Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 ... 10 Next
1
IVT / SV: Varning för köp av IVT 807 aero
« Senaste inlägg av Hannuse skrivet Idag kl. 21:55:32 »
Aha, tack för infon.
Då kommer alltså det där pysande/bubblande ljudet från någonting annat än det gasfyllda systemet.
Kanske kompressorn då?
Det konstiga är att den kan stå avstängd i 30 minuter, och ändå ge ifrån sig ljudet?
Men kanske ett litet läckage ifrån det utrymme där det finns olja i kompressorn kan vara möjligt i så fall?
2
Värmepumpar - Luft/vatten / Docka L/V-pump till pelletspanna
« Senaste inlägg av Psycho Dave skrivet Idag kl. 21:48:02 »
Tänkte montera en monoblock luft/vatten värmepump men samtidigt behålla min pelletspanna. Jag har sett att vissa rekommenderar att koppla in pumpen på returen till shuntventilen, jag tror dock inte att det funkar så bra för mitt system.

Jag har två shuntventiler kopplad till min pelletspanna, en för elementen på övervåningen och en för golvvärmen på nedervåningen. Shuntventilerna styrs av inomhusgivare, en på vardera våning. I pannan så sitter det en slinga för varmvatten samt två elpatroner som backup.

Jag vill ju så klart spendera så lite som möjligt men samtidigt så måste det ju fungera bra. Någon som har något tips på hur jag bäst kopplar detta?
3
Är det alltid såhär otrevlig ton?

Bakgrunden är att jag läser energideklarationen med rådet ”Stäng av kompressorn på frånlufsvärmepumpen mellan maj-september, det minskar kostnaderna rejält.” Jag försöker göra så men upptäcker att när jag talar om för F370 att enbart köra fjärrvärmetillsatsen så låter den tanken svalna. Kontentan blir att jag då går in här och frågar om råd då jag misstänker att det kan vara ohälsosamt och undrar hur det är tänkt att man ska göra när man följer rådet i energideklarationen. Från vad jag måste anta är en expert och att rådet är vanligt för hus med kombinationen jag har.

Istället för hjälp så får jag höra att jag är dum, snål och ovis.

Tack för välkomnandet.
Har du VV från FJV rakt av nu. hur är det när kompressorn går med VV
4
Frånluftsvärmepumpar / SV: Bakterietillväxt med Nibe F370 med FJVM 220 och läge endast tillsats?
« Senaste inlägg av pathe915n skrivet Idag kl. 21:04:10 »

Är det en akademisk fråga, eller "minst-kWh-på-mätarn-när-man-dör-vinner"-fråga, eller är det så illa ställt att ett par insparade hundralappar gör så att ni klarar er att hålla er flytande rent ekonomiskt?

Här kommer hursomhelst svar på när snålheten bedrar visheten? Sc:,h  ;)

Har själv god koll på F370/F730/F750 då jag har den sistnämnda.

Det kostar dig ungefär 275 kWh/fjärrvärmesnålhetssäsong att hålla tanken varm med elpatron, och periodvisa legionellakörningar var tredje vecka kostar dig ytterligare 30 kWh med elpatron.
Eller 100 kWh om du enbart kör periodisk höjning och låter tanken svalna mellan varven.

100 kWh med kompressor för "standby-värmen", dvs ca 200kr... och typ en femtiolapp för legionellakörningarna däremellan.
Eller 200kr för periodvisa legionellakörningar.

Patientavgiften är 300kr i Region Västerbotten i skrivande stund, men det är ditt minsta problem när immunosupprimerade Agda* är på besök och andas in Legionella-aerolsoler från snålvattnet.

(*Agda är antingen 82 år eller 8.2 månader).


Edit: Mitt inlägg är med all välmening och med glimten i ögat, men också rätt mycket pekpinne, Legionärssjukan suger, man kan dö om man är äldre/svag/har otur.

Är det alltid såhär otrevlig ton?

Bakgrunden är att jag läser energideklarationen med rådet ”Stäng av kompressorn på frånlufsvärmepumpen mellan maj-september, det minskar kostnaderna rejält.” Jag försöker göra så men upptäcker att när jag talar om för F370 att enbart köra fjärrvärmetillsatsen så låter den tanken svalna. Kontentan blir att jag då går in här och frågar om råd då jag misstänker att det kan vara ohälsosamt och undrar hur det är tänkt att man ska göra när man följer rådet i energideklarationen. Från vad jag måste anta är en expert och att rådet är vanligt för hus med kombinationen jag har.

Istället för hjälp så får jag höra att jag är dum, snål och ovis.

Tack för välkomnandet.
5
Så det borde vara OK att jag kör igång kompressorn och manuellt tvingar pumpen köra en ”periodisk höjning” av varmvattnet var 14e dag? (Den är inställd på det intervallet från fabrik).

Däremellan stänger man av kompressorn och låter enbart FJVM köra.

Frågan är vad man sparar då, med tanke på att den aktiverar elpatronen på 2 kW när den ska höja varmvattnet. Det gör den visserligen annars med var 14e dag men då ska den bra höja från 55 C, inte från 25 C. Skillnaden för 200 liter torde bli 7.75 kWh om man räknar att den tvingas köra enbart elpatron (25 C -> 55 C).

