Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VillrÃ¥dig  (läst 5081 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stefang

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristinehamn
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Jag älskar värmepumpar!
Villrådig
« skrivet: 29 november 2005, 09:07:51 »
Har frågat förut och fått bra tips. Nu har jag äntligen fått tummen ur och inköpt en e9dke. Har en del funderingar var jag skall placera innedelen. Jag har kommit till slutsatsen från olika inlägg här att man bör sätta den i rum man sällan är och då ändras min tidigare plan...Trångt mellan dörr och tak utesluter alternativ mörkblå. Röd och grön placering kommer att störa eftersom vi nästan alltid sitter i stora rummet med högt i tak. Nu är min fundering av alternativ turkos (ljusblå) om värmen sprids in till resten av stugan? Den är på ca 80 kvadrat totalt inga dörrar utom till bad och förråd. Gult alternativ kanske orsakar "blåst" om man sitter i hörnsoffan?? Placering av utedel och innerdel kommer att "smälta" in bäst med alternativ turkos. HJÄLP MIG OCH KOM MED RÅD. /Stefan från Värmland

Utloggad Optimalt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 138
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Villrådig
« Svar #1 skrivet: 29 november 2005, 14:01:27 »
Har ni problem med takhöjden ,över ytterdörren ?

Jag tog bort dörrfodret, på så vis kunde pumpen monteras 5 cm lägre

Nu sitter det bara det övre dörrfodret vid sidorna av pumpen

Monterade sen en liten vinkel-list  som gÃ¥r under pumpen (mellan karmarna)

Det blev riktigt bra.            mvh     Anders
Hej !
Vi är 4 per, som bor i en en-plansvilla på 117 m2 byggår -72 i Uppsala
Har en IVT 5kw luftvärmepump monterad maj -05
Samt en kakelugn som jag eldar ca 3m-4m³ ved i per Ã¥r,   Har även ett garage pÃ¥ 32 m² med en Chunlan 32GW monterad somarn -07
 Totalt förbrukar vi ca 12000kw/per Ã¥r..     Fördelat sÃ¥här  6600kw för vv och hushÃ¥llel,  3400kw värmepump, samt 2000kw för garage-värme.

Utloggad Optimalt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 138
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Villrådig
« Svar #2 skrivet: 29 november 2005, 14:11:28 »

Är det helt kört åvanför ytterdörren, hur många cm har du ?
Hej !
Vi är 4 per, som bor i en en-plansvilla på 117 m2 byggår -72 i Uppsala
Har en IVT 5kw luftvärmepump monterad maj -05
Samt en kakelugn som jag eldar ca 3m-4m³ ved i per Ã¥r,   Har även ett garage pÃ¥ 32 m² med en Chunlan 32GW monterad somarn -07
 Totalt förbrukar vi ca 12000kw/per Ã¥r..     Fördelat sÃ¥här  6600kw för vv och hushÃ¥llel,  3400kw värmepump, samt 2000kw för garage-värme.

Utloggad BVH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Hemmavid i Västerbotten "MalÃ¥ kommun"
SV: Villrådig
« Svar #3 skrivet: 29 november 2005, 14:49:34 »
Jag skulle sätta den vid den röda markeringen pga.att man kan anv enbart fläkt då du anv.kaminen för att fördelaluften till V-rummet, samt för att få en så jämn fördelning avluftmängden som möjligt vid enbart drift av LVP.

Mvh/BVH
Boende: 1 Vuxen 1st hund..:)
Hus med vedpanna i källare + elpatron , vattenburen värme till markplan, v-rum, sovrum, kök samt hall" samt 2st rum på övervåningen ca:130Kv
Strömförbrukning ? Inflyttning sker Nov.Dec.
Har fått installerat en Panasonic NE 12LKE .
Har tidigare haft LVP: Fujitsu ASYB9 samt IVT 12GRN i 2st andra hus.

Utloggad stefang

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristinehamn
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Villrådig
« Svar #4 skrivet: 29 november 2005, 16:28:44 »
Hej
Det är bara 28 cm fri höjd över dörren, om jag skulle välja mörkblå skulle det medföra en rördragning med minst 6 meter, jag har exakt 6 meter rör som säljaren föreskrev att jag MAX skulle använda. Är det helt kört med TURKOS alternativ???? /Stefan

Utloggad Optimalt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 138
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Villrådig
« Svar #5 skrivet: 29 november 2005, 18:16:58 »

Väljer du turkos, blir det svårt att få varmt i det större allrummet.

 Att rördragningen blir lÃ¥ng, fÃ¥r du ta

 MörkblÃ¥tt är den bästa plaseringen,  gÃ¥r inte det är det svÃ¥rt att rÃ¥da.  möjligen rött.

    mvh    Anders
« Senast ändrad: 29 november 2005, 18:22:03 av Ludde »
Hej !
Vi är 4 per, som bor i en en-plansvilla på 117 m2 byggår -72 i Uppsala
Har en IVT 5kw luftvärmepump monterad maj -05
Samt en kakelugn som jag eldar ca 3m-4m³ ved i per Ã¥r,   Har även ett garage pÃ¥ 32 m² med en Chunlan 32GW monterad somarn -07
 Totalt förbrukar vi ca 12000kw/per Ã¥r..     Fördelat sÃ¥här  6600kw för vv och hushÃ¥llel,  3400kw värmepump, samt 2000kw för garage-värme.

tolins

  • Gäst
tolins
SV: Villrådig
« Svar #6 skrivet: 29 november 2005, 19:56:07 »
Har frågat förut och fått bra tips. Nu har jag äntligen fått tummen ur och inköpt en e9dke. Har en del funderingar var jag skall placera innedelen. Jag har kommit till slutsatsen från olika inlägg här att man bör sätta den i rum man sällan är och då ändras min tidigare plan...Trångt mellan dörr och tak utesluter alternativ mörkblå. Röd och grön placering kommer att störa eftersom vi nästan alltid sitter i stora rummet med högt i tak. Nu är min fundering av alternativ turkos (ljusblå) om värmen sprids in till resten av stugan? Den är på ca 80 kvadrat totalt inga dörrar utom till bad och förråd. Gult alternativ kanske orsakar "blåst" om man sitter i hörnsoffan?? Placering av utedel och innerdel kommer att "smälta" in bäst med alternativ turkos. HJÄLP MIG OCH KOM MED RÅD. /Stefan från Värmland
denbästa placeringen är mitt på väggen vid det gula alt eller på väggen i allrum mitt imot ytterdörren jag antar att du köpt pumpen för att spara så mycket som möjligt

Utloggad stefang

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristinehamn
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Villrådig
« Svar #7 skrivet: 30 november 2005, 12:02:28 »
Hej pumpen är inköpt och jag har läst era inlägg, (tackar för visat intresse) gult alternativ är ok med innedelsplacering, men sämre med ytterdelen, turkos enkelt att montera ytter och innerdel, men enligt er inget bra alternativ, trôkigt som vi säger i Värmland, för det skulle bli det bästa om bara värmenspridningen kunde fungera...har fler åsikter, skriv gärna..../Stefan

Utloggad marnyk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Villrådig
« Svar #8 skrivet: 01 december 2005, 14:35:32 »
Hej!
Jag tycker att rött är bästa alternativet för värmespridning och framför allt att fläktljudet stör minst i rummen där man vistas mest.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!