Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: InställningsfrÃ¥gor / programmering  (läst 1421 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lemons

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Inställningsfrågor / programmering
« skrivet: 20 juni 2019, 18:33:52 »
Har köpt och fått installerat en Clima SC-JA2518 https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilation/uppvarmning/varmepumpar-luft-luft/luft-luftvarmepump-005353/#tab02.
Den funkar som den ska, tystare än jag fruktade och kyler min lilla 15m2-villavagn på några minuter. :) Men...

Hur funkar det om jag kommer hem, det är 19grader ute, 26grader inomhus och jag sätter på luftvärmepumpen på "kyla" och 21 grader? Går AC'n igång eller byter den bara ut luften inomhus?

Om jag bara vill "blåsa ut" för ventilation utan att få dendär lite råa AC-luften och spara lite energi, vilket program skall jag använda då? "Fläkt"-programmet verkar bara blåsa runt luften som redan finns inomhus då utedelen inte är igång på "fläkt"-läge.

Jag trodde att luftvärmepumparna stängde av sig när dom uppnått inställd temperatur och blev helt tysta en stund för att sedan gå på igen... men min Clima fläktar på hela tiden. Gör andra modeller så också? Enda som finns är "sleep" där den höjer temperaturen lite för att sedan stänga av sig efter 5 timmar, men fläkten är ju igång hela tiden.

Tacksam för svar på mina dumma frågor, glad midsommar!
« Senast ändrad: 20 juni 2019, 18:46:12 av Lemons »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Inställningsfrågor / programmering
« Svar #1 skrivet: 20 juni 2019, 18:56:23 »
Värmepumpen blåser bara runt luften inne oavsett vilket läge du sätter den i. Det finns ingen funktion i den för att blåsa in eller ut luft från huset.

Sätter du den i cool-läget och ställer in en lägre temp än aktuell rumstemp så börjar den kyla. När rätt temp är uppnådd så stannar kompressorn ute, men fläkten i innedelen fortsätter att gå på lägsta fart för att den ska kunna mäta temperaturen i rummet så den vet när det är dags att starta kylan igen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lemons

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inställningsfrågor / programmering
« Svar #2 skrivet: 20 juni 2019, 19:02:35 »
Värmepumpen blåser bara runt luften inne oavsett vilket läge du sätter den i. Det finns ingen funktion i den för att blåsa in eller ut luft från huset.

Sätter du den i cool-läget och ställer in en lägre temp än aktuell rumstemp så börjar den kyla. När rätt temp är uppnådd så stannar kompressorn ute, men fläkten i innedelen fortsätter att gå på lägsta fart för att den ska kunna mäta temperaturen i rummet så den vet när det är dags att starta kylan igen.

Ah, tack för svar. Trodde den tog luften utifrån, kylde eller värmde och pumpade in.
Så. bara för klarifikation, luftvärmepumpen förbättrar inte ventilationen?
Har en annan luftventil i vagnen, funderar på om jag skulle borra ett hål till... Sc:,h

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Inställningsfrågor / programmering
« Svar #3 skrivet: 20 juni 2019, 19:07:21 »
Nej, luftvärmepumpen har ingenting med ventilationen att göra.

Mellan inne- och utedelen går det två tunna rör med kylmedia, inget som transporterar någon luft.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lemons

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inställningsfrågor / programmering
« Svar #4 skrivet: 20 juni 2019, 19:50:09 »
Mmm, nu är jag med. Tänkte eftersom själva kabeln var sÃ¥pass massiv det gick kyld luft där i... Jaja, den som är ovetande och inte frÃ¥gar förblir ovetande. 

Fast att ha en fläkt som fläktar hela tiden i ena änden av vagnen och en ventil i andra änden borde ju förbättra luftcirkulationen. Förut har jag öppnat fönstret också för extra ventilation vid behov.
Lika bra jag borrar ett ventilationshål till direkt ovanför hålet där slangen från ytterdelen kommer in så kan jag ju öppna och stänga det beroende på årstid.

Och ifall någon undrar, köpte luftvärmepumpen främst för kyla på sommaren och att spara lite ström på vintern. Även om jag trodde ventilationen skulle bli bättre också... ::)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!