Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med val av värmesystem i nytt välisolerat hus i norrland  (läst 4524 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Arve

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bygger nytt i Jämtland
Hej
Bygger en enplansvilla på 150 kvm utanför Östersund. Huset är välisolerat, vägg u värde 0,11. Fönster 0,8. 400 mm i grund 500 mm i tak osv. Totalt u-värde (Um) = 0,17. Golvvärmeslingor ligger i plattan och det finns plats för en mindre acktank/tekniktank i klädvården. Har faktiskt förberett för en vattenmantlad kamin också. FTX- med roterande värmeväxlare. Kan även lägga till att fjärrvärme finns i området och det är relativt tätbebyggt. Har tre barn och sambo så det kan väl gå en del varmvatten ibland.

Nu till frågan, vilket energisystem ska jag välja. Finns ju miljoner alternatv och ju mer jag läser desto fler frågetecken dyker upp. Känns nästan som att det blev svårare att välja på grund av att vi byggt ett energisnålt hus.

Har funderat på följande alternativ:

1. Fjärrvärme.
+Låg investering, enkelt och tar lite plats. Miljövänligt
- Beroende av kraftbolag och dess prissättning och jag betalar en fast avgift (va 450 kr/mån) .

2. Vattenmantlad kamin (ved eller pellets) kopplad till acktank (typ Dalatanken eller Effecta 500) och solfångare och elpatron 6 kw. Får ju inte installera mer än 6 kw eftersom jag bygger nytt.

+ Flexibelt system där jag kan koppla in den värmekälla jag önskar. Myseldningen blir väl utnyttjad (ved). Vedklyvning väljer jag att se som motionstillfälle:-).

- Hög investeringskostnad, minst ca 150´med installation. Känns mycket med tanke på att jag inte kommer behöva så mycket energi. Tar också en del plats. Krävs vedförvaring. När jag inte eldar och solen inte lyser så är det elpatron som gäller.

3. Mark och bergvärmepump. Känns som höga investeringskostnader med tanke på värmebehovet. Har inte funderat så mycket på detta. Å andra sidan ett system som borde fungera bra mot en golvvärmekrets med låg temp. Kanske någon här som kan övertyga mig om något av dessa alternativ.

4- Luft/vatten pump.
+Relativt enkel lösning och kanske inte allt för hög investering.  Kombinera med vattenmantlad kamin?
- visst buller och ingen höjdare rent estetiskt att ha på fasaden. Isbildning? Hur fungerar den i Norrland?

5. Finns säkert många andra alternativ.

Så då är frågan, finns det någon som sitter på svaret? Vad borde jag välja utifrån dessa förutsättningar. Fråga på, om det är något jag glömt att berätta som kan vara avgörande för valet.

Tack på förhand

 dontknow




Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag skulle skaffa en FLVP modell Nibe 750 eller Comfortzone och skippa FTX.

Alternativet om du vill behålla din FTX är jordvärmepump, troligen ska en 6 kW VP + 400 m jordvärmeslinga räcka, och det behöver inte bli så dyrt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Även jag tror på en FLVP som Carl N nämner och ev en braskamin av lite bättre kvalitet, om du nu vill hålla på med ved, för att stötta när det blir riktigt kallt samt myseldning. Vattenmantlad tror jag mindre på, att ha ett pannrum i vardagsrummet är inte så kul, dessutom för dyrt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Fjärrvärmen skulle jag kolla upp vad den kostar kan vara bra eller endast dyrt beroende på bolag. Ska du ändå gräva upp tomten kan ju jordvärme vara ett bra alternativ och en vanlig kamin kan vara trevligt att ha men ska man ha en vatten mantlad blir det dyrt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ltfrebac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +1/-0
Nu var detta väl ett nybygge Smurfen, så att gräva upp tomten kan inte vara en issue i sammanhanget.

Antar att TS har en energibalansberäkning som krävs enligt BBR? Snabbt inknackat hans siffror på energiberakning.se och får att huset kräver 7262 W vid DVUT -25. Förluster enligt följande:
Isolering:  3326 W
Infiltration:  565 W
Ventilation: 2938 W

Till detta kommer ju dÃ¥ naturligtvis ev garage (är man norrlänning har man ju ett garage motsvarande minst 50% av bostadshusets yta  tummenupp)?

Om TS redan tänkt i FTX-banorna kan man anta att komfortmässigt vill man inte dra in Östersunds-luften ouppvärmd genom tilluftsventiler i vägg vilket fördyrar ev FLVP-installation kontra exempelvis FTX + JVP-installation.

Roade mig i en annan tråd att jämföra kostnaderna på FLVP + uppvärmd tilluft kontra FTX+JVP:
F750                        86000 SEK
SAM40                     15000SEK

Nibe 1226-6              54000SEK
FTX-agg valfritt         20000SEK
JV-kollektor ink gräv  20000SEK

Kostanden för kollektor är min egen faktiska kostnad för 400m kollektor + sprit + grävning (vit), alla andra priser är Nibes utpriser resp snabbtitt på blocket avseende FTX. Installationskostnader tillkommer såklart på bägge alternativen.
« Senast ändrad: 02 september 2012, 10:44:34 av ltfrebac »
Bor i Norrbotten i ett Omatalo-hus på 140 m2 med 95 m2 fristående garage. Värms med en 1245-10 med 650 m ytkollektorslang och en Contura 690. Vattenburen golvvärme i både hus och garage. Nykonverterat till FTX, Flexit UNI3. Både VP och FTX egeninstallerat.
Årsförbrukning värme:
2010: 18879
2011: 16408
2012: 8320
2013: 8535
2014: 7568
2015: 6850
2016: 7961

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Det är ju inte säkert man vill eller har möjlighet att gräva upp tomten bara för att det är ett nybygge. Priset på Nibe 750 ligger på 65000kr och för en 1245 51000kr på bynor sam 40 är väl inget som normalt behövs. Jag skulle nog valt bergvärme eller jordvärme ev med frånluft agg pga lägre driftkostnader men tror inte man kan räkna hem det men allt räknas inte i pengar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Arve

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bygger nytt i Jämtland
Tack för era svar.
Jag ska titta lite närmare på jordvärmealternativet. FTX- är det redan klart att jag ska ha (står omonterad i huset just nu) eftersom jag inte vill ha några ventiler i huset. Har flera grannar med nya hus som klagat på drag när västanvinden tar i under vintermånaderna. Nä, tätt ska det vara så det blir ingen FLVP för oss.

