Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: nÃ¥n som kan nÃ¥t om win vista?  (läst 16217 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
nån som kan nåt om win vista?
« skrivet: 11 december 2007, 17:18:06 »
Är gamla prog kompatibla med win vista som är gjorda för xp?
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: nån som kan nåt om win vista?
« Svar #1 skrivet: 11 december 2007, 19:56:44 »
Sannolikt är dem det, det brukar snarare vara problem med periferiutrustning som ställer till det om jag fattat det rätt.

Kan säga att min generella uppfattning som jag fått efter vad folk runtikring sagt är:

Vista verkar vara ett h-vetes j-vla skit!

Menmen, det är jag det. Är i fasen att köpa mig en ny bärbar i dagarna, och jag kommer även att beställa en OEM XP att
direkt installera.........
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: nån som kan nåt om win vista?
« Svar #2 skrivet: 11 december 2007, 20:06:51 »
Det är drivrutiner till åldrig hårdvara det kan strula med.
Sen behövs en jävla prestandadator om du inte ska lesna innan vista startat upp.
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: nån som kan nåt om win vista?
« Svar #3 skrivet: 11 december 2007, 21:16:41 »
Det tråkiga är att alla bärbara lågpris datorer runt 5000 kr levereras med vista,
Vad jag har hört sÃ¥ gÃ¥r det inte köra mÃ¥nga prog som inte är gjorda för vista tex bokföringsprog           jag vill hellre ha xp men det känns krÃ¥ngligt att börja brÃ¥ka med det pÃ¥ en ny dator som har vista
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: nån som kan nåt om win vista?
« Svar #4 skrivet: 11 december 2007, 21:50:39 »
Sannolikt är dem det, det brukar snarare vara problem med periferiutrustning som ställer till det om jag fattat det rätt.

Kan säga att min generella uppfattning som jag fått efter vad folk runtikring sagt är:

Vista verkar vara ett h-vetes j-vla skit!

Är det inte bättre att bilda sig en egen uppfattning än att anta andras.
Det är inga större fel på vista. Det var definitivt mer problem med xp när det var nytt. Vad är det du hört som skullle göra att vista är ett "h-vetes j-vla skit" ?

För att återkomma till ursprungsfrågan så finns det program som kan ha problem att köras under vista. Det har bla att göra med den förbättrade säkerheten och man måste göra saker på ett annat sätt. (Det kan tex uppstå problem när program är skrivna för att starta processer under en viss användare)

Utloggad NoSmoke

  • FrÃ¥gvis Z
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lappland
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: nån som kan nåt om win vista?
« Svar #5 skrivet: 11 december 2007, 22:42:55 »
Många datorfabrikat tex. HP erbjuder gratis nedgradering från Vista till XP.
Och om man beställer av en datordistributör så erbjuder nästan alla denna nedgradering utan extra kostnad.
Mao.. De har märkt att marknaden inte var redo för produkten (Vista´n)

Jag kör iaf. med Vista i min bärbara, men jag har ej provat så mycket med kringutr. ännu.
Men det är en jäkel på att hitta trådlösa nätverk vart man än rör sig.
Power ain´t nothing without control!

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: nån som kan nåt om win vista?
« Svar #6 skrivet: 11 december 2007, 22:54:20 »
Det med vista är att "microsoft" vill att alla skall uppgradera sin mjukvara i program såsom office etc för att vista ej är fullt kompertibelt bakåt mot äldre office 2000 etc vilket fungerar perfekt i XP.

Det hela är för att de vill tjäna pengar av alla datorköpare för på hård varan ger dem lite vinst. Detta är det sura utvecklingen. Varför köpa ny dator om den gamla fungerar. MIn gamla 700mhz dator tuffar på förfullt med XP men den äldre igen med 350mhz fungerar med windows 95 och äldre igen 100mhz fungera med windows 3.1. Sen kan man plocka fram en gammal Amiga då går det bra med Basic 2 vilket fungerade bra 1987.

