäkringsskydd.
Varför informerar försäkringsbolaget om att försäkringsperioden omfattar Daikins fabriksgaranti (3 år)?
Har Daikin återförsäkrat sin egen fabriksgaranti och skall ev. skador hanteras via försäkringsbolaget?
Av erfarenhet vet man hur formellt det kan vara vid kontakter med försäkringsbolag när det kommer till skadereglering, och av den anledningen önskar jag ett klargörande kring eventuell skadehantering under de 3 åren då "garantin" gäller.
Hanteringen av skadeärenden framgår av det försäkringsbevis som Protector forsikring ASA skickat ut.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 725
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!