Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Funderar pÃ¥ installera Bergvärme.  (läst 11085 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hrw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Funderar på installera Bergvärme.
« skrivet: 18 juni 2011, 11:26:30 »
Har funderingar på att installera bergvärme då jag är less på att hantera pelletsen plus att jag har så dyr driftkostnad.

Som det ser ut i dagsläget. Huset beläget i Luleå.

Huset: 1 ½ plans hus med källare från -39. ca 70m2 källare, ca 70m2 våning 1, ca 35-40m2 övervåning. Gamla 2 glasfönster, original spånisolering i väggar och tak. källarväggar isolerad ca 50mm utsida.
Uppvärmning idag kombi panna från -79 med pelletsbrännare monterad. vattenburen golvärme i en del av plan 1, resterande av huset vattenburna element.

Gårdshus: 55m2 byggt 50-60tal isolering är nog inte den bästa.
Uppvärmining idag Direktverkande el 4-5000w i element + llvp som kompletterar ner till -20 Öppen spis med insats som används ibland.

Mina planer är.
Bergvärme
Kovertera gårdshuset till vattenburet system och gräva kulvert dit.

Hus + gårdshus kommer att tilläggsisolers och bytas fönster + dörrar i omgångar men det kommer nog att ta minst 5år innan det är klart.
Nuvarande förbrukning på huset är ca 25-30000kwh/år. + ca 7,5ton pellets Maj-sep har jag ingen värme på i huset och värmer varmvattnet med elpatronen.
 

Så mina frågor är hur stor värmepump kommer jag att behöva? hur djupt behöver jag borra? Vilka värmepumpar fungerar bäst? håller längst? Vad kan jag hamna på i förbrukning efter installation?
« Senast ändrad: 18 juni 2011, 11:34:15 av hrw »

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Funderar på installera Bergvärme.
« Svar #1 skrivet: 18 juni 2011, 12:12:32 »

hur stor värmepump kommer jag att behöva?

14 kW

Citera
Vilka värmepumpar fungerar bäst?  

IVT/Bosch med Rego600

Citera
hur djupt behöver jag borra?

2 x 200 meter

Citera
håller längst?

Värmepumpar  som har lÃ¥g tryckuppsättningen och fÃ¥ starter d.v.s. förutsättningarna med bra reglering, temperatur i borrhÃ¥let, temperatur samt antal liter vatten i värmesystemet.

Citera
Vad kan jag hamna på i förbrukning efter installation?

15 000 kWh/Ã¥r

« Senast ändrad: 18 juni 2011, 12:15:19 av Lexus »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Funderar på installera Bergvärme.
« Svar #2 skrivet: 18 juni 2011, 15:05:21 »

hur stor värmepump kommer jag att behöva?

14 kW

Citera
Vilka värmepumpar fungerar bäst?  

IVT/Bosch med Rego600

Citera
hur djupt behöver jag borra?

2 x 200 meter

Citera
håller längst?

Värmepumpar  som har lÃ¥g tryckuppsättningen och fÃ¥ starter d.v.s. förutsättningarna med bra reglering, temperatur i borrhÃ¥let, temperatur samt antal liter vatten i värmesystemet.

Citera
Vad kan jag hamna på i förbrukning efter installation?

15 000 kWh/Ã¥r



Varför skulle rego 600 vara bäst ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Funderar på installera Bergvärme.
« Svar #3 skrivet: 18 juni 2011, 16:30:26 »

Varför skulle rego 600 vara bäst ?

Varför den är bäst vet jag inte. Men det måste väl vara för att Conlego i Stockholm har gjort ett bättre jobb än Jeff Electronic i Göteborg, om man nu ska jämföra med Nibes reglering som du har.

Har du nÃ¥gon annan uppfatttning?  :D


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Funderar på installera Bergvärme.
« Svar #4 skrivet: 18 juni 2011, 16:36:12 »

Varför skulle rego 600 vara bäst ?

Varför den är bäst vet jag inte. Men det måste väl vara för att Conlego i Stockholm har gjort ett bättre jobb än Jeff Electronic i Göteborg, om man nu ska jämföra med Nibes reglering som du har.

Har du nÃ¥gon annan uppfatttning?  :D



Har inte provat rego 600 så har ingen koll på den men Nibes styrning funkar kanon och är lätt att förstå men jag saknar toppning av vv som fanns på de äldre nibe vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad hrw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Funderar på installera Bergvärme.
« Svar #5 skrivet: 21 juni 2011, 22:37:25 »
lexus: Tror du verkligen att jag behöver så stor pump som 14kw? och 2x200m kändes som mycket? Men som sagt jag är ingen expert. Jag gjorde själv en snabb uträkning efter någon mall jag hittade på nätet och efter m2 ytan så var rekomenderat 7,5kw och 185m, men det kanske är i ett nytt bra isolerat hus?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Funderar på installera Bergvärme.
« Svar #6 skrivet: 22 juni 2011, 08:54:30 »
Men en förbrukning på 25-30000kwh/år. + ca 7,5ton pellets i Luleå så kommer du nog att bli väldigt besviken med en pump på endast 7,5kW.

De flesta dimensioneringsprogram räknar med att värmepumpen bara behöver ge ca 70% av husets maximala värmebehov (för att få en lagom avvägning mellan investeringskostnad och besparing). Detta funkade säkert bra för några år sedan, men med dagens elpriser och hot om kommande effekttaxor så skulle jag satsa på en anläggning med närmare 100% effekttäckning istället.
På http://www.energiberakning.se/ kan du göra en hyfsat noggran beräkning av just ditt hus effektbehov.

