Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Larm Nibe F2025-6  (läst 977 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mikael_L

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Larm Nibe F2025-6
« skrivet: 14 oktober 2020, 11:46:16 »
Hej

I vårt nya hus (sedan i sommras) sitter Nibe vvm300 (2017) och F2025-6 (2010).
Den har fungerat felfritt hela tiden i sommarläge.
Igår slog jag över till Vår/höst med följande larm som följd S 06 (högtryckspressostat)
Vid omstart fick jag ett annat larm S 18 (Fel rotationsriktning)
Nu får jag någon av dessa larm vid varje omstart.

Någon som har några bra tips på vart jag ska börja felsöka?

Med vänlig hälsning
Mikael

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Larm Nibe F2025-6
« Svar #1 skrivet: 14 oktober 2020, 12:05:46 »
Inomhusdelen VVM 300 kom enligt dokumentationen Ã¥r 2006 och fanns fram till Ã¥r2013 sÃ¥ det kan inte vara tillverkningsÃ¥r 2017 pÃ¥ den. Gissningsvis samma Ã¥rgÃ¥ng som F2025. Vid fel pÃ¥ rotationsriktningen brukar man byta plats pÃ¥ tvÃ¥ faser till utedelen/kompressorn sÃ¥ faserna kommer i  rätt ordning igen. Vid larm högtryckspressostat kan det vara fel pÃ¥ cirkulationen som gör att värmen inte skickas ut i systemet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Mikael_L

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Larm Nibe F2025-6
« Svar #2 skrivet: 14 oktober 2020, 12:22:43 »
Det som säljaren uppgav var att den byttes 2017. ska undersöka detta när jag kommer hem.
Alla faser har spänning och jag har ej gjort något med elen så utesluter att det är fel rotationsriktning.
Jag vet att hetgastempivaren ska registrera att det sker en 10 gradig höjning inom en viss tid. Detta sker inte
men givaren visar rimligt värde ändå så är nog inget fel på givaren.

Hur kan man kontrollera flödet?
Finns det andra tänkbara felorsaker som kan trigga dessa larm?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Larm Nibe F2025-6
« Svar #3 skrivet: 14 oktober 2020, 12:42:29 »
Cirkulationspumparna brukar ha en skruv i mitten där man kan känna med en skruvmejsel som de roterar utan hinder med avstängd panna. Sedan kan man slå på strömmen och se om axeln roterar eller försöka hjälpa den igång med skruvmejsel. När det blir kallare ute känns det givetvis på rören och radiatorerna om de blir varma eller ej. Någon gång ibland kommer elnätsägaren ut och t.ex. byter elmätaren utan man vet om det om den sitter i skåp på stolpe eller på fasaden. Inte omöjligt att fasordningen råkar bli ändrad.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Mikael_L

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Larm Nibe F2025-6
« Svar #4 skrivet: 14 oktober 2020, 13:09:09 »
Jag kollar flödet när jag kommer hem idag!

Utloggad Mikael_L

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Larm Nibe F2025-6
« Svar #5 skrivet: 14 oktober 2020, 18:52:38 »
Man kunde inte se visuelt på pumpen att den går
Men man kan känna att den startar och känns lika dant som den andra pumpen. Gissar att jag har flöde. När enheten visar kompressor till så hör jag inte att den startar. Det borde jag höra va?

Mvh
Mikael

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Larm Nibe F2025-6
« Svar #6 skrivet: 14 oktober 2020, 19:10:11 »
Ja kompressorn hörs om den fungerar. Något larm tycker jag borde komma upp inom en liten stund om den inte fungerar. F2025 har ett hyfsat modernt styrsystem.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Mikael_L

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Larm Nibe F2025-6
« Svar #7 skrivet: 14 oktober 2020, 20:25:25 »
Får bli ett samtal till Nibe och höra imorgon!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!