Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Gammalt hemmabygge har gjort sitt  (läst 1338 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hus1947

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Gammalt hemmabygge har gjort sitt
« skrivet: 10 december 2020, 00:40:02 »
Förra ägarens hemmabyggda bergvärme- och solfångaranläggning från 1994 har tjänat oss väl men nu när det inte finns någon som vet hur den funkar och vissa delar börjar ge upp så är det dags att byta till något nytt. Frågan är bara till vad?

Huset finns i stockholmsomrÃ¥det och är byggt 1947, har originalfönster och isolering. Uppvärmd yta är ca 140 m2. BorrhÃ¥let är 100 meter djupt. Den befintliga värmepumpen är pÃ¥ 5,5 kw. SolfÃ¥ngarna är enligt ögonmÃ¥tt 6 m2. Finns ocksÃ¥ en ackumulatortank pÃ¥ 500 liter.  Om jag har förstÃ¥tt saken rätt sÃ¥ Ã¥terladdar solfÃ¥ngarna ocksÃ¥ borrhÃ¥let när det finns överskottsvärme. Elförbrukning ink hushÃ¥llsel ca 13' kWh.

Jag har pratat med en säljare som förespråkar en IVT Geo 508c eftersom den anpassar sig till borrhålet. Säljaren anser också att det inte är ekonomiskt försvarbart att borra ett nytt djupare hål eller att behålla solfångarna. Hur hade ni gjort?

Efter att ha läst här på forumet har jag förstått att den här typen av värmepumpar i praktiken blir en el-panna när de inte kan hämta mer värme från borrhålet. Hur kan jag göra en rimlig uppskattning av behovet av tillskottsel?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Gammalt hemmabygge har gjort sitt
« Svar #1 skrivet: 10 december 2020, 08:53:33 »
Du har ju några alternativ till denna som funkar liknande:
Nibe 1255-6
Daikin Altherma GEO 3 8kW
CTC GSi 608
Thermia Calibra 7

Gemensamt är att borran på 100 m kommer begränsa effektuttaget.
Om du har möjlighet att stoppa dit en frånluftsmodul (värmeväxlar frånluften mot köldbäraren) så kan det vara en OK ide.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Gammalt hemmabygge har gjort sitt
« Svar #2 skrivet: 10 december 2020, 09:19:54 »
Har du plats för lite jordvärme i serie med borrhålet så skulle du kunna addera 200 meter kollektor och komma upp till en värmepump på ca 8 kW, i princip samma som Carl räknar upp, men nu skulle de troligen inte behöva begränsa effekten för att KB blir för kall.
Solfångarna ger jag inte mycket för.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Gammalt hemmabygge har gjort sitt
« Svar #3 skrivet: 10 december 2020, 09:57:27 »
Känns dumt att skrota bort fungerande solfångare dom bör gå att använda vill man inte ta vv från dom kan dom ju ge lite tillskott till borran och med låg temp kommer dom ge tillskott bara det är lite sol ute. Men allt beror ju på vad det kostar ska man leja för inkoppling krävs dels kompetens vilket kan vara nog så svårt och sen drar troligtvis priset iväg.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3527
  • Karma +2/-0
SV: Gammalt hemmabygge har gjort sitt
« Svar #4 skrivet: 10 december 2020, 10:19:08 »
Kika på vilka tillverkare som har solförberedda tankar. Finns ju många som har det utan att det är en nämnvärd kostnad. Styrmässigt kan du låta gamla solstyrningen vara kvar.

Kika bara på värmepumpar som har fristående tank. T ex Nibe F1145. IVT, Bosch och Thermia verkar ha bra lösningar.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Gammalt hemmabygge har gjort sitt
« Svar #5 skrivet: 11 december 2020, 14:23:35 »
Kan du begripa systemet själv eller hitta något proffs som gör det så kan man troligen sätta in en ny värmepump med liknande funktion som den du har. Någon enklare CTC eller annan som funkar med yttre tank utan krångel borde göra jobbet?

Jag har också en gammal solfångare i mitt system eftersom den fanns med ihop med tidigare pellets/ved-anläggningen. Hos mig värmer den bara varmvatten via en slinga i vvb och det ger runt 1000 kWh per år till varmvatten. VVB med slinga kosta 5000 kr extra och sedan behövde jag väl rör och kopplingar för 1000 kr för att koppla in den med några timmars jobb. Hade jag istället köp el på sommaren för 6000 kr (gånger COP 3) hade jag haft varmvatten i många år så ekonomin i solfångaren är idag tveksam. Bygger man en mycket mer komplicerad installation (som du verkar ha) får man säkert flera gånger större utbyte från solfångaren, men samtidigt blir det också dyyyrt om man inte gör det själv så ekonomin blir fortsatt tveksam.

Är du inte tekniknörd och hobbyröris tror jag du kommer att slänga ut den befintliga anläggningen (sälj delarna en och en, det finns köpare för acctankar och shutventiler och massa annat på hösten/vintern när folk i panik behöver grejer.) och köpa en ny vanlig VP och borra ett hål till om det behövs. Det märker du efter första året.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3527
  • Karma +2/-0
SV: Gammalt hemmabygge har gjort sitt
« Svar #6 skrivet: 11 december 2020, 15:15:26 »
Tänkte på en sak, befintlig tank och solfångarsystem. Du behöver ju inte byta tank förrän dagen den läcker. Först den dagen tycker jag du ska fundera på sluta använda solfångare.

Fundera över hur systemet skulle behöva byggas om i minsta möjliga mån genom att installera F1145 mot allt befintligt så långt det går.
Lite bilder kan ge konkreta förslag.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!