Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe f1255, högt flödesljud i rör  (läst 5078 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Astrakan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nibe f1255, högt flödesljud i rör
« skrivet: 10 november 2019, 20:58:15 »
Hej!
Vi får väldigt högt flödesljud från vår  bergvärmepump. Som att den plötsligt börjar flusha massor med vatten i rören. Låter som att nån står och duschar i rummet bredvid eller t ex vattenutkastaren är fullt öppen. Jobbigt då sonens rum ligger ovanför och ljuder fortplantar sig upp i rummet. När jag vrider av på returventil från golvvärmen så minskar ljudet. Någon som kan hjälpa oss att fundera ut vad det kan vara? Vi hade samma ljud när vvs'arna hade kopplat 2-rörskoppel på vårt enrörssyatem förra hösten. Vi tyckte att det blev bättre när de gjort rätt. Ska en bergvärmepump bete sig så?
Hus byggt 2017/18. 75 + 75 kvm. Nibe bergvärme f1255. Golvvärme på undervåning. Enrörssystem med radiatorer på övervåning. Kulvert ut till 60 kvm garage med golvvärme.

Utloggad Grunf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: Nibe f1255, högt flödesljud i rör
« Svar #1 skrivet: 10 november 2019, 22:11:15 »
Du har troligtvis luft i värmekretsen. Prova att lufta till att börja med.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe f1255, högt flödesljud i rör
« Svar #2 skrivet: 11 november 2019, 05:59:17 »
Inte fel på pumpen, kolla systemtryck, har du bra tryck, slå av pumpen, vänta 15 min, börja sedan lufta från högsta punkten, fyll upp systemet emellanåt, så du har 1 bars tryck, lufta tills det bara kommer vatten, och slå igång. Nog har jag haft luft i systemet, men har bara fått droppljud i elementen, så du bör ha mycket luft om det låter så

Utloggad Astrakan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe f1255, högt flödesljud i rör
« Svar #3 skrivet: 11 november 2019, 22:39:16 »
Inte fel på pumpen, kolla systemtryck, har du bra tryck, slå av pumpen, vänta 15 min, börja sedan lufta från högsta punkten, fyll upp systemet emellanåt, så du har 1 bars tryck, lufta tills det bara kommer vatten, och slå igång. Nog har jag haft luft i systemet, men har bara fått droppljud i elementen, så du bör ha mycket luft om det låter så

Låter det hela tiden eller bara ibland om det är luft i systemet? Vårt ljud är inte alltid där utan kommer plötsligt. Håller på ett tag (nu ikväll har det hållt på minst en halvtimme nu) och sen blir det knäpptyst. Jag har hört det porlande ljudet som är vid luft och så låter det inte utan det är som att pumpen plötsligt ökar flödet massor och håller på så ett tag. Minskar också om jag stänger på returventilen (röd) på shuntpaketet.
« Senast ändrad: 11 november 2019, 23:21:25 av Astrakan »
Hus byggt 2017/18. 75 + 75 kvm. Nibe bergvärme f1255. Golvvärme på undervåning. Enrörssystem med radiatorer på övervåning. Kulvert ut till 60 kvm garage med golvvärme.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe f1255, högt flödesljud i rör
« Svar #4 skrivet: 12 november 2019, 05:56:54 »
Låter som luft, luften åker ju med i systemet om pumpen är igång, därför man ska slå av och lufta efter en stund, då hinner luften ta sig till högsta punkten.
Men har du tittat på pumpens meny, vad cirkulationspumpen har för hastighet? service/serviceinfo och bläddra till sidan 4 tror jag det är, där står köldbärarpumpshastighet, och värmebärarpumpshastighet. Kolla hastigheten när det inte låter, men pumpen är igång, och kolla när det lever om.
Ljudet du upplever är det sus eller oväsen på annat sätt, blir det tryckstötar?

Utloggad Astrakan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe f1255, högt flödesljud i rör
« Svar #5 skrivet: 12 november 2019, 22:47:47 »
Låter som luft, luften åker ju med i systemet om pumpen är igång, därför man ska slå av och lufta efter en stund, då hinner luften ta sig till högsta punkten.
Men har du tittat på pumpens meny, vad cirkulationspumpen har för hastighet? service/serviceinfo och bläddra till sidan 4 tror jag det är, där står köldbärarpumpshastighet, och värmebärarpumpshastighet. Kolla hastigheten när det inte låter, men pumpen är igång, och kolla när det lever om.
Ljudet du upplever är det sus eller oväsen på annat sätt, blir det tryckstötar?