Jag får räkna på om det är lönsamt med den värme vi konsumerar. Kanske slå en signal till firman som gjorde energideklarationen och kom med rådet. Dom måste haft en tanke hur man ska hantera legionellabakterier.


Är det en akademisk fråga, eller "minst-kWh-på-mätarn-när-man-dör-vinner"-fråga, eller är det så illa ställt att ett par insparade hundralappar gör så att ni klarar er att hålla er flytande rent ekonomiskt?

Här kommer hursomhelst svar på när snålheten bedrar visheten? Sc:,h  ;)

Har själv god koll på F370/F730/F750 då jag har den sistnämnda.

Det kostar dig ungefär 275 kWh/fjärrvärmesnålhetssäsong att hålla tanken varm med elpatron, och periodvisa legionellakörningar var tredje vecka kostar dig ytterligare 30 kWh med elpatron.
Eller 100 kWh om du enbart kör periodisk höjning och låter tanken svalna mellan varven.

100 kWh med kompressor för "standby-värmen", dvs ca 200kr... och typ en femtiolapp för legionellakörningarna däremellan.
Eller 200kr för periodvisa legionellakörningar.

Patientavgiften är 300kr i Region Västerbotten i skrivande stund, men det är ditt minsta problem när immunosupprimerade Agda* är på besök och andas in Legionella-aerolsoler från snålvattnet.

(*Agda är antingen 82 år eller 8.2 månader).


Edit: Mitt inlägg är med all välmening och med glimten i ögat, men också rätt mycket pekpinne, Legionärssjukan suger, man kan dö om man är äldre/svag/har otur.
6
Thermia / SV: Uppdatering till version 15
« Senaste inlägg av Fredda84 skrivet Idag kl. 20:23:38 »
Hej,
denna fråga kanske är besvarad redan men om inte:

För att själv uppdatera sin värmepump för att få möjlighet att kunna använda kalenderfunktion i appen så behöver värmepumpen vara ansluten till nätverk, nätverkskabeln skall anslutas baktill på displayen har jag för mig.
När man har lyckats få en IP-adress och är ansluten så låser man upp hänglåset så kommer det även visas i displayen att det finns en ny version att ladda ned. Minns inte nu men när man är i upplåst läge så finns det ett val om uppdatering någonstans i menyerna. När värmepumpen är uppdaterad så kan man sedan via appen välja kalenderfunktion. Värmepumpen måste vara ansluten till nätverk för att nyttja både SMART funktion eller kalender funktion.

Rätta mig om jag har fel.
/Fredrik
7
Frånluftsvärmepumpar / SV: Bakterietillväxt med Nibe F370 med FJVM 220 och läge endast tillsats?
« Senaste inlägg av pathe915n skrivet Idag kl. 19:01:28 »
Så det borde vara OK att jag kör igång kompressorn och manuellt tvingar pumpen köra en ”periodisk höjning” av varmvattnet var 14e dag? (Den är inställd på det intervallet från fabrik).

Däremellan stänger man av kompressorn och låter enbart FJVM köra.

Frågan är vad man sparar då, med tanke på att den aktiverar elpatronen på 2 kW när den ska höja varmvattnet. Det gör den visserligen annars med var 14e dag men då ska den bra höja från 55 C, inte från 25 C. Skillnaden för 200 liter torde bli 7.75 kWh om man räknar att den tvingas köra enbart elpatron (25 C -> 55 C).

Jag får räkna på om det är lönsamt med den värme vi konsumerar. Kanske slå en signal till firman som gjorde energideklarationen och kom med rådet. Dom måste haft en tanke hur man ska hantera legionellabakterier.
8
IVT / SV: Varning för köp av IVT 807 aero
« Senaste inlägg av electroluxaren skrivet Idag kl. 18:11:34 »
om du hör att det läcker och det verkligen är en läcka i utedelen vid värmedrift så töms systemet på några sekunder så det får anses vara uteslutet
9
Fakta och nyheter om forumet/Företaget / SV: Får inget aktiveringsmail
« Senaste inlägg av Rickard skrivet Idag kl. 17:21:54 »
Skicka ett mail till mig med dina uppgifter så aktiverar jag det.
Vi har problem med att google stoppar våra mail (så vi ska börja betala för deras tjänster)
rickard@webiq.se
10
Du behöver ju inte hålla VVB varm kontinuerligt, det räcker med några timmar en gång i månaden (så som värmepumpar med "legionellakörning" i styrprogrammet brukar göra). Om du har rörligt elpris och håller koll på elmarknaden, passa på att göra manuella "legionellakörningar" då elpriset är riktigt lågt (t ex nu under vårfloden, blåsiga dagar när det är god fart på vindkraften, kvällar/nätter).

Tänk också på att legionellabakterier inte kan uralstras, de måste komma någonstans ifrån från början. Om det vatten som tillförs din VVB är hygieniskt bra (t ex klorerat från vattenverket eller kommer från en djupborrad brunn) så behöver man knappast oroa sig, är det däremot frågan om ytvatten eller vatten från en ytlig grävd brunn med begränsad rening så kan behöva ta legionellan mer på allvar.
Sidor: [1] 2 ... 10 Next

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!