Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhÃ¥l eller Luft/vatten  (läst 3749 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henrik.k

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Amatör som börjar fÃ¥ upp intresset för värmesystem
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #45 skrivet: 19 september 2023, 20:26:04 »
Klart att du inte kan veta hur min kusin är, en helt fantastik person.
Men om du läser igenom allt du har skrivit så förstår du nog likheten mellan min kusin och ditt funderande.

Det finns ingen röd tråd utan det hoppas från en on-off maskin till inverter, luftvatten, vedpanna/tank och så ska man försöka hitta det optimalaste och så skall allt betala sig själv i form av effektivitetsförbättring. Allt kommer inte betala sig inom en överskådlig framtid när man går från värmepump till värmepump, ibland måste man betala för någonting annat.

Du borde redan i somras ha installerat en luft/luft så slipper familjen frysa kommande vinter, dessutom får du fantastisk kylning på sommaren så även om du förbättrar värmesystemet framöver så har du glädje av en AC sommartid.

Om du har en sådan far som kan montera in en tank som är klurigare att montera in än värmepumpen så borde ni installera värmepumpen själva.
Min högst personliga åsikt: Vill du ha det enkelt så satsar du på en inverter då slipper du tveksamheterna över vilken storlek på pump du ska satsa på, då klarar du dig bra utan tank men ta bort termostatventilerna.
 
Vill du ha en avancerad anläggning: Kör onoff, separat varmvattentank och en riktig arbetstank så kan man ha kvar alla termostatventiler på radiatorerna.

Eftersom du ville ha ett nytt hål någonstans i din text!
Borra ett nytt hÃ¥l pÃ¥ 200 meter och köp inverter med inbygg varmvattenberedare ta hjälp av farsan för monteringen sÃ¥ fÃ¥r du en bra anläggning som stjäl minimalt med plats.   
https://www.rorprodukter.se/varmepumpar/nibe_bergvarmepumpar/nibe_bergvarmepump_f_1255/nibe_markvarmepump_bergvarme_f1255_3-12_kw--6247744
Nu har jag inte googlat fram lägsta pris..

Använd gamla hålet för bevattning eller koppla på det på huset, en djupvattenpump kostar ca 3500kr.

För att du ska få ordning på värmesystemet så får du nog inse att det kostar 200000kr
Mitt värmesystem kommer aldrig att Ã¥terbetala sig och det kommer inte ditt heller att göra om vi inte har turen att elen börjar kosta 7-8 kr kWh.  DSdascxas

Vill du komma undan billigt så satsa på en LLVP och så kör du gamla bergvärmepumpen tills den rasar, men vad du än gör hitta inte på egenhändigt gjorda genialiska lösningar som min kusin skulle ha gjort.

Din kusin låter som en (utöver helt fantastisk) lätt tankspridd person - någonting jag nog kan uppfattas som också. Låter även lite orealistisk och "nyttomaximerande" - någonting jag inte uppfattar mig själv som, iallafall det förstnämnda. Jag vill däremot veta vad det är jag kommer köpa och vad det kostar mig jämfört med andra alternativ.

Som rubriken lyder sÃ¥ är tanken med den här trÃ¥den att försöka jämföra olika typer av uppvärmningssystem och pumpar för att se vad som kan tänkas vara mest rationellt att satsa pÃ¥ nu när jag befinner mig i den trÃ¥kiga situationen att jag inte nöjer mig med befintligt system. Jag skulle tro att det är därför du uppfattar det som ingen röd trÃ¥d  ???

Jag har ingenstans sagt att jag var tvungen att ställa ned temperaturen i vintras, jag gjorde det enbart pga min egen snÃ¥lhet. Har svÃ¥rt att tro att en L/L-pump skulle hjälpa till speciellt mycket vid -18 grader som det var i vintras till och frÃ¥n. Jag har däremot varit inne pÃ¥ en L/L pÃ¥ övervÃ¥ningen dÃ¥ det är 3-5 dygn per sommar som blir sÃ¥där jobbigt varma. Har konstaterat att det är en lyxvara som fÃ¥r vänta till senare. Eller kanske köra frikyla vartefter (med risk för att falla ännu längre bort frÃ¥n nÃ¥gon slags röd trÃ¥d  ::) )


Men nu Ã¥ter till pumpsnack!  tummenupp

Tack för dina åsikter. Jag lutar mer och mer åt 200m borrhål och en 8kW inverterpump, mest för att "göra det enkelt för mig".

