Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: BÃ¥tmotorproblem igen,.. F#N!!!  (läst 7114 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
BÃ¥tmotorproblem igen,.. F#N!!!
« skrivet: 09 september 2013, 20:50:42 »
Nu är det den där 6hk Johnssonen som inte vill gÃ¥  >:(
Gick i två timmar och bara tvärstanna på sjön.
Under tiden som den gick fungerade den klockrent  :o
Sen bara den tvärdog som om den inte fick soppa  dontknow
Har iaf haft isär förgasaren och bränslepumpen och gjort rent det där och provstartade och den startat pÃ¥ nytt för att gÃ¥ i nÃ¥n min och sen stoppa för att inte vilja starta igen  FiR
Fanskapet får iaf bränsle och gnista är det...
Va fasen kan det va tro  Sc:,h

Sen undrar jag oxÃ¥ vad bränsletanksanslutningens "nippel" eller vad man ska kalla det har för funktion  Sc:,h
Är det bara en anslutning som ska fungera som anslutning och där kulan bara är till för att stänga tätt när man tar lös slangen oför att sen puttas in och ge bränsle när man ska köra eller har den fler funktioner även vid körning  dontknow
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: BÃ¥tmotorproblem igen,.. F#N!!!
« Svar #1 skrivet: 09 september 2013, 21:25:19 »
Bränsleslangs anslutningen är endast till för att fÃ¥ en smidig inkoppling av tank  fast brukar konstigt nog även sitta pÃ¥ lite större motorer som oftast körs mot fast tank. Har du kollat luftskruven pÃ¥ tanken.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: BÃ¥tmotorproblem igen,.. F#N!!!
« Svar #2 skrivet: 09 september 2013, 21:28:36 »
Ok  tummenupp
Ja luftskruven är i sin ordning  :)
Blir trött pÃ¥ dessa krÃ¥nglande bÃ¥tmotorer  >:(
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: BÃ¥tmotorproblem igen,.. F#N!!!
« Svar #3 skrivet: 10 september 2013, 23:13:16 »
Va ska du ha för den?
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: BÃ¥tmotorproblem igen,.. F#N!!!
« Svar #4 skrivet: 12 september 2013, 00:56:24 »
Den är inte till salu,.. än iaf  ;)
Den är min svärfars och nu tröttna bÃ¥de jag och han pÃ¥ eländet och lämna den till en gubbe som är duktig pÃ¥ motorer av alla dess slag, ju äldre desto bättre  :)
Motorn är frÃ¥n -75 sÃ¥ den har ju nÃ¥gra Ã¥r pÃ¥ nacken  ^-^
Men det är en mkt utrustad manick med bÃ¥de elstart och anslutningar för styrpulpet  :)
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: BÃ¥tmotorproblem igen,.. F#N!!!
« Svar #5 skrivet: 12 september 2013, 01:00:46 »
Jag har en liten fråga...
Så länge jag har fiskat, trollat med båt, så har jag och mina vänner alltid haft vattenkylda 2-takts båtmotorer och puttrat runt sakta, saakta på sjön utan problem.
De har blöddrat till dÃ¥ och dÃ¥ vissa av dem men dÃ¥ fÃ¥r en varva ur dem sÃ¥ gÃ¥r de fint igen  tummenupp
Det kan väl knappast vara till nÃ¥n skada för en 2-takt att gÃ¥ sakta i nÃ¥gra timmar, typ 2-5 om man fiskar, de kyls väl lika bra ändÃ¥, eller har jag fel  Sc:,h
Att ha en 4-takt till det är ju att föredra men vi är ju många som trollat med 2-takt utan bekymmer...
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: BÃ¥tmotorproblem igen,.. F#N!!!
« Svar #6 skrivet: 12 september 2013, 13:45:26 »
Problemet med 2-taktare på låga varv och låg last i långa perioder brukar vara att det kan byggas upp sot och koks, något som vi mer normala driftsfall brukar självrensa sig.
Typexempel är väl loppa på stiftet, men kanske också kan bli fråga om fastnade kolvringar etc?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad sebbe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: BÃ¥tmotorproblem igen,.. F#N!!!
« Svar #7 skrivet: 12 september 2013, 19:38:19 »
En tvåtaktare behöver tre saker för att gå. Bränsle, kompression och gnista. Går den inte så saknas en av dessa. Så enkelt är det.

