Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur skadligt är det med hög temp?  (läst 14667 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Hur skadligt är det med hög temp?
« Svar #30 skrivet: 05 juli 2006, 20:49:41 »
Så länge driftspressostaten inte löser, vad är problemet?

Detta är exakt min tanke... med normalt flöde (6-9 grader) så slutar en Nibe pump värma vv vid 54-55 grader, eftersom Carman nu kör med diff på 14-15 grader och uppnår 60 garder så måste trycket vid 54 grader vara lägre med högre diff annars skulle driftpressostaten lösa vid normala 54 grader...
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Hur skadligt är det med hög temp?
« Svar #31 skrivet: 05 juli 2006, 21:06:48 »
Köldmediet spelar inte så stor roll, det påverkar mest trycket man jobbar vid. R134a ber betydligt lägre tryck än R407c vid samma kondenseringstemperatur. Exemplet med R134a var mer med för att vissa att kondenseringstemperaturen är LÄGRE än utgående värmebärare i vissa driftfall.

Poängen är att trycket i kondensorn blir lägre om man kör tex 45-55 ºC än om man kör 50-55 ºC på värmebäraren. Flödet halveras vid samma effekt, men temperaturdifferensen som driver väremöverföringen stiger, detta gör att kondenseringstemperaturen sjunker och därmed kondenseringstrycket, trots att utgående värmebärare är konstant.

Det gäller att ta tillvara det kalla returvattnet på bästa sätt och inte blanda runt det och få en massa halvvarmt vatten.

Kan man få bra skicktning och avkylning i VVB så kan man få högre varmvattentemperatur med bibehållet COP om man kör ett lägre flöde vid varmvattenladdning.

PerJ

Jag missförstod dig nog!

men antar nu att du menar att vid mer normala förhållande "diff" blir ingående vatten för varmt och genom att öka diffen genom strypning så blir skiktningen bättre som då ger en lägre kondensering. Ok? men trycket "känns" högt ändå!

Men som sagt mÃ¥r kompressorn bra sÃ¥!      

Varför kallar ni pressostaten för driftpressostat? jobbar maskinen normalt vid varmvattenuppvärmning genom att denna stoppar driften???
  
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
SV: Hur skadligt är det med hög temp?
« Svar #32 skrivet: 05 juli 2006, 21:20:47 »
Hej,

Som digital pÃ¥pekar sÃ¥ är kondenseringen samma eller lägre om man kör med 14-15  ºC diff än om man kör 6-9  ºC diff trots att man har höjt utgÃ¥ende värmebärartemperatur. AlltsÃ¥ är kompressorns kraftförbrukning ungefär konstant.

Får man då en lägre utgående köldmedietemperatur tack vare att man har lägre ingående värmebärartemperatur i kondensorn så stiger värmeavgivningen från värmepumpen, COP stiger då.

Genom att optimera varmvattenladdningen så kan man få varmare vatten vid oförändrat COP alternativt varmare vatten vid högre COP.

PerJ


Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Hur skadligt är det med hög temp?
« Svar #33 skrivet: 05 juli 2006, 22:46:16 »
Köldmediet spelar inte så stor roll, det påverkar mest trycket man jobbar vid. R134a ber betydligt lägre tryck än R407c vid samma kondenseringstemperatur. Exemplet med R134a var mer med för att vissa att kondenseringstemperaturen är LÄGRE än utgående värmebärare i vissa driftfall.

Poängen är att trycket i kondensorn blir lägre om man kör tex 45-55 ºC än om man kör 50-55 ºC på värmebäraren. Flödet halveras vid samma effekt, men temperaturdifferensen som driver väremöverföringen stiger, detta gör att kondenseringstemperaturen sjunker och därmed kondenseringstrycket, trots att utgående värmebärare är konstant.

Det gäller att ta tillvara det kalla returvattnet på bästa sätt och inte blanda runt det och få en massa halvvarmt vatten.

Kan man få bra skicktning och avkylning i VVB så kan man få högre varmvattentemperatur med bibehållet COP om man kör ett lägre flöde vid varmvattenladdning.

PerJ

Jag missförstod dig nog!

men antar nu att du menar att vid mer normala förhållande "diff" blir ingående vatten för varmt och genom att öka diffen genom strypning så blir skiktningen bättre som då ger en lägre kondensering. Ok? men trycket "känns" högt ändå!

Men som sagt mÃ¥r kompressorn bra sÃ¥!      

Varför kallar ni pressostaten för driftpressostat? jobbar maskinen normalt vid varmvattenuppvärmning genom att denna stoppar driften???
  

Yes Nibes vp 11/1215 har tre pressostater en lp-press en hp-press samt en drift-press som slår av vid 24.5 bar alltså 3 bar under hp-press...
denna används som brytande vid vv-laddning alltså helt oberoende av temp utan bryter vid 24.5 bar...Detta betyder att bryt-temp varierar med diff och vid gynnsamma delta T kan 60 grader uppnås utan att trycket blir mer...
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Hur skadligt är det med hög temp?
« Svar #34 skrivet: 06 juli 2006, 18:22:00 »
Jag tror att jag uppnår denna höga temp på 60 grader endast när jag haft större vatten utatg, vid en normal värmning når jag inte riktigt 60 grader.

detta borde betyda att vid större vatten utag så kylar det kalla vattent mer & hjälper till att värma i andra änden som ni beskrev
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!