Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Burr...HE9LKE  (läst 30149 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Falkas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
Burr...HE9LKE
« skrivet: 16 december 2010, 13:01:05 »
HE9LKE installerad igår. I hallen ovan entrén.
120kvm timmerhus, som tidigare upplevts tätt och bra isolerat.

Heat, full fläkt, 28C inställt. 45 graders vinkling på vingen.

14 grader i varmaste rum. 9 grader i köket!!! bara 3 meter till höger om pumpen. Just nu -1 och snöigt utomhus.

SvÃ¥rt att säga förstÃ¥r jag, men är detta normalt?   :D


Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Burr...HE9LKE
« Svar #1 skrivet: 16 december 2010, 14:25:19 »
Hej

Hur mycket energi (kWh) ville huset ha innan installationen ?

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Falkas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Burr...HE9LKE
« Svar #2 skrivet: 16 december 2010, 14:49:45 »
Ca 25000 kWh. Vattenburet el + hushåll.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Burr...HE9LKE
« Svar #3 skrivet: 16 december 2010, 16:36:15 »
Och hur mycket värmeenergi...

ger pumpen vid -1 ºC ute?.

(Räkna bort 25% för avfrostningar)
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Burr...HE9LKE
« Svar #4 skrivet: 16 december 2010, 16:50:02 »
Och hur mycket värmeenergi...

ger pumpen vid -1 ºC ute?.

(Räkna bort 25% för avfrostningar)
Drygt 4kW cirka.
http://www.energimyndigheten.se/sv/Hushall/Tester/Testresultat/Luftluftvarmepumpar/?productGroupId=20&productTestId=593

Utloggad Falkas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Burr...HE9LKE
« Svar #5 skrivet: 17 december 2010, 00:34:44 »
Hur varm luft "kan", "ska" en dylik pump blåsa ut med alla inställningar maxade?

Jag får ut som max 38 grader på utblåsluften. Är inte detta lågt?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Burr...HE9LKE
« Svar #6 skrivet: 17 december 2010, 07:31:29 »
Det låter lite.
Blir det mycket is/Vatten under utedelen?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad karlstad 054

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Burr...HE9LKE
« Svar #7 skrivet: 17 december 2010, 08:45:09 »
Hej...
Jag har själv en NE9JKE... och funderat på samma sak. det jag fått fram om utblåstemperaturen är om jag förstått det rätt så blåser inte panasonicen med så het värme utan har en högre fläkthastighet. vissa pumpar blåser mycket varmare men/och upplevs då väldigt varmt vid pumpen.Det finns dom so rättar mig här om jag har fel tomte::
jag har fått ca 36-39 som max värme mätt en bit in i utblås. Har reklamerat detta om ev fel.Tyckte inte heller att fläkten varvade som den skulle.Igår var dom här ..provtryckte och fyllde på lite mer soppa !?... varför det ev var för lite vet ej ännu.var ej hemma då. när jag kom hem så varvade det som bara attan och blåste 40gr,, med det var ju bara 2-3 minus. vaknade i morse det var ca-8 ute. hörde direkt att fläkten gick på högsta som den aldrig gjort trots inställd så. Utblås var 37gr. doch över 20 i hela bostadsdelen. som är ca 125m2..

Utloggad Falkas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Burr...HE9LKE
« Svar #8 skrivet: 17 december 2010, 10:39:24 »
Det är is och vatten under utedelen ja. Mycket eller lite vet jag inte iom att det är min första LLVP.

Tycker det är väldigt konstigt att inte ens hallen som pumpen sitter i kan komma upp i rumstemp.

Ok, så det kan vara installatören som klantat sig alltså?

Tyckte för övrigt han verkade lite opåläst iom med att han tvärtom mot vad alla säger här hävdade att fläkten skulle stå lågt, max på 2:an.
Det var det bästa för att få bra värme sa han.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Burr...HE9LKE
« Svar #9 skrivet: 17 december 2010, 10:58:45 »
Har E9DKE (2006, vanlig rotary kompressor) jag får runt 38 i utblås när det är ca 20C in och full fart på fläkten om det är runt -5 eller lägre. Så mycket "svalare" än 38 blir det inte för då justerar den ner varvtalet på innerfläkten.