6hk från 70-talet borde då vara en twin horse. Tvåcylindrig alltså. Elektronisk tändning kom på 80-talet så den här borde ha dubbla tändspolar och brytarspetsar. Blir det fel på tändningen så borde den fortfarande gå på en cylinder. Samma sak med kompression, snarkventil, sönderfrätt topplock eller blåst packning.
Återstår då bränsetillförsel och stoppknapp. Bästa felsökningen görs då den strejkar. Finns det gnista? Får den bränsle? Går den för varm?
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft. Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh Mitsubishi MSZ-LN35VG 2019.
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 12100kWh

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: BÃ¥tmotorproblem igen,.. F#N!!!
« Svar #8 skrivet: 12 september 2013, 19:39:14 »
Jag har en liten fråga...
Så länge jag har fiskat, trollat med båt, så har jag och mina vänner alltid haft vattenkylda 2-takts båtmotorer och puttrat runt sakta, saakta på sjön utan problem.
De har blöddrat till dÃ¥ och dÃ¥ vissa av dem men dÃ¥ fÃ¥r en varva ur dem sÃ¥ gÃ¥r de fint igen  tummenupp
Det kan väl knappast vara till nÃ¥n skada för en 2-takt att gÃ¥ sakta i nÃ¥gra timmar, typ 2-5 om man fiskar, de kyls väl lika bra ändÃ¥, eller har jag fel  Sc:,h
Att ha en 4-takt till det är ju att föredra men vi är ju många som trollat med 2-takt utan bekymmer...

Om en utombordare tål att köras länge på lågt varvtal beror inte på om det är en 2- eller 4-taktsmotor utan på hur motorn är dimensionerad.

Ett bra exempel på en motor som inte tycker om sådana saker är de gamla Crescent 8 hk-motorerna (såldes även under diverse andra märken som t ex Monark) från 60-talet, de hade problem med kylningen vid låga varvtal för att pumpimpellern satt på den lågvarviga propelleraxeln istället för på drivaxeln mellan motor och växelhus som på alla andra utombordare.

Lågvarvsproblemen med loppor på tändstiften, fastbeckade kolvringar och sånt är för övrigt mycket mindre nu än förr i tiden tack vare bättre tvåtaktsoljor och bränslen. Och det i all synnerhet om man utnyttjar de moderna oljornas bättre smörjegenskaper genom att inte blanda i onödigt mycket av dem. Praktiskt taget alla tvåtaktsmotorer klarar sig med 2 % inblandning av moderna tvåtaktsoljor, enda undantagen är en del riktigt primitiva maskiner där ram- eller vevlagren är glidlager samt i samband med inkörning av en nyrenoverad motor.

Om man bara använder en utombordare för trolling och aldrig kör den på fullgas kan det vara lämpligt att sätta i lite varmare tändstift än standard (lägre värmetal enligt NGK-skala, högre enligt modern Bosch-skala) för att minska risken att de sotar igen. Om förgasaren har ställbart lågfartsmunstycke, så ställ det så magert som motorn går med på vid det gaspådrag som brukar användas vid trolling. Om motorn har termostat i kylsystemet (förekommer bl a på en del äldre Mercurymotorer), så kolla regelbundet att den fungerar som den ska.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: BÃ¥tmotorproblem igen,.. F#N!!!
« Svar #9 skrivet: 13 september 2013, 17:23:03 »
Hade en 2 taktare för ca 10 år sen en 85 hk Suzuki tror det var en -97 tror även det var sista modellen 2 takt från Suzuki den hade separat blandning av oljan och den blandade i ca 1% olja och gick helt ok så det behövs nog inte så mycket olja egentligen hade jag blandat själv hade det ju blivit 2% som vanligt. Kör 4 takt nu och det är stor skillnad i förbrukning mot en 4 taktare men framförallt i den mjukare/jämnare gången på lågvarv. Skulle vara kul att prova på en nyare insprutad 2 taktare typ optimax och se hur en sån är.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 626
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!