Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fiffig backventil...  (läst 7768 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Fiffig backventil...
« skrivet: 04 maj 2007, 20:33:37 »
Perfekt för oss med solfÃ¥ngare t.ex, dÃ¥ den tÃ¥l +110 grader, Ã¥ kan placeras inuti kopparröret. Billig är den Ã¥xÃ¥, ca 35 sek  Thumbsup http://infoweb.esbe.se/files/51878/Datablad_VCA_SE_99500290_A.pdf

mvh humlan.

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Fiffig backventil...
« Svar #1 skrivet: 05 maj 2007, 11:14:17 »
Tycker öppningstrycket är alldeles för högt så dessa passar bäst i blandningsventil för tappvv. För övrigt är min som är 15-20 år trasig för den släpper igenom har jag märkt.
Gummitätningen har väl gjort sitt och den går ändå bara på kallvatten.
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Fiffig backventil...
« Svar #2 skrivet: 05 maj 2007, 11:20:34 »
Tycker öppningstrycket är alldeles för högt så dessa passar bäst i blandningsventil för tappvv. För övrigt är min som är 15-20 år trasig för den släpper igenom har jag märkt.
Gummitätningen har väl gjort sitt och den går ändå bara på kallvatten.
/Bosse

Hur stor skillnad är det i öppningstryck dÃ¥? Har Du data sÃ¥ slipper jag söka upp det  :)

mvh humlan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Fiffig backventil...
« Svar #3 skrivet: 05 maj 2007, 14:54:54 »
har en sån =) följde med min esbe blandventil ...

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Fiffig backventil...
« Svar #4 skrivet: 05 maj 2007, 15:40:57 »
har en sån =) följde med min esbe blandventil ...

Å hur tycker Du den fungerar då? Får Du ordenligt med flöde genom den, med den cirkpump Du använder? Vilken kraft i pumpen? Man slipper ju en koppling om man använder en sån där, vilket i sig är en fördel...

mvh humlan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Fiffig backventil...
« Svar #5 skrivet: 05 maj 2007, 16:01:42 »
har en sån =) följde med min esbe blandventil ...

Å hur tycker Du den fungerar då? Får Du ordenligt med flöde genom den, med den cirkpump Du använder? Vilken kraft i pumpen? Man slipper ju en koppling om man använder en sån där, vilket i sig är en fördel...

mvh humlan.

har inte montera blandningsventilen än...så hur flödet påverkas vet jag nott
det spelan mindre roll i mitt system det en ska förhindra e ju att varmvattnet bavckar ut i färskvatten ledningen
i den e det ju 6 kg tryck så jag tror det kvittar om det bromsar lite

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Fiffig backventil...
« Svar #6 skrivet: 05 maj 2007, 16:25:51 »
Fan Ã¥xÃ¥..., ska jag mÃ¥sta gÃ¥ igenom de backventiler jag hittar, för att se hur stor skillnad det är mellan dom. Ã… om den här är direkt olämplig i ett solfÃ¥ngar-system.... Jag tror Vi fÃ¥r ta Ã¥ skicka en Sfinxen ett "erbjudande han inte kan säga nej till  ;)", som man brukar säga i dom kriminella kretsarna. SÃ¥ att han lägger upp ett sortiment av rördelar, rör, flödesmätare Ã¥ pumpar m.m, sÃ¥ man slipper jaga runt efter delar, över hela Internet  huvuddunk ;D

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Fiffig backventil...
« Svar #7 skrivet: 05 maj 2007, 17:04:38 »
Jag hittar hittar bara backventiler som har ca 0,5-1hg lägre tryck per cm². Den jag hänvisar till har 0,35-0,4 bar, Ã¥ Beulco Europa har 0,3 bar i öppningstryck... Ska det verkligen spela nÃ¥n större roll  Sc:,h

mvh humlan.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Fiffig backventil...
« Svar #8 skrivet: 05 maj 2007, 22:25:28 »
Jag tror Vi fÃ¥r ta Ã¥ skicka en Sfinxen ett "erbjudande han inte kan säga nej till  ;)", som man brukar säga i ......huvuddunk ;D

mvh humlan.
Vänta nu ;) Vem erbjuder ::)
Skämt åsido. Ingenting är omöjligt men om man måste ransonera sin tid pga sömnbehov mm är kanske inte komponenter för ett tiotal kr en bra prioritering för någon. :)
« Senast ändrad: 05 maj 2007, 22:34:37 av Sfinx »

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Fiffig backventil...
« Svar #9 skrivet: 06 maj 2007, 00:31:50 »
Jag hittar hittar bara backventiler som har ca 0,5-1hg lägre tryck per cm². Den jag hänvisar till har 0,35-0,4 bar, Ã¥ Beulco Europa har 0,3 bar i öppningstryck... Ska det verkligen spela nÃ¥n större roll  Sc:,h

mvh humlan.

Öppningstrycket ligger mellan 3,5 - 4,0 kpa och det stÃ¥r i databladet du länkade till  *roflmao*
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Fiffig backventil...
« Svar #10 skrivet: 06 maj 2007, 00:39:07 »
Varför spelar öppningstrycket sÃ¥ stor roll?  Är det inte intressantare med tryckfallet vid aktuellt flöde?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Fiffig backventil...
« Svar #11 skrivet: 06 maj 2007, 08:14:19 »
Jag hittar hittar bara backventiler som har ca 0,5-1hg lägre tryck per cm². Den jag hänvisar till har 0,35-0,4 bar, Ã¥ Beulco Europa har 0,3 bar i öppningstryck... Ska det verkligen spela nÃ¥n större roll  Sc:,h

mvh humlan.

Öppningstrycket ligger mellan 3,5 - 4,0 kpa och det stÃ¥r i databladet du länkade till  *roflmao*
/Bosse

Ja, Ã¥ jag har omvandlat det till bar, vilket är 1/10 av kpa, sÃ¥ vad är det Du menar  Sc:,h

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Fiffig backventil...
« Svar #12 skrivet: 06 maj 2007, 08:18:35 »
Varför spelar öppningstrycket sÃ¥ stor roll?  Är det inte intressantare med tryckfallet vid aktuellt flöde?


Kanske det, jag vill bara veta om det fungerar bra med den backventil jag länkade till, men då påpekade jompaa att öppningstrycket var högt. Nåt jag inte kan se, i jmf med andra jag kollat på, så tryckfallet har jag inte ens kollat på.

mvh humlan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Fiffig backventil...
« Svar #13 skrivet: 06 maj 2007, 09:16:14 »
hej
håller med riddax det är förmodligen problem med flöde å tryckfall som ställer till det först
det kan ju inte va bra att truga in en massa skrot i ett rör man vill ha flöde genom

det finns ju riktiga backventiler som monteras med klämrings koppel...rejäla grejer
tror jag gav 100kr för min å den är det ett riktigt hål genom =)

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Fiffig backventil...
« Svar #14 skrivet: 06 maj 2007, 09:25:32 »
hej
håller med riddax det är förmodligen problem med flöde å tryckfall som ställer till det först
det kan ju inte va bra att truga in en massa skrot i ett rör man vill ha flöde genom

det finns ju riktiga backventiler som monteras med klämrings koppel...rejäla grejer
tror jag gav 100kr för min å den är det ett riktigt hål genom =)

Ska kolla flödet å tryckfallet, men ger mig den på att det inte är nån större skillnad där heller. Priset skiter jag i, vill bara komma undan ännu en koppling, det blir nog många ändå.

mvh humlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!