Var till en början mer inne på en on/off-pump för att komma undan 20-25.000 billigare jämfört med inverterpump, men har blivit väldigt osäker kring om jag bör installera en volymtank på säg 100L för att förbättra driftförutsättningarna om jag kör på on/off-pump. Inte primärt för att ge kompressorn skonsammare gång och förhoppningsvis längre livslängd, utan för att få en effektivare pump som sparar mig pengar. Jag har idiot-svårt att få fram några siffror på hur mycket det skulle effektivisera pumpen (besparing i % kr / år, typ). Rörmokare och återförsäljare av pumpar ger mig olika bud hela tiden och forumet verkar även det ha väldigt spretiga åsikter. Har du några tankar kring detta?

Är ju helt klart fördelaktigt att slippa en volymtank inne i groventren där bvp står (som den skulle hamna i, i nuvarande situation). Är trångt nog som det är.

Som du säger så får jag nog räkna med 200.000 och lite till för inverterpump med 200m borrhål. Man skulle köpt ett hus med erforderligt borrhål från början så hade man sluppit göra om denna process, hehe.

Edit:
Jag fungerar som sÃ¥ att jag vill veta i förväg vad saker och ting kommer innebära. Det är nÃ¥gonting jag stöter pÃ¥ stora problem med kring denna investering. Väldigt mÃ¥nga duktiga människor kommer med bra resonemang som säkert är det rätta, men det är sÃ¥ otroligt svÃ¥rt att fÃ¥ siffror pÃ¥ resonemangen. Oavsett vem jag pratar/skriver med. Jag förstÃ¥r att det är mÃ¥nga parametrar att ta hänsyn till och att man aldrig kan ge nÃ¥got exakt svar, men det hade varit gött att fÃ¥ lite mer förtroende och kunskap pÃ¥ vad detta kommer resultera i. Men jag fÃ¥r väl nöja mig med att se vad jag har för KB-temp in vintertid osv - i efterhand.  dontknow
« Senast ändrad: 19 september 2023, 20:31:40 av Henrik.k »

Utloggad Henrik.k

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Amatör som börjar fÃ¥ upp intresset för värmesystem
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #46 skrivet: 20 september 2023, 20:10:09 »
Tanken med den här trÃ¥den är, förutom att själv fÃ¥ svar pÃ¥ hur jag bör gÃ¥ tillväga, även att andra personer i min sits framöver ska kunna gÃ¥ in och se hur det resonerades i mitt fall. Tänkte därför göra en liten update  :)

Valet har (egentligen) hela tiden stått mellan A) On/off-pump utan volymtank. B) On/off-pump med volymtank. C) Inverterpump utan volymtank.
Diskussionen kring volymtank för att förbättra driftförutsättningar vad gäller on/off-pump och hur viktigt det är (eller inte är) har jag svårt att förstå. Det känns som att det är två läger i den frågan.
Då jag inte kan bilda mig en egen uppfattning kring det har jag valt att gå på alternativ C.


Jag har fått in 3st intressanta offerter för en inverterstyrd 8kW bergvärmepump av både Bosch och IVT-märkena. Borrhålsdjup var mellan 180-200m på alla offerter. Det skiljde i hur många meter foderrör som ingick, allt från 6m, 21m och 30m.

Företag A)
Bosch 7800i LWMF (2-8kW steglös)
200m borrhål
30m foderrör
Pris: 243.000 innan ROT.

Företag B)
Bosch 7800i LWMF (2-8kW steglös)
180m borrhål
21m foderrör
Pris: 227.000 innan ROT.

