Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installera köksfläkt i ett hus med rexovent  (läst 6080 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad linus.perala

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har köpt ett hus med rexoventventilation i med värmeväxlare och undrar hur jag ska ersätta den gamla köksfläkten med en ny separat köksfläkt. Förstår att jag får montera en imkanal från den nya fläkten upp ut på taket men undrar hur jag gör med den befintliga kopplingen? Alltså ska jag "plugga" igen röret som den gamla köksfläkten gick igenom? Ska/måste jag borra ett nytt hål i taket och montera en ventilationstrumma i kökstaket som jag sedan monterar ( vart ?) i rexoventlådan? För måste väl ha ventilation i köket? Som ni kanske märker är jag helt väck vad det gäller just värmeåtervinningssystem. Huset är byggt 1979.

Utloggad superpalten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installera köksfläkt i ett hus med rexovent
« Svar #1 skrivet: 19 juli 2014, 01:36:21 »
Använd samma hål genom innertaket och gör en ny utgång genom yttertaket förslagsvis. Kanalen som gick till köksfläkten från Rexoventen bör du förlänga och montera ett frånluftsintag någon annanstans i köket, för som du säkert hör så drar den luft genom köksfläkten som bör ersättas.

Annars finns det ju lite modernare fläktkåpor i vitt och rostfritt som bara ersätter befintliga köksfläkt.

Om du ska bygga om frånluften så rekommenderar jag att rengöra frånluftskanalerna när du ändå är i farten om dom är skitiga.
1 Plans hus Norrbotten 1988. 111kvm +39. Rexovent RDAA 1-4-1, vattenburen luftvärme RCDA, Cronspisen kakelugn.

Numera installerat bergvärme. Nibe 1245 8kw UKV 100 Ext CP. Radiatorer.

Utloggad linus.perala

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera köksfläkt i ett hus med rexovent
« Svar #2 skrivet: 21 juli 2014, 13:34:05 »
Okej så med andra ord kan jag köpa en vanlig rostfri köksfläkt på t.ex elgiganten och slänga iväg den gamla tillhörande rexoventen och börja på arbetet med att resa en imkanal och sen "bygga" om det gamla röret och placera det någon annanstans i köket. Kanon!

Utloggad superpalten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installera köksfläkt i ett hus med rexovent
« Svar #3 skrivet: 22 juli 2014, 02:47:05 »
Tänk på att varvtalen på fläktarna i rexoventen styr du från köksfläkten så funderar hur du vill göra med det.

Finns kopplingsschema till att ställa fläktarna på en konstant hasighet. Men enklast är nog att ta lös panelen i fläkten och antingen gömma den i någon skåplucka i köket eller flytta upp den på vinden.

När det kryper kring -25 så brukar man dra ner fläkten på Min läge så kan vara bra att kunna ändra varvtal. Dom kan vara riktiga strömtjuvar kring den temperaturen. I vilket län är huset?

Troligtvis har du ingen ljuddämpare på frånluften i badrum osv men du kanske ska lägga en ljuddämpare på frånluftskanalen till köket för där vill man ha tyst. Du får samma ljud som du har i badrummet i köket.

Har du handböcker till Rexoventen annars finns det på fläktwoods hemsida, kan vara bra att läsa lite.
1 Plans hus Norrbotten 1988. 111kvm +39. Rexovent RDAA 1-4-1, vattenburen luftvärme RCDA, Cronspisen kakelugn.

Numera installerat bergvärme. Nibe 1245 8kw UKV 100 Ext CP. Radiatorer.

Utloggad linus.perala

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera köksfläkt i ett hus med rexovent
« Svar #4 skrivet: 23 juli 2014, 21:15:59 »
Känner att man inte är säker på detta. Den gamla fläkten som är från -79 verkar inte ha någon dosa eller panel? Har inte tillgång till huset ännu men håller på att planera och köper nya grejer till det nya kommande köket. Har varit där några gånger men har inte kollat så noga på köksfläkten men den verkade helt död när jag satte på suget? Så det bästa kanske är att skaffa en ny rexoventfläkt? Som sagt vill ha en fläkt med lite modernare utseende? En rostfri fläkt av något slag, vet inte om det finns? Måste man koppla om det om man bara monterar ett frånluftsrör istället för köksfläkten? Har ju själva rexoventagregatet på kallvinden?

Utloggad superpalten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installera köksfläkt i ett hus med rexovent
« Svar #5 skrivet: 24 juli 2014, 00:27:27 »
Rostfri kåpa. http://www.luftbutiken.se/utbyteskapor/6212-flaktwodds-cpdg-2-03-6-1-2-rf-60-va.html

Manualer. Jämför vilken kåpa du har, du bör ha en av CP modellerna som fläkt Och RDAA
FTX . Skriv sen vilken fläkt det liknar mest.
http://www.flaktwoods.se/bostadsventilation/produkter/aldre-produkter/

Läs PDF filerna till dina aggregat och få en helhetsbild hur allt fungerar.

Förstod inte det sista riktigt men om du köper fläkten jag länkade ovan så är den bara att montera upp fläkten och sätta dit imkanalen och ev. lite inställningar och elen måste kopplas rätt. Det är det enklaste altenativet än att koppla en vanlig fläkt och ny imkanal och dra om rören.
1 Plans hus Norrbotten 1988. 111kvm +39. Rexovent RDAA 1-4-1, vattenburen luftvärme RCDA, Cronspisen kakelugn.

Numera installerat bergvärme. Nibe 1245 8kw UKV 100 Ext CP. Radiatorer.

Utloggad linus.perala

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera köksfläkt i ett hus med rexovent
« Svar #6 skrivet: 25 juli 2014, 07:26:39 »
Okej tänkte mer på en pyramidformad rostfri köksfläkt. Menade om jag hade hoppat över att sätta dit en just "rexovent köksfläkt" och kört på en vanlig fläkt. Hade jag inte kunnat ta det befintliga köksfläktröret och förlängt det en bit och gjort ett nytt hål i taket, sen bara monterat dit en sådan tallrik i taket. Därefter satt dit den vanliga fläkten till den nya imkanalen som jag får sätta ihop. Är helt enkelt bara ute efter en annan form på köksfläkten.

Utloggad superpalten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installera köksfläkt i ett hus med rexovent
« Svar #7 skrivet: 25 juli 2014, 23:07:07 »
Det gÃ¥r bra att göra som du skriver.  tummenupp
1 Plans hus Norrbotten 1988. 111kvm +39. Rexovent RDAA 1-4-1, vattenburen luftvärme RCDA, Cronspisen kakelugn.

Numera installerat bergvärme. Nibe 1245 8kw UKV 100 Ext CP. Radiatorer.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 690
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!