Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur ofta kopplas en bergvärmepump ned pÃ¥ pga för lÃ¥g brine-in.  (läst 1462 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sgolsson

  • Novis pÃ¥ VP
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
Håller på att ta in offerter på en ny CTC bergvärmepump (alt 1 är en EcoPart 410 eller 412).
Har nu en EcoAir 107, som krånglar en hel del. Den är kopplad till en EcoEl 1500, som jag skall försöka behålla.
När jag läser manualen till EcoPart så ser jag att pumpen kopplas bort om brine-in är lägre än minus 5 grader och att man då måste använda elpatronerna.
Installatörerna säger att detta knappast inträffar i mitt område ( Västergötland). Av erfarenhet så litar jag oftast inte på sådana påståenden.
Min EcoAir kopplas bort redan vid en utetemp på 7-8 minusgrader, så jag vill ju nu ha en pump som klarar betydligt lägre temperatur.
Någon som har erfarenhet av om en bergvärmepump kopplas bort av för låg brine-in?
Jag förmodar att detta kan ske vid stark kyla och att det är rörledningen från borrhålet till huset som är en svag punkt.
Eller kan berget bli så nedkylt att temperaturen på brine-in sjunker en bra bit under noll grader?
EcoEl 1550 och EcoAir 107 Polar Edition, installerad 2008
1-plansvilla, byggd 1970 i Västergötland
Boyta 100 m2 plus källare 100 m2 plus garage 30 m2.
Hela ytan värmes

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
På vintern när det är kallt kan brine-temperaturen sjunka till flera minusgrader om det är ett gammalt och lite underdimensionerat borrhål. NIBE tror jag stänger av vid brine ut på -8 °C (motsvarar brine in på ca -5 °C kan man säga). Invertermodellerna börjar varva ner kompressorn vid -6 °C.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det beror på hur mycket borra du köper?
Till en 12 kW värmepump i Västergötland behövs säkert 200 m borra.

Men du bör tänka om på den där EcoEl 1500, den är för gammal för att kunna prata med en ny EcoPart, och det finns nog inga tolkar som fixa detta.
Du behöver då en EcoLogic till din EcoPart för att styra den.
Merkostnaden för att köpa en totallösning är försumbar i jämförelse och du kommer bli så mycket mer nöjd.
Då behöver du inte hålla dig till CTC utan kan jämföra med andra märken också.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tommyenglund351@gmail.com

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Håller på att ta in offerter på en ny CTC bergvärmepump (alt 1 är en EcoPart 410 eller 412).
Har nu en EcoAir 107, som krånglar en hel del. Den är kopplad till en EcoEl 1500, som jag skall försöka behålla.
När jag läser manualen till EcoPart så ser jag att pumpen kopplas bort om brine-in är lägre än minus 5 grader och att man då måste använda elpatronerna.
Installatörerna säger att detta knappast inträffar i mitt område ( Västergötland). Av erfarenhet så litar jag oftast inte på sådana påståenden.
Min EcoAir kopplas bort redan vid en utetemp på 7-8 minusgrader, så jag vill ju nu ha en pump som klarar betydligt lägre temperatur.
Någon som har erfarenhet av om en bergvärmepump kopplas bort av för låg brine-in?
Jag förmodar att detta kan ske vid stark kyla och att det är rörledningen från borrhålet till huset som är en svag punkt.
Eller kan berget bli så nedkylt att temperaturen på brine-in sjunker en bra bit under noll grader?
Vid hopkoppling av modern EcoAir eller Ecopart med EcoEl 1550/1800 v3
ska Converter 2.0 användas, inte EcoLogic(Enligt CTC). EcoLogicen kan inte
styra fyrvägsventilen på EcoEl enligt servicekillen på CTC jag pratade med.
Ecologic är lämplig när man gör egna lösningar med andra acktankar.
Har alltså en Ecologic liggande tills jag uppdaterar EcoElen till en ointelligent tank med yttre ventilsystem. Strömmen till laddpumpen ska tas från EcoEl . Då en laddpump satt monterad i min Ecopart tyckte jag det var smart att ta bort laddpumpen i EcoElen. Trodde att laddpumpen i Ecopart startar i och med att kompressorn startar. Icke. Måste dra en separat kabel från EcoElens laddpumpsanslutning till laddpumpen i EcoParten!!!

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
Om -5 uppstår i brine in, så beror det inte på något naturfenomen som att det skulle vara så kallt ute att den korta biten från borrhål till vp skulle kyla ner eller att vattnet i berget skulle ha denna temperatur naturligt.

Så kalla temperaturer uppstår bara om vp kyler ner berget runt hålet så mycket att berget inte kan väema brine mer än så. Detta händer bara om man har för grund brunn.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Håller på att ta in offerter på en ny CTC bergvärmepump (alt 1 är en EcoPart 410 eller 412).
Har nu en EcoAir 107, som krånglar en hel del. Den är kopplad till en EcoEl 1500, som jag skall försöka behålla.
När jag läser manualen till EcoPart så ser jag att pumpen kopplas bort om brine-in är lägre än minus 5 grader och att man då måste använda elpatronerna.
Installatörerna säger att detta knappast inträffar i mitt område ( Västergötland). Av erfarenhet så litar jag oftast inte på sådana påståenden.
Min EcoAir kopplas bort redan vid en utetemp på 7-8 minusgrader, så jag vill ju nu ha en pump som klarar betydligt lägre temperatur.
Någon som har erfarenhet av om en bergvärmepump kopplas bort av för låg brine-in?
Jag förmodar att detta kan ske vid stark kyla och att det är rörledningen från borrhålet till huset som är en svag punkt.
Eller kan berget bli så nedkylt att temperaturen på brine-in sjunker en bra bit under noll grader?
Det är inget problem på en ny installation där borrar man till ett djup som passar hus och pump så risken är typ lika med 0 att det ska inträffa.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Jag förmodar att detta kan ske vid stark kyla och att det är rörledningen från borrhålet till huset som är en svag punkt.


Man brukar isolera slangarna från borrhålet till huset så de är ingen svag punkt. Metrarna närmast huset är alltid isolerade för att det inte ska bli tjäle i marken närmast huset.

Är borrhÃ¥let rätt dimensionerat finns det ingen möjlighet att det kan bli -5 pÃ¥ ingÃ¥ende köldbärare. NÃ¥gon minusgrad när det är kallt vintertid är rimligt men inte sÃ¥ mycket mer. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!