Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Daikin, Mitsubishi, Toshiba...?  (läst 41165 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KentJohansson72

  • Glad amatör som tror att han..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En gÃ¥ng nörd - alltid nörd! :)
SV: Daikin, Mitsubishi, Toshiba...?
« Svar #105 skrivet: 09 januari 2013, 08:04:30 »
För dom pengarna får man väl i princip en bergvärmeanläggning?
FÃ¥r man? Kanske en bergvärmeanläggning i paritet med den min arbetskompis har, en underdimensionerad kompressor och ett grunt hÃ¥l sÃ¥ han mÃ¥ste stötta med annat redan vid minus 6.   :(

På en rullstensås är det inte bara att borra. Dessutom ingår det två fläktkonvektorer med inkoppling och annat som extra rumstermostater osv i de siffrorna jag angav, de posterna skulle tillkomma även på den mest bantade bergvärmeanläggningen. Jag försöker jämföra äpplen med äpplen, inte äpplen och päron.

Men spara du din frÃ¥ga/pÃ¥stÃ¥ende med "ctrl-c", den gÃ¥r att skjuta överallt där lite kralligare LV pumpar avhandlas som halvdryg kommentar.  tummenupp

Nya kåken: 1.5 plan+källare (132+100kvm) i Småland. Daikin Altherma 11.3kw luft/vatten + 260 liter vvb, installerad i februari 2013.
Tidigare: 1.5 plans träkåk från 1976 i Småland med vattenburen värme. Daikin Altherma 8.8kw + 200 liter compact vvb.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Daikin, Mitsubishi, Toshiba...?
« Svar #106 skrivet: 09 januari 2013, 08:11:38 »
Jag har monterat två 6 kw luftvattenmaskiner:

Nibe 3 fas onoff.......tyst som en stilla susning...stör inte ens fåglarna

EnergySave enfas inverter........låter som ett tröskverk.....hörs t o m in i huset.....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Inloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Daikin, Mitsubishi, Toshiba...?
« Svar #107 skrivet: 22 april 2014, 13:19:38 »
Till nästa vinter sitter jag troligen med en Mitsubishi LVVP Ecodan etc. Då är det slut med mina funderingar. Vad tar vid? Lyckliga utrop eller kvalificerat gnäll?

Min senaste elräkning var på 12 000 kr för tre måttligt kalla månader, jan-mars 2012. Sinnessjukt! (Jag höjde inomhustemperaturen från ca. + 19 förra vintern till ca. + 20-21 grader. Det straffar sig minsann!) Och ändå är det svenska elpriset långt ifrån det danska etc.

Vad blev det för pump då dr Subtilis? Kom du till något avslut?
Två år har gått, du kanske har funderat klart? :)
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!