Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Felinställt börvärde deltaT och fel kretskort VVM300+Fighter 2020-8  (läst 3135 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fighter Man

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Någon mer som råkat ut för följande eller något annat?

Har nyligen fÃ¥tt ovanstÃ¥ende utrustning installerad. Upptäckte snabbt att deltaT för 2020:n(avläses i meny 5.15 pÃ¥ vvm:n)  ligger pÃ¥ konstant 5 grader oavsett utetemperatur och framl.temp. fastän skötselanvisningen uppger att börvärdet är fabriksinställt pÃ¥ 8 grader. Försökte dÃ¥ gÃ¥ in i servismenyn för att kontollera det fabriksinställda värdet. Upptäckte dÃ¥ att meny 9.3.13.4, som används för att ställa börvärdet, saknas. Tilläggas kan att man mÃ¥ste ställa displayvisningen i servicemode (görs i meny 8.1.1). I akta varsamhet när du knappar runt i denna mode som egentligen bara är avsedd för rörkrökare.

Jag har varit i kontakt med Nibe som kommer att skicka ett nytt kretskort till VVM:n där den saknade menyn finns med.

Felet är lätt att missa och kan få konsekvenser (reglering mot felaktigt börvärde för deltaT). Hade jag inte varit så nyfiken så hade jag missat felet och åren hade rullat iväg. Lite putt på Nibe.

Utloggad muddy_waters

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: västmanland
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
har dom haft praktikanter på fabriken? Felande pryttlar i mina grejor oxå fast det här felet har jag klarat mig ifrån. Måste säga att dom gör i alla fall allt för att avhjälpa felet.. lite lång telefonkö är det enda jag har att klaga på så här långt.
~220 kvm byggt 79, Installerat Nibe 2020-8, vvm300 2007-01-24, handöl 10 T braskamin, FTX, förbrukning (före vp, med nibe evc från 1979 och sanyo inverter lvp) 26000 kwh

aktuell förbrukning = ? än så länge :)

Utloggad Fighter Man

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Mmm, kvalitetssäkringen verkar inte lösa ut som den ska i Markaryd (Nibe HQ). Jag är intresserad av att veta vilka fel du haft i dina grejor.

Utloggad muddy_waters

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: västmanland
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=12420.0

topic direkt under detta :) givare på framledning = kaputt från fabrik. Förmodligen inte nibes fel egentligen utan någon underleverantör? Hoppas i vilket fall som helst att tekniker skyndar sig som f*n hit... vill få igång skiten och slippa köra på "minsta elpanneläge" med förhöjd "minsta framledningstemp" för att inte ungar ska frysa ihjäl.. cirkpumpen till 2020 stannar nämligen om jag växlar till ren elpanna, rädd att det ska frysa sönder ute.
~220 kvm byggt 79, Installerat Nibe 2020-8, vvm300 2007-01-24, handöl 10 T braskamin, FTX, förbrukning (före vp, med nibe evc från 1979 och sanyo inverter lvp) 26000 kwh

aktuell förbrukning = ? än så länge :)

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=12420.0

topic direkt under detta :) givare på framledning = kaputt från fabrik. Förmodligen inte nibes fel egentligen utan någon underleverantör? Hoppas i vilket fall som helst att tekniker skyndar sig som f*n hit... vill få igång skiten och slippa köra på "minsta elpanneläge" med förhöjd "minsta framledningstemp" för att inte ungar ska frysa ihjäl.. cirkpumpen till 2020 stannar nämligen om jag växlar till ren elpanna, rädd att det ska frysa sönder ute.

Detta är fel pumpen går oavsett läge... det står till och med i manualen hur man kopplar loss cirkpumpen elektriskt om man ska köra utan vp.. Så sätt din VVM 300 i riktigt elpanneläge så slipper du frysa..
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad muddy_waters

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: västmanland
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
är du säker? jag hade cirk pumpen bortkopplad elektriskt första helgen just för att 2020 inte var monterad än.. återställde den i måndags. nu när jag växlar till "elpanna" (tillsatsdrift) så rör sig inte cirkpumpen alls.. kan hända att den bara snurrar ibland för att undvika frysning??
« Senast ändrad: 24 januari 2007, 07:28:40 av muddy_waters »
~220 kvm byggt 79, Installerat Nibe 2020-8, vvm300 2007-01-24, handöl 10 T braskamin, FTX, förbrukning (före vp, med nibe evc från 1979 och sanyo inverter lvp) 26000 kwh

aktuell förbrukning = ? än så länge :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!