Datorutvecklingen går framåt men det är bara ett hjälpmedel som min tidigare skrivmaskin klarade av på gamla goda tiden utan datorer.
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: nån som kan nåt om win vista?
« Svar #7 skrivet: 12 december 2007, 01:04:06 »
Är det inte bättre att bilda sig en egen uppfattning än att anta andras.

Nej det tycker jag inte, om jag har hört från flera "vana" datoranvändare att dom har bekymmer med gällande både program
och periferiutrustning när dom uppgraderat sina datorer och till vista, vad får dig att tro att jag skall ha mindre problem?

Det fanns en tid när jag tyckte det var roligt med småstrulande datorer så man fick fixa, men sannerligen inte nuförtiden, nu skall det funka!
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: nån som kan nåt om win vista?
« Svar #8 skrivet: 12 december 2007, 01:35:26 »
Var med i deras testpanel för 15 månader sen och jag lyckades få allt fungera, även spel.
Men likförbannat kom det ideligen rapporter om att bl.a mitt grafikkort inte stöddes. SUCK
Men den startade sekigare än en 486:a med 8 ram och xp installerat .. Men hallå!!!!

Kan inte jag säga är utveckling, men sÃ¥ länge det inte finns superdatorer runt 7000:- sÃ¥ fÃ¥r allt vista vänta. Under 2 Gb i ram är det uselt för jag hade 1,5  huvuddunk
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: nån som kan nåt om win vista?
« Svar #9 skrivet: 12 december 2007, 05:43:09 »
Är det inte bättre att bilda sig en egen uppfattning än att anta andras.

Nej det tycker jag inte, om jag har hört från flera "vana" datoranvändare att dom har bekymmer med gällande både program
och periferiutrustning när dom uppgraderat sina datorer och till vista, vad får dig att tro att jag skall ha mindre problem?

Det fanns en tid när jag tyckte det var roligt med småstrulande datorer så man fick fixa, men sannerligen inte nuförtiden, nu skall det funka!

Att perferiutrustning inte alltid fungerar kan du knappast belasta vista för. Det är ju ett nytt OS. Det var precis samma sak när XP lanserades osv. Här ligger faktist ansvaret på hårdvarutillverkaren att få ut vista drivrutiner så fort som möjligt. Det samma gäller mjukvara så det är inte speciellt konstigt med det heller. Microsoft har faktist aldirg gått ut med att all gammal programvara ska fungera. Här har man faktist satt säkerheten långt fram. Något som varit en svaghet hos tidigare OS.

Använder man program som sällan uppdateras och prioriterar kompabilitet så bör man hålla sig till XP och vänta tills att övergången till dator industrins övergång till Vista är slutförd.

Att säga att Vista är dåligt för att inte tillverkare av hårdvara fixat vettiga drivrutiner för sin hårdvara eller att programvara som ej är skrivet för OS'et inte fungerar är bara barnsligt eller ogenomtänkt.



Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: nån som kan nåt om win vista?
« Svar #10 skrivet: 12 december 2007, 05:45:18 »
Jag köpte vista för 3 veckorsedan  har redan kört in xp igen .  detta hände

skrivaren gick inte att inst   : svar frÃ¥n support vi jobbar pÃ¥ det.
Flera av mina program gick inte att inst. 
andra gick inte att köra.
vår NYA samsung digitalkamera gick inte att ladd över bilder
vista datorn tappar nätverket så fort de andra xp datorerna är igång i närverket.

en granne till mig har köpt ny laptop han är helt galen och har fått erbjudande att nergredera till xp

efter att ha kontaktat microsoft sÃ¥ säger dom att problemet ligger hos de som inte har verifierat sina drivrutiner hos oss  >:(

kan bara konstatera att det är som vanligt 2 år för tidigt att släppa vista.. man låter kunden testa produkten och tar betalt för de.