Jag stod precis bredvid pumpen nu när det började (kl 22.35). Plötsligt börjar pumpen "varva" upp jättemycket och flödesljudet kommer. Pumpen låter ju väldigt mycket också då förstås. Låter som att en kran öppnas fullt. Står man en stund och lyssnat så är det som att nån sitter inne i pumpen och vrider på för fullt på en kran och sen stänger och efter några sekunder vrids kranen på fullt öka igen. Och så håller det på. Pumpen jobbar för fullt under hela tiden. Det här uppstår alltid kvällstid. Dagarna vet vi inte då vi är på jobbet. Men galet jobbigt. Ser att trycket på exp.kärlet har sjunkit med 0,3 bar men ligger hela tiden över 1 bar.
Värmebärarhastighet 100 %
Köldbörarhastighet 75 %
Någon i Norrköpingsområdet som är duktig på bergvärmepumpar som vill komma och ta sig en titt nån dag? Har inte så mycket förtroende för vvs- firmorna. Duktiga på att installera men känns inte som de har koll på resten.
« Senast ändrad: 12 november 2019, 22:55:05 av Astrakan »
Hus byggt 2017/18. 75 + 75 kvm. Nibe bergvärme f1255. Golvvärme på undervåning. Enrörssystem med radiatorer på övervåning. Kulvert ut till 60 kvm garage med golvvärme.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe f1255, högt flödesljud i rör
« Svar #6 skrivet: 13 november 2019, 05:07:45 »
har du kollat returfilter, det är inte så att den skjutsar iväg mer än vad som hinner komma tillbaka? Vet ej om det ens är möjligt, tänkte bara om det är så den varvar till, och när det kommer vatten till impellern så slungas det iväg?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe f1255, högt flödesljud i rör
« Svar #7 skrivet: 13 november 2019, 08:35:31 »
Låter som att du har luft i systemet som börjar "åka med runt" när cirkpumpen går på max hastighet, lufta först, och om det inte hjälper, prova begränsa cirkpumpen på max 70%
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Uffen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Nibe f1255, högt flödesljud i rör
« Svar #8 skrivet: 13 november 2019, 20:36:13 »
Det är inte så att det låter i samband med att den gör varmvatten?
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad Astrakan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe f1255, högt flödesljud i rör
« Svar #9 skrivet: 19 november 2019, 20:32:37 »
Det är inte så att det låter i samband med att den gör varmvatten?

Det är möjligt att det är i samband med någon form av varmvatten men förstår ändå inte varför den plötsligt ska go bananas om man uttrycker det så. Borde skötas lugnare. Vad menar du med varmvatten. Till element eller beredare?
Hus byggt 2017/18. 75 + 75 kvm. Nibe bergvärme f1255. Golvvärme på undervåning. Enrörssystem med radiatorer på övervåning. Kulvert ut till 60 kvm garage med golvvärme.

Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus på Nibe
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem går att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
SV: Nibe f1255, högt flödesljud i rör
« Svar #10 skrivet: 19 november 2019, 20:45:31 »
Det är möjligt att det är i samband med någon form av varmvatten men förstår ändå inte varför den plötsligt ska go bananas om man uttrycker det så. Borde skötas lugnare. Vad menar du med varmvatten. Till element eller beredare?

Tvinga en höjning av varmvatten ”engångshöjning” finns under droppsymbolen. På så sätt kan du se om det har med varmvatten eller husvärme att göra
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skåne på 156 m2 byggt 2015. Familj på 4p. Nibe F750 frånluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f1255, högt flödesljud i rör
« Svar #11 skrivet: 20 november 2019, 12:11:22 »
Kan ju vara så att det är klena rör ut från maskinen alternativt någon förträngning som orsakar en hög hastighet på vattnet.
Det är inte flödet i sig som är bestämmande om det låter eller ej.

Mvh
D

Utloggad Astrakan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe f1255, högt flödesljud i rör
« Svar #12 skrivet: 02 december 2019, 20:33:31 »
Låter som att du har luft i systemet som börjar "åka med runt" när cirkpumpen går på max hastighet, lufta först, och om det inte hjälper, prova begränsa cirkpumpen på max 70%
Förhoppningsvis kan det ha varit luft. Nu när kylan kom jobbade pumpen lite mer och ljudet slutade höra av sig och plötsligt var ett element på övervåningen kallt förutom vid kopplet. Jag provade lufta och det var massor med luft i det. Nu är hela det elementet varmare och jag håller tummarna på att ljudet inte återkommer.   :)
Hus byggt 2017/18. 75 + 75 kvm. Nibe bergvärme f1255. Golvvärme på undervåning. Enrörssystem med radiatorer på övervåning. Kulvert ut till 60 kvm garage med golvvärme.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe f1255, högt flödesljud i rör
« Svar #13 skrivet: 03 december 2019, 08:01:46 »
Har du fyllt på vatten i systemet efter att du avluftade?
Annars lär det komma in luft igen när systemet svalnar av och trycket sjunker.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Astrakan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe f1255, högt flödesljud i rör
« Svar #14 skrivet: 03 december 2019, 20:07:12 »
Har du fyllt på vatten i systemet efter att du avluftade?
Annars lär det komma in luft igen när systemet svalnar av och trycket sjunker.
Jag fyllde på upp till ca 1.3 bar i exp.kärlet.
Hus byggt 2017/18. 75 + 75 kvm. Nibe bergvärme f1255. Golvvärme på undervåning. Enrörssystem med radiatorer på övervåning. Kulvert ut till 60 kvm garage med golvvärme.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!