Tomten är bara på ca 1200 m2 och enbart ca hälften är schaktat. Resten naturtomt som jag helst inte vill gräva upp. Jag måste därför ta reda på hur mycket yta kollektorn kommer att kräva.

Ytterligare en anledning till att jag skulle vilja ha en vattenmantlad kamin är att risken för övervärme i vardagsrum/kök blir mindre när jag väl eldar och att jag kan njuta av värmen lite längre. Men det kan man väl iofs lösa genom att skaffa en liten kamin som inte ger så fasligt mycket effekt. Funderar vidare men snart dags att bestämma sig.

Att koppla in fjärrvärme här kostar 47000 kr (inkluderar anslutningsavgift och arbete med inkoppling och värmeväxlare). Sedan fast avgift på 4350 per år. Det blir 9700 kr per år räknat på att huset tar 10000kwh. Skriver jag av på 20 år så blir kostnaden år 1 ytterligare 4000 kr (ränta 4%). Totalt alltså 15000 kr för värme och varmvatten. Rätt så ok.

Intressant, skulle jag köra med t.ex. en elpanna så blir årskostnaden ca 17200 kr med rådande elpris och investering i en CTC Eco el (40000kr inkl installation). Men den kan jag glömma för den tillåter inte BBR:en pga att jag max får installera lite drygt 6kw.

Jag räknar vidare, närmast på jordvärme. Finns fler tips så är det naturligtvis välkommet.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Ditt totala effektbehov blir ca: 5 kw vid DUT, varför en el-panna och vattenmantlad braskamin kan vara ett bra alternativ.

Det finns även ett krav på max förbrukad energimängd per år att ta hänsyn till, varför eldning kan bli avgörande.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
har ni räknat hela vägen?

Hur mycket av ventilationsförlusten hanterar ditt FTX aggregat?

Hur mycket är kvar då?

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
400 m jordvärmeslinga kräver ca 500 m2 med c-c 1,2 m.
Det går även att plöja ner slangen om det inte är för mycket rötter på naturtomten?
Jag skulle försöka med jordvärme i ditt fall, du kommer ner under 5000 kWh i förbrukning på värme och varmvatten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Kanske krävs det ännu mindre slang. Helt klart låter jordvärmealternativet som det bästa. Speciellt när du bygger nytt och tomten ändå är totalkvadd.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Att bygga in vattenburen vedeldning i ett modernt hus känns som oerhört gammaldags, vill du verkligen hålla på med ved i veckor varje år för att spara några futtiga hundringar (i bästa fall).
För familjefriden rekommenderar jag onekligen FTX + jord eller bergvärme.
Om du inte redan köpt reglersystem för golvvärmen så kan du spara rätt mycket på att helt strunta i reglerdon och termostater - det behövs normalt inte när du kör med värmepump och golvvärme som är ingjuten i plattan.
En central placerad rumsgivare sköter regleringen lika bra.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Det enda som talar emot jordvärmen är energisnåla hus behov av kyla på vår, sommar och höst. (alternativet vore då bergvärme med möjligheten till frikyla).

Dessa (husen) hur har även problemet med att övertemp ofta uppstÃ¥r pÃ¥ vintern. Dock är det ju mer eller mindre omöjligt att pÃ¥ ett vettigt sätt reglera detta med termostater när det är GV i betong i ett lÃ¥genergihus -  utan det är ju innegivare som gäller och inte heller det fungerar bra nog. Där är ju FTXn en klar fördel dÃ¥ även den kan användas för att reglera, vädra pÃ¥ rätt sätt vid rätt tillfälle.

Om vi bortser från att det är fult :)
så borde nog lågenergihus satsa på radiatorer och termostater.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Visst, bergvärme är ju att föredra, bland annat för frikyla, men även för att inte ta så stor andel av tomten i anspråk för kollektorn.
Om du väljer bort vattenmantlad kamin, reglercentral, styrdon och trådlösa termostater till golvvärmen så borde väl bergvärme bara bli aningen dyrare än alternativen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Ja precis. Enklast möjliga när det kommer till golvvärmen. Fast strypt och inomhusgivare för att dämpa eller stoppa helt.
En lexusgtermostat med EVU koppling kan ju vara ett alternativ, beroende på vilken värmepump man väljer. Då tänker jag närmast på de innegivare som inte kan förhindra kompressordrift, typ thermia m.fl.

Nackdelen är ju att hålet måste vara djupare än värmebehovet för att ge kylfunktion.

Om jag någonsin får förmånen att bygga lågenergihus så skulle jag köra strategiskt placerade och sjukt snygga radiatorer. Kanske till och med golvförsänkta invid fönsterpartier eller något i den stilen. Och så skulle jag ha FTX med vattenburet värmebatteri. Kylan via FTX är svårare men har man utrymme för ett bra batteri och kan kondensisolera så why not! :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!