Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Gjort bort mig.  (läst 19279 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Panasonic E9

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland, bakom Konsum.
  • Antal inlägg: 431
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Bort med kärnkraften!
    • TBG
SV: Gjort bort mig.
« Svar #45 skrivet: 19 februari 2007, 22:52:58 »
Tycker alltid det är lika roligt att få min bildtext uppmärksammad, tack! :)

Turisms ja, vem vill Ã¥ka och se en slutförvaringsplats, eller vem vill ha den under sitt hus? Tycker att de som föresprÃ¥kar kärnkraft gott kan ha restavfallet nedgrävda pÃ¥ sina ägor ocksÃ¥. Nu vad det sagt. Hej dÃ¥  *vinkar*

Måste tillägga att anledningen till att texten överhuvudtaget kom dit beror på att en annan besökare här har en text med ett budskap som säger tvärt om. Tyckte det verkade intressant att se vilken åsikt man reagerade på först, två har reagerat på min text hittills. Ingen på den andres. Lite intressant faktiskt. Tydligen har kärnkraftsförespråkarna svårare att se en med motsatt åsikt. Eller också är det så enkelt att jag är den ende här som önskar en värld utan kärnkraft. Ni känner ju inte mig men kan berätta att jag är en person som gillar att testa andra människor och se hur de reagerar, man lär sig väldigt mycket om andra personer på det sättet.
« Senast ändrad: 20 februari 2007, 02:50:11 av Panasonic E9 »

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Gjort bort mig.
« Svar #46 skrivet: 19 februari 2007, 23:06:48 »
"Justjoking" jag  var  sarkastisk

Krokodilen
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad Sparare

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: Gjort bort mig.
« Svar #47 skrivet: 20 februari 2007, 00:52:47 »
Måste tillägga att anledningen till att texten överhuvudtaget kom dit beror på att en annan besökar här har en text med ett budskap som säger tvärt om. Tyckte det vore intressant att se vem man reagerar på först, två har reagerat på min text hittills. Ingen på den andres. Lite intressant faktiskt. Tydligen har kärnkraftsförespråkarna svårare att se en med motsatt åsikt. Eller också är det så enkelt att jag är den ende här som önskar en värld utan kärnkraft. Ni känner ju inte mig men kan berätta att jag är en person som gillar att testa andra människor och se hur de reagerar, man lär sig väldigt mycket om andra personer på det sättet.

Gäller det min text så är det du skriver en efterhandskonstruktion. Min text la jag dit häromdagen. Din text har funnits ganska länge. Jag kunde inte låta bli liksom. Man vill ju gärna ha el till pumpen.

 ^-^


Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Gjort bort mig.
« Svar #48 skrivet: 20 februari 2007, 01:46:02 »
Jag säger som tyskarna sa under kärnkraftsdebatten på 1970-talet;

Warum Atomkraft, wir haben Steckdosen!

För er som inte kan makten och arrogansens språk, ges här översättning:

Vaddå kärnkraft, vi har stickuttag!

Utloggad Panasonic E9

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland, bakom Konsum.
  • Antal inlägg: 431
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Bort med kärnkraften!
    • TBG
SV: Gjort bort mig.
« Svar #49 skrivet: 20 februari 2007, 02:47:39 »
Måste tillägga att anledningen till att texten överhuvudtaget kom dit beror på att en annan besökar här har en text med ett budskap som säger tvärt om. Tyckte det vore intressant att se vem man reagerar på först, två har reagerat på min text hittills. Ingen på den andres. Lite intressant faktiskt. Tydligen har kärnkraftsförespråkarna svårare att se en med motsatt åsikt. Eller också är det så enkelt att jag är den ende här som önskar en värld utan kärnkraft. Ni känner ju inte mig men kan berätta att jag är en person som gillar att testa andra människor och se hur de reagerar, man lär sig väldigt mycket om andra personer på det sättet.