Men, du kanske kan tänka dig att behålla pelletspannan för att spetsa med den de kallaste veckorna på vintern. Det blir dock ganska dyra kWh om man räknar med kostnad för sotning, etc utslaget på några veckors eldning...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Oppti

  • Berg och Luft
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 232
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Funderar på installera Bergvärme.
« Svar #7 skrivet: 22 juni 2011, 10:44:00 »
Beräkningar i all ära-men har man egna erfarenheter så gäller dessa!
Kollade mitt hus på energiberäkningar-och fick fram en högre effekt och energi förbrukning.
30% högre!
Livsstil ger säkert en hel del!
Bor i villa med frånluftsvärme (IVT 402 samt T400) och luftvärmepump (Panasonic)samt direktverkande el.
Ansvarig för VP  Thermia Diplomat Duo Inverter i annat hus

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Funderar på installera Bergvärme.
« Svar #8 skrivet: 22 juni 2011, 11:36:47 »

lexus: Tror du verkligen att jag behöver så stor pump som 14kw?

Du har angett 25 000 - 30 000 kWh/år i elförbrukning.
Du uppger att du förbrukat 7,5 ton pellets per år.
Du anger att du har en luft/luftvärmepump, som förhoppningsvis hämtar hem 7 000 kWh/år i gratisenergi.
Du uppger att du ska gräva ner en kulvert, som i sin tur har värmeförluster.

Tillsammans blir det ~70 000 kWh/Ã¥r.

Dra bort hushållsel och annan förbrukning som t.ex. utebelysning och motorvärmare. Ange pannans verkningsgrad d.v.s. uppskatta värmeförluster ovan hustak.

Återkom med uppgifter om årlig förbrukad energimängd för värme/varmvatten.


Utloggad hrw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Funderar på installera Bergvärme.
« Svar #9 skrivet: 27 juni 2011, 01:19:31 »
Får försöka komma med lite mer info. verkar som att det är ca 14kw jag måste ha då. Finns det någon sådan med inbyggd varmvattenberedare? behövs det verkligen 2x 200m hål?
Luftvärmepumpen tror jag inte sparar in 7000kw/år kanske 2-3000kwh max. (det blev en sämre investering än planerat)
Jag har separat elmätare till matningen som är till stall/gårdshus och dom förbrukar ca 10-12000kwh/år
Jag kommer eventuellt att vänta med att gräva kulvert i 1-2 år blir värmepumpen för stor till jag har gjort det?

Ska försöka spalta upp ungefär vad som min el består av. Obs uppskattningar.
GÃ¥rdshus/stall ca 10-12000kwh
Hushålls el inklusive motorvärmare ca 5000kwh/år.
Varmvatten uppvärmt med elpatron då huset inte värms upp ca 4000kwh (5månader)
Huset uppvärmt med elpatron då pannan har stått stilla av olika anledningar. ca 5000kwh

Hjälper siffrorna någonting? Någonting annat jag måste komma med uppgifter på?

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Funderar på installera Bergvärme.
« Svar #10 skrivet: 27 juni 2011, 10:08:21 »

Hjälper siffrorna någonting? Någonting annat jag måste komma med uppgifter på?

Det är inget av det du har uppgett, som ändrar den tidigare rekommendationen.

Är det så att Daikinpumpen endast ger 2-3000 kWh/år sä är det något fel på den alt. felplacerad.
Den har ~5500 driftimmar per år. Vid -5° så förbrukar den 600 Watt och avger 2100 Watt.


Utloggad hrw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Funderar på installera Bergvärme.
« Svar #11 skrivet: 27 juni 2011, 18:41:09 »
det är inget fel på den och den är bra placerad problemet är att den ger nästan ingen värme om det är kallare än -20. och halva december hela januari och större delen av februari så är det kallare än minus 20 dom flesta dagarna.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Funderar på installera Bergvärme.
« Svar #12 skrivet: 27 juni 2011, 20:00:40 »

det är inget fel på den och den är bra placerad problemet är att den ger nästan ingen värme om det är kallare än -20. och halva december hela januari och större delen av februari så är det kallare än minus 20 dom flesta dagarna.

Du har väl värmebehov även under september, oktober, november, mars, april och maj.

Även om du upplever december, januari och februari som kallare än -20°, så säger termometerna att det är fler timmar som är varmare än -20°.



Utloggad hrw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Funderar på installera Bergvärme.
« Svar #13 skrivet: 18 september 2011, 01:43:09 »
Hej igen.
Planerna blev lagda på is men nu är det dags att fundera på installera.

Dock är det ändrade planer. Kommer endast värma huset med bergvärme. Och energibehovet + hushållsel i huset är ca 12-14000kwh + 7,5 ton pellets. (detta är en uppskattning på förra årets förbrukning)

Kommer jag att klara mig med ett hål? Isåfall hur djupt?
Hur många kw värmepump behöver jag?
Finns det några som inte är så höga? Jag har ca 2m i takhöjd i källaren.

Och ett tillägg till förra svaret. Jag bor några km utanför centrala Luleå och jag har ca 5 grader kallare på vintern än i centrala Luleå där jag antar att tempkurvan är baserad på? Så det är nästan alltid kallare än -20 januari och februari och en del av december. Så min llvp är värdelös dom månaderna

Utloggad hrw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Funderar på installera Bergvärme.
« Svar #14 skrivet: 18 september 2011, 19:24:20 »
Ingen som har några tips?

Funderar på att ringa några bergvärme installatörer till veckan och vill veta vad experterna här säger också. För jag tycker att det verkar vanligt att bergvärmefirmorna ofta underdimensionerar både pump och borrhål.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!