Skäms microsoft


Ja vad dåligt av microsoft att inte de skrivit nya drivrutiner för all hårdvara som cirkulerar på marknaden.....

Precis som när jag bytte från min Volvo 740 till en V70. Vilken j-vla skitbil volvo v70 är. Mitt gamla takräcke fungerade inte. Och jag som hade ett paket oöpnade vindrutetorkare från min gamla volvo som jag tänkte sätta på. De passade inte heller. Skäms volvo. Hur kan ni göra en sån skitbil.

Det är väl för sjutton hårdvarutillverkarens ansvar att tillhandahålla drivrutiner till sina produkter och inte Microsoft själva.
« Senast ändrad: 12 december 2007, 07:20:07 av MangeH »

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: nån som kan nåt om win vista?
« Svar #11 skrivet: 12 december 2007, 07:46:26 »
Hej

Varför gör isåfall Microsoft om anropen på drivrutinerna.
Vore det inte bättre att ha en standard att anropa efter.

MVH
Messer

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: nån som kan nåt om win vista?
« Svar #12 skrivet: 12 december 2007, 08:24:36 »
Efter 2 veckor med Vista gav jag upp och gick tillbaka till XP.
Allt funkade men det var så mycket besvärligare och tog längre tid att göra nåt än på XP.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: nån som kan nåt om win vista?
« Svar #13 skrivet: 12 december 2007, 08:26:34 »
Hej

Varför gör isåfall Microsoft om anropen på drivrutinerna.
Vore det inte bättre att ha en standard att anropa efter.

MVH
Messer

Redan under Win98 och Win2000 kom WDM. Om man gjorde sina drivrutiner för WDM så fungerar de under Vista.

Dessutom kan jag tillägga att istort sätt alla välskrivna program fungerar rakt av under Vista och har gjort så sedan Windows NT. De som inte fungerar är dåligt skrivna och det är inget man kan lasta Vista för. Microsoft har faktiskt värnat om bakåtkompatibliteten.

De program som faktist inte bröt mot någon av Windows tidigare designstil, kan iof sluta fungera.
Detta beror oftast på:

* Windows Vista User Account Control (UAC)
* Windows Resource Protection (WRP)
* X64 platform changes
* Deprecated components

Deprecated components, är sådant som fanns i tidigare Windows, men nu är borttaget. T.ex Direct3D Retained Mode, NetDDE, FrontPage server extensions, och andra saker, som cross-process API:er (exempelvis BroadcastSystemMessageEx, SetWindowsHookEx och massvis med andra liknande WinAPI anrop)

Jag tycker inte att det är fel att byta bort osäkra APIer och offra bakåtkompatiblitet.....
Ovanstående är inte heller något som Microsoft inte varit tydliga med.

Btv, Ta och lyft blicken mot andra Operativsystem och sätt dem undeer luppen när det gäller bakåtkompabilitet... Titta tex på Mac OSX osv.
På windows sidan kan du oftast tom idag exekvera program skrivna för msdos 1.0.
« Senast ändrad: 12 december 2007, 08:32:25 av MangeH »

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: nån som kan nåt om win vista?
« Svar #14 skrivet: 12 december 2007, 13:23:57 »
MangeH!

Sluta nu för h-vete.....

Jag skiter fullständigt i vad/var problemet ligger, att det föreligger ett problem är tillräckligt, okej?

Men jag kan ändÃ¥ inte lÃ¥ta bli att fundera, du tror inte att det ligger ngt i att det faktum att alla(ja utom du dÃ¥  Thumbsup) inte
tycker om Vista, och endel faktiskt nedgraderar till xp pga varierande problem....?


Kör du vista, smider det bra så grattis! Jag tänker då inte rekomendera det som OS pga ovanstående problem, FÖR DET ÄR ETT PROBLEM!



Att du kalla mig barnslig, det tar jag som en komplimang, Puss!
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!