Gäller det min text så är det du skriver en efterhandskonstruktion. Min text la jag dit häromdagen. Din text har funnits ganska länge. Jag kunde inte låta bli liksom. Man vill ju gärna ha el till pumpen.

 ^-^



Nä efterhandskontruktionen finns nog mest i din fantasi, det var inte dig jag hade i Ã¥tanke.  :D Din text har jag inte sett tidigare, har nog inte lagt märke till dig sÃ¥ mycket överhuvudtaget. FÃ¥r väl tacka dig ocksÃ¥ dÃ¥ för uppmärksamheten.
« Senast ändrad: 20 februari 2007, 09:33:44 av Panasonic E9 »

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Gjort bort mig.
« Svar #50 skrivet: 20 februari 2007, 07:05:30 »
jag tycker vi skall ha kolkraft....så vi får längre sommrar........"monterar hellre a/c än värmepump" >:D

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Gjort bort mig.
« Svar #51 skrivet: 20 februari 2007, 10:14:31 »
Haha... och tråden bara fortsätter med folk som gör bort sig... några är ju riktigt roliga åxå! ;D
(( *must resist trolling...*  BS containment field is up and running *thank you* ))
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Justjoking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Gjort bort mig.
« Svar #52 skrivet: 22 februari 2007, 22:30:55 »
Nu har det varit  ca -20 under några kvällar och nätter med mellan -12 till -15 på dagarna.
Tempen inne har hållit sig på mellan 18 grader i det sovrummet som ligger längs bort från innedelen på övervåningen och 20-23 grader i dom varmaste rummen.
Jag har väl vad man kan kalla inte ett hus med optimal planlösning, men är helt nöjd med he9:an.
Hade även då ca 18 grader en morgon i vardagsrummet på 60 kvm som ligger längst bort på undervåningen.

Värmen sprider sig över förväntan bra i huset.
Det gör ju ingenting om det är svalare i sovrummen. (man får ju bara gumman lite närmre).
Tror att värme spridningen kan bero på att när dom någon gång under en tidigare renovering av övervåningen rev upp bjälklaget och tog bort spånet och lade in en tunn 5 cm isolering och isolerade endast upp fullt mot ytterväggarna ca 1,5 meter in.
(Hoppas ni förstod det där).

Det enda som har varit positivt med det befintliga värme systemet i samband med luftvärme installationen var att jag bara behövde sänka (termostaten) innegivaren till lämplig temp (nu står den på 16 grader. Jag har något konstigt vattenburen enrörs slinga, en som går runt på bottenvåningen och lika på övervån och på lämpliga ställen så svänger röret ut och där sitter det veckad plåt ca 15 cm skruvad på röret.
Är det någon som vet vad det heter förutom  :D  (fult som stryk och dumsnålt)     *roflmao* men ändå ganska funktionellt.


Tänkte även börja nu med att läsa av energi förbrukningen i kväll.
Vad är det man ska tänka på förutom ute temp?

« Senast ändrad: 23 februari 2007, 00:42:35 av Justjoking »
Thermia Calibra 1,5-7kW. Sjövärme 166 kvm en och en halvplans villa byggd 1906 stÃ¥ende timmer. Total renoverat -87 Kakelugn i SOVRUMMET?. Badrum/hall med golvärme  Uppvärmd  en bilsgarage elradiator.

"Det sägs många kloka saker på skämt, men det är ingenting mot de dumheter som sägs på allvar."

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Gjort bort mig.
« Svar #53 skrivet: 23 februari 2007, 08:02:48 »
Jag har svårt att tro att du värmer allt med endast l/v. Kör du vattenslingan också?