(VAF***N nu kom plogbilen och satte up en snövall så inte postbilen kommer fram till lådan!!! GAAH! och postbilen kommer om några minuter)

(Edit: *mummel surar* f-n... samma visa... 1 - 1,5m bred plogsträng 20cm tjock blötsnö... BÖRJAR 1m från tomtgränsen!! varför kör dom inte med bredare plogblad om dom inte orkar köra mer än 2 vändor på gatan... f-n.. ryggen.. ajj... får sätta upp en banderoll "PLOGA HIT TILL TOMTGRÄNSEN DIN AMATÖR!!!" *mera mummel*)
...Här hemma utspelas slaget om trottoaren. Snöplogen vräker upp snön på trottoaren. Kommunen anser att jag skall hålla trottoaren ren, så min 13hk Toro skickar tillbaka den ut på körbanan igen. Sådär håller vi på tills våren inträffar
*roflmao* Thumbsup
« Senast ändrad: 17 december 2010, 23:24:02 av Paxmax »
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Burr...HE9LKE
« Svar #10 skrivet: 17 december 2010, 14:42:18 »
Nja...

-har du kallt (under rumstemp) i rummet där innedelen sitter, så blir nog utblåsluften inte såvärst mycket varmare än 38-40 ºC vid några minusgrader ute.

-Du får ut mera värmeenergi ur pumpen ju högre fart du har på innefläkten. (Visserligen sjunker tempen på utblåsluften litet, men du får ut mera värme)

-Huset måste vara mycket välisolerat, och ha öppen planlösning om du skall kunna värma det med 3kW när det är -1 ºC.

Här hemma utspelas slaget om trottoaren. Snöplogen vräker upp snön på trottoaren. Kommunen anser att jag skall hålla trottoaren ren, så min 13hk Toro skickar tillbaka den ut på körbanan igen. Sådär håller vi på tills våren inträffar.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Falkas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Burr...HE9LKE
« Svar #11 skrivet: 17 december 2010, 16:14:28 »
Hmm. Ok, den kanske helt enkelt inte räcker till!?

Vad blir minst kostsamt för att öka på lite? Kupévärmare eller att dra igång det vattenburna systemet och försöka ställa in något lämpligt där.
Problemet är att givaren till det sitter i samma rum som LLVP.

Utloggad Emans

  • Värmepump???
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 196
  • Karma +0/-0
  • SÃ¥ här har det sett ut mest hela vintern.
SV: Burr...HE9LKE
« Svar #12 skrivet: 19 december 2010, 22:09:00 »
Som nybliven värmepumpsägare så känns det skönt att man inte satsade på panasonic............ ;D
Team Boro trähus med öppen planlösning frÃ¥n 1986 med vidbyggt garage 127m boyta med Bacho ACJ luftburen elvärme och Ã¥tervinningsaggregat VM1 frÃ¥n villavent. Installerade en Camina Art Etoile täljstenskamin 2006. Förbrukning innan kamin21-22000kwh efter kamin 15-16000kvh. Installerade en Daikin FTXL20G2V1B 20101120. Har en Nibe Compact 200 varmvattenberedare. Vi bor numera 3 personer i hushÃ¥llet äldsta dottern utflyttat 2008. Bor efter kusten i södra hälsingland. Förbrukning 2011  13971kwh + 0.5 kbm ved.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Burr...HE9LKE
« Svar #13 skrivet: 19 december 2010, 23:46:22 »
Hehe Emans! Tror det finns fler nöjda Panasonic-ägare än något annat pumpfabrikat... fast det är nog tack vare deras stora marknadsandel.
Å andra sidan finns det nog även flest missnöjda pana-ägare!! ;D

Jag har ju haft H16 men är i det stora hela rätt nöjd ändå pga pengarna man sparar.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Burr...HE9LKE
« Svar #14 skrivet: 20 december 2010, 09:28:00 »
Hmm. Ok, den kanske helt enkelt inte räcker till!?

Vad blir minst kostsamt för att öka på lite? Kupévärmare eller att dra igång det vattenburna systemet och försöka ställa in något lämpligt där.
Problemet är att givaren till det sitter i samma rum som LLVP.

Kupevärmaren blir säkert minst kostsamt. Orsaken är att den ger en ojämn värmefördelning, dvs "det blir kallt i hörnen".

Radiatorsystemet kostar nog mest att dra igång, men värmefördelningen blir jämn.

PS Kan du inte koppla ur innegivaren i styrsystemet?
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!