Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Placering värmepump i 2½ plans radhus 138kvm  (läst 3772 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tette

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Placering värmepump i 2½ plans radhus 138kvm
« skrivet: 30 juni 2011, 22:17:18 »
Halloj!

Har ett par funderingar kring luftvärmepumpar. Har i dag en frånluft-vp som är kopplad till golvvärme på bottenvåningen(ca 50kvm) har på mellersta våningen samt den inredda vinden el-radiatorer(inte bra...). Radhuset finns i Västerås och förbrukade under 2010 ca 20000Kwh inkl. hushållsel.

Hur tycker ni att att man skall placera ute-del(ar) och inne del(ar)?
Skall man köra på en duo-split eller tillochmed en trippel? eller två mindre pumpar?
Vill gärna kunna använda AC funktionen för att kunna få ett drägligt klimat i sovrummen på sommaren.


Utloggad Tette

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Placering värmepump i 2½ plans radhus 138kvm
« Svar #1 skrivet: 12 juli 2011, 20:13:55 »
2 veckor och inte ett svar. Måste vara alldeles för varmt för att sitta inne vid datorn.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Placering värmepump i 2½ plans radhus 138kvm
« Svar #2 skrivet: 12 juli 2011, 20:31:47 »
Eller också är det ett väldigt knöligt hus att sätta luft/luft i. :P Eller så vill folk inte tänka på uppvärmning när det är 30 grader varmt inne. Vet inte riktigt var man skulle kunna sätta nån pump på andra våningen för att få nån vettig effekt. Skulle möjligen vara i trapphuset? Men så tänkt skulle man lika gärna kunna sätta en över matplatsen på nedervåningen, då borde den luften ta sig upp på övervåningen för att värma också, men då blir det dåligt med kyla. Hur ser det ut på vinden, om du vill ha en innedel där också, har ni sovrum där eller är det annan aktivitet? Värme borde man få ganska gott om på tredje våningen från underliggande våningar, men det kan ju vara ett kylbehov förstås, och eventuellt värmebehov om det blir riktigt kallt.

Alternativt, men då förstås till en avsevärt högre investeringskostnad, konvertera resten av huset till vattenburet, och sätta bergvärme med frikyla.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Tette

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Placering värmepump i 2½ plans radhus 138kvm
« Svar #3 skrivet: 13 juli 2011, 18:07:22 »
Jo jag inser att mellersta våningen är knölig. Hur man än vrider och vänder blir det inte bra.
Jag har funderat pÃ¥ att konvertera till vattenburet men dÃ¥ det känns som en omöjlighet att fÃ¥ in bergvärme(liten tomt/radhus mitt i längan) sÃ¥ känns det som ett alternativ som inte skulle fungera. Luft-Vatten ger väl ingen kyla?  Det skulle ju fÃ¥ ner uppvärmningskostnaden, men kostar väl ca 100000kr dvs väldigt lÃ¥ng tid till man tjänat in de pengarna. Bergvärme kostar ju ännu mer.

För att återgå till min fråga.
Vad tror ni om en inner-del placerad ovanför fönstren i vardagsrummet pÃ¥ bottenvÃ¥ningen som fÃ¥r blÃ¥sa mot köket och hallen. Det borde väl funnka bra?  Kan man montera en utedel pÃ¥ en altan under tak? eller skall man sätta den ovanför taket och montera kondens-vatten pump?  eller gÃ¥r det inte att ha innerdelen lägre än utedelen?

PÃ¥ mellersta vÃ¥ningen: Om man sätter en i det stora sovrummet och vänder den mot dörren. Kommer det att komma nÃ¥gon värme in i de smÃ¥ sovrummen. Kyla?  Eller blir det till att montera tre innerdelar?  En i varje rum?  Eller skall man sätta 3 st smÃ¥ pumpar en till varje rum? blir väl väldigt dyrt med installation.

Vinden används i dag väldigt sparsamt och har i daxläget inget behov alls. Framtiden lutar åt sovrum där uppe och då blir kyla det största problemet. Antagligen får man sätta en golvmonterad innerdel till den.


Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Placering värmepump i 2½ plans radhus 138kvm
« Svar #4 skrivet: 13 juli 2011, 18:21:58 »
Det är inget problem att ha innedelen lägre än utedelen, och skulle man vilja kan man dra dräneringsslangen en annan väg än kylrören också, så det är inte säkert att man behöver nån pump heller. Tänk dock på att det blir stora mängder kondensvatten ovanpå altantaket vid värmedrift, vilket kanske inte gör så hiskeligt mycket när det är plusgrader även om det är en olägenhet, men vintertid när det fryser kan det bli högst problematiskt.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Tette

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Placering värmepump i 2½ plans radhus 138kvm
« Svar #5 skrivet: 13 juli 2011, 21:13:51 »
Med andra ord inte så smart att montera utedelen till eventuell luftvärmepump till vindsvåningen på husfasaden ca 6meter upp i luften alltså. Blir väldigt långa istappar på vintern :-)

Hur lÃ¥nga rör är det okey att dra?  Tappar man effekt med lÃ¥nga rör mellan inne och ute del?  Tänker mig en ute del pÃ¥ markplan och rör till innerdel pÃ¥ mellan vÃ¥ning och vind(duosplit) ca 5m, resp 8m.

Utedel på altan taket blir dessutom problem med snö antar jag.

Hur mycket luft kring en utedel krävs?
 

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Placering värmepump i 2½ plans radhus 138kvm
« Svar #6 skrivet: 13 juli 2011, 21:40:37 »
Minst 3-4 meter brukar det stå, och max 20-30 meter, så det kan jag inte tänka mig ska kunna vara nåt problem.

Synd att ingen annan svarar, det är mängder med folk här inne som besitter mer kompetens än mig. Jag har aldrig ens ägt en luft-/luftvärmepump.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!