Utloggad Justjoking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Gjort bort mig.
« Svar #54 skrivet: 23 februari 2007, 11:46:58 »
Den går endast in om temp sjunker under inställd temp på inne givaren som nu står på 17 grader.
Känner på "elementen" när jag vaknar och kollar på el pannan vad jag vet så har den endast gått in 2 gånger, då stod givaren på 19 grader, det är gammal med kvicksilver i det finns även en termometer på den men den visar inte riktigt.
Jag vet att det lÃ¥ter lite för bra att vara sant men du fÃ¥r  väl komma och kolla.  :)
Ska tillägga att jag eldar i braskaminen när jag är hemma.
Men ska kolla vad det är för temp i alla rum med en termometer, ingen gillar när det är för varmt i familjen.
men nog brukar vi vilja ha ca +20-21 i kök och vardagsrum.

Ser även vad Panasonic E9 (kärnkraftsmotstÃ¥ndaren)  :)  skriver här nedan och dÃ¥ är det nog en sÃ¥dan som jag har fÃ¥tt.
« Senast ändrad: 23 februari 2007, 12:55:58 av Justjoking »
Thermia Calibra 1,5-7kW. Sjövärme 166 kvm en och en halvplans villa byggd 1906 stÃ¥ende timmer. Total renoverat -87 Kakelugn i SOVRUMMET?. Badrum/hall med golvärme  Uppvärmd  en bilsgarage elradiator.

"Det sägs många kloka saker på skämt, men det är ingenting mot de dumheter som sägs på allvar."

Utloggad Panasonic E9

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland, bakom Konsum.
  • Antal inlägg: 431
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Bort med kärnkraften!
    • TBG
SV: Gjort bort mig.
« Svar #55 skrivet: 23 februari 2007, 12:25:01 »
Jodå det sitter en kabel. Jag såg den när jag tittade mellan fläkt bladen och den går över dränerings hålet.
Noterade även att den är tillverkad 070112 så leveranserna måste gå rätt fort.
Fast det är klart den har ju egen propeller sÃ¥ den kanske har flugit hit till Sverige.  ;D

Det var sent datum, eller tidigt möjligen? Har de fått igång HE tillverkningen igen kanske?

Såg att Citcop fått in nya Panasonic HE9 nu så då är nog tillverkningen i gång igen på den.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Gjort bort mig.
« Svar #56 skrivet: 23 februari 2007, 13:47:16 »
Nä det är gamla HE-DKE!
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Justjoking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Gjort bort mig.
« Svar #57 skrivet: 23 februari 2007, 14:05:11 »
såg det jag med när jag tittade på sidan.
Thermia Calibra 1,5-7kW. Sjövärme 166 kvm en och en halvplans villa byggd 1906 stÃ¥ende timmer. Total renoverat -87 Kakelugn i SOVRUMMET?. Badrum/hall med golvärme  Uppvärmd  en bilsgarage elradiator.

"Det sägs många kloka saker på skämt, men det är ingenting mot de dumheter som sägs på allvar."

Utloggad Intruder@1400

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro län
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Avataren ljuger. Är VP-amatör!
SV: Gjort bort mig.
« Svar #58 skrivet: 26 februari 2007, 22:05:34 »

Noterade även att den är tillverkad 070112 så leveranserna måste gå rätt fort.


Vi fÃ¥r väl hoppas att det inte är bäst-före-datum  ;D

/Klasse
1-Plansvilla på 145m2. En "Sverigepumpen" som satt i huset när vi flyttande in. Kamin. Vet inte årsförbrukningen ännu. Zibro SCJA25 monterad i garaget 2013-2017. Ersatt med en Qlima.
Förra huset: ME FD25 som jag var grymt nöjd med. Ersatte en Panasonic som kompressorn pajade på. Polo DC Inverter i garaget (72m2) som gjorde sitt jobb som den skulle.

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Gjort bort mig.
« Svar #59 skrivet: 26 februari 2007, 22:49:58 »
Enklaste sättet och faktiskt smartaste är att hälla hett vatten i tråget så tinar all is och det blir rent.
Använder mig av blomsterkannan själv när det har behöfts.
Fick när jag köpte ingen info om att den lilla plastböjen undertill skulle tas bort när det blev kallt.
Den kastade jag när jag kom på den orsakade all is.
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!