Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ivt geo 312 ljud  (läst 1902 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nurko

  • Gäst
Nurko
Ivt geo 312 ljud
« skrivet: 17 mars 2018, 07:00:30 »
Till er som kör med den här pumpen, hur upplever ni ljudet från den?
Funderar på att installera en men den kommer att hamna i källaren under sovrummet . Kommer det att låta för mycket tro ni så att man blir störd?

Utloggad Toticci

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ivt geo 312 ljud
« Svar #1 skrivet: 19 mars 2018, 08:08:50 »
Hej!
Ljud är aldrig lätt att förutspå, hade själv en Greenline tidigare snett under sovrummet, kunde ibland skönja ett visst ljud från köldbärar rören som gick under sovrummet men efter att 312an kom in har jag inte hört något. Har du en värmepump idag?
2 plans sutteräng + källare. Uppvärmd yta 300m2. Förbrukning inkl hushåll år1 ~25k
Nuvarande ~19k (~16k ink pv)
Uppvärming 12kw V/V + 7kw L/V + l/l + 7m sol + (20m2 PV)

Nurko

  • Gäst
Nurko
SV: Ivt geo 312 ljud
« Svar #2 skrivet: 19 mars 2018, 22:13:57 »
Nej.
Har ingen VP idag, värmer huset med vedpanna men nu har jag tröttnat  :)

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ivt geo 312 ljud
« Svar #3 skrivet: 19 mars 2018, 22:18:06 »
vad har du för vedpanna  och tankar samt Ã¥rsmodell pÃ¥ grejerna  , och i vilken landsända bor du i

Utloggad Toticci

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ivt geo 312 ljud
« Svar #4 skrivet: 20 mars 2018, 08:17:17 »
Hej igen,
Skulle nog påstå att risken är skapligt stor att vp kommer att höras om den kommer att bo precis under sovrummet, nästan oberoende av fabrikat och typ.
Betong eller trä bjälklag? Men en bra början är säkert att ta ut någon installtatör som kikar på läget.
2 plans sutteräng + källare. Uppvärmd yta 300m2. Förbrukning inkl hushåll år1 ~25k
Nuvarande ~19k (~16k ink pv)
Uppvärming 12kw V/V + 7kw L/V + l/l + 7m sol + (20m2 PV)

Gäst

  • Gäst
Gäst
SV: Ivt geo 312 ljud
« Svar #5 skrivet: 16 april 2018, 08:04:49 »
Har en GEO312C direkt under kudden, träbjälklag emellan. Hör inte ett ljud sen jag trimmade ner cirkulationspumpen för den vattenburna värmen på plan 2. På plan 1 har jag golvvärme överallt, ljudlöst. Pannan murrar lite vid varmvattenproduktion men det hörs enbart i det rum där pannan står. Följ installationsanvisningar för avstånd till väggar så har du inget stomljud i väggarna heller.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ivt geo 312 ljud
« Svar #6 skrivet: 16 april 2018, 09:52:52 »
Har lyssnat på ett par 1255-12 kW värmepumpar som gått på låg/medel-effekt och de hörs knappt alls ens om man står i samma rum, så är den lika tyst som dessa så borde det vara OK, dock är det ju alltid så att det i värsta fall (beroende på rördragning och hur känslig man är) kan uppstå oljud från rör, flöden, cirkpumpar eller t.o.m kompressorn om man har otur.
Ljud är knepigt, så jag tror knappast att någon kan garantera att du inte hör den, men jag skulle i alla fall bli förvånad om det skulle störa.

Hör du ditt nuvarande system? 
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!