Företag C)
IVT Greenline GEO 608C (2-8kW steglös)
180m borrhål
6m foderrör
Pris: 207.000 Innan ROT.

Jag hade dessa tre alternativ på bordet. Företag C kändes mest relevant. Hade räknat med 21m foderrör så räknade med ungefär 15.000kr extra för mer foderrör. Alltså ungefär 222.000kr innan ROT. Företag C erbjöd även IVT-produkt vilket jag förstått är ett dyrare märke än Bosch men i praktiken samma pumpar. Längre garantier kanske? Nåväl..

Samlade mod och ringde företag A för att förhandla. Kändes jäkligt obekvämt men jag sa att "för att kunna välja er behöver jag fÃ¥ en annan prisbild". Jag sa att jag vill ha exakt det dom offererar fast för 225.000 innan ROT, inte 243.000.   :-\

Vi kom tillslut överens om följande:
Samma pump (steglös Bosch 8kW)
220m borrhål
21m foderrör
Pris: 226.000 innan ROT.
Dom drog ned på foderrör från 30m till 21m (värt typ -8500kr) och la till 20m borrhål (värt typ 6000kr). Priset sänkte de även med 17.000kr.
Nya borrhålet som hamnar ett par meter ifrån mitt befintliga (ska ej använda befintliga längre) har 21m foderrör. Därför räknar jag iskallt med att 21m foderrör krävs även för detta hål. Jag la dock in en klausul: Ifall det krävs mer än 21m foderrör delar vi på kostnaden för extra meter foderrör 50/50, dvs 450kr/m istället för 900kr/m för min del.

Jag fick inte ner priset så mycket som jag hade tänkt, men han skickade till mig 20 extra meter borrhål. Förmodligen nästan onödiga metrar men jag tycker någonstans att det känns lite kul, så det får väl gå på "hobbykontot". Är väldigt nöjd med dealen att dela på foderrör efter 21m om det behövs, det skänker mig ett lugn och större trygghet i att kunna estimera vad det faktiskt kommer kosta. Förövrigt känns det "helt rätt" med företaget. Har bara hört gott om dem och de är trevliga och svarar fort vid samtal/mail.

Efter ROT estimerar jag att det kommer kosta 201.500kr. Om det drar iväg med foderrör (10-20m mer) så blir det maximalt 9000kr till innan ROT, vilket känns klart mycket bättre än 18.000kr.

Fan. Det är lite kul att förhandla ändÃ¥.  ::)

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #47 skrivet: 20 september 2023, 20:26:46 »
Jag tycker att det liknar köp på en basar/marknad i Playa del Ingles.....där man begär överpris för en skinnjacka....som sedan ska prutas ned.....

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Henrik.k

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Amatör som börjar fÃ¥ upp intresset för värmesystem
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #48 skrivet: 20 september 2023, 20:57:35 »
Jag tycker att det liknar köp på en basar/marknad i Playa del Ingles.....där man begär överpris för en skinnjacka....som sedan ska prutas ned.....

Jo, det känns något fruktansvärt dyrt. Svärfar skaffade en L/V-pump 2015. Då var materialkostnad för pump 68.000 ink moms. Idag går den typen av pump för 120.000 ink moms. Det är inte indextempo inte!

Stof

  • Gäst
Stof
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #49 skrivet: 24 september 2023, 15:43:57 »
Får man fråga vilka företag ut utgick från på offerterna då jag är i samma sits och i samma stad.

Olika bud från de man frågar och olika svar hela tiden.


Utloggad Henrik.k

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Amatör som börjar fÃ¥ upp intresset för värmesystem
SV: Investeringskalkyl ny BVP + extra borrhål eller Luft/vatten
« Svar #50 skrivet: 25 september 2023, 20:59:59 »
Får man fråga vilka företag ut utgick från på offerterna då jag är i samma sits och i samma stad.

Olika bud från de man frågar och olika svar hela tiden.

Vad får du för svar då?

Kan skriva i PM, känns lite trist o nämna företag vid namn pÃ¥ ett forum som alla kan läsa  ;)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!