Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Gjort bort mig.  (läst 19278 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Justjoking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Gjort bort mig.
« Svar #30 skrivet: 06 februari 2007, 11:19:45 »
 fiR: Förresten kommer nu ihåg en händelse som kan ha en orsak till det som hände,
När det började bli minusgrader så när jag kom hem från jobbet så satt det tre  trä pinnar i dräneringshålet och det var en massa barn spår typ storlek 26 runt utedelen.
Jag drog bort pinnarna, men kollade inte om något satt kvar  knUp

Idag ska en firma komma och kolla på utedelen återkommer med mer info hur det fortskrider. ???

Jag trodde dom skulle komma  alla fall så sa dom det.
« Senast ändrad: 08 februari 2007, 09:23:22 av Justjoking »
Thermia Calibra 1,5-7kW. Sjövärme 166 kvm en och en halvplans villa byggd 1906 stÃ¥ende timmer. Total renoverat -87 Kakelugn i SOVRUMMET?. Badrum/hall med golvärme  Uppvärmd  en bilsgarage elradiator.

"Det sägs många kloka saker på skämt, men det är ingenting mot de dumheter som sägs på allvar."

Utloggad Justjoking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Gjort bort mig.
« Svar #31 skrivet: 15 februari 2007, 16:15:55 »
 Thumbsup Äntligen  *roflmao*
Idag kom en firma och monterade en ny "fin" ny utedel och det kommer att gå på hemförsäkringen.
 studs  studs
Thermia Calibra 1,5-7kW. Sjövärme 166 kvm en och en halvplans villa byggd 1906 stÃ¥ende timmer. Total renoverat -87 Kakelugn i SOVRUMMET?. Badrum/hall med golvärme  Uppvärmd  en bilsgarage elradiator.

"Det sägs många kloka saker på skämt, men det är ingenting mot de dumheter som sägs på allvar."

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Gjort bort mig.
« Svar #32 skrivet: 15 februari 2007, 16:33:44 »
Vad  var  självrisken?
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad Justjoking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Gjort bort mig.
« Svar #33 skrivet: 16 februari 2007, 18:26:51 »
 Thumbsup Enligt montören som hade ringt till försäkringsbolaget och kollat och enligt mina egna efterforskningar med skade regleraren sÃ¥ ska den vara 1500:-. Men enligt vad montören sa sÃ¥ kommer det att bli ändring.  ???
Ska även tilläggas att det mycket riktigt satt träflisor kvar i utedelens kondensor. knUp
SÃ¥ nu sitter det en pump frÃ¥n de fina grossisterna och enligt montören sÃ¥ ska det även vara värmeslinga. Hur ser man det  Sc:,h
Thermia Calibra 1,5-7kW. Sjövärme 166 kvm en och en halvplans villa byggd 1906 stÃ¥ende timmer. Total renoverat -87 Kakelugn i SOVRUMMET?. Badrum/hall med golvärme  Uppvärmd  en bilsgarage elradiator.

"Det sägs många kloka saker på skämt, men det är ingenting mot de dumheter som sägs på allvar."

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Gjort bort mig.
« Svar #34 skrivet: 16 februari 2007, 18:50:59 »
Thumbsup Enligt montören som hade ringt till försäkringsbolaget och kollat och enligt mina egna efterforskningar med skade regleraren sÃ¥ ska den vara 1500:-. Men enligt vad montören sa sÃ¥ kommer det att bli ändring.  ???
Ska även tilläggas att det mycket riktigt satt träflisor kvar i utedelens kondensor. knUp
SÃ¥ nu sitter det en pump frÃ¥n de fina grossisterna och enligt montören sÃ¥ ska det även vara värmeslinga. Hur ser man det  Sc:,h



Är det en värmekabel monterad så ligger den i bottentråget mest troligt under kondensorn och om du tittar upp i kondensavrinningshålet så bör du kunna se den.


//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Gjort bort mig.
« Svar #35 skrivet: 18 februari 2007, 12:22:29 »
Eller titta snett uppifrån genom gallret och mellan fläktbladen ner på botten. Om det endast är en plåt, finns ingen kabel. Ufta sitter de med aluminiumtape. Ofta, men inte alltid, sticker änden ut genom hålet.

Utloggad Justjoking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Gjort bort mig.
« Svar #36 skrivet: 18 februari 2007, 17:08:04 »
Jodå det sitter en kabel. Jag såg den när jag tittade mellan fläkt bladen och den går över dränerings hålet.
Noterade även att den är tillverkad 070112 så leveranserna måste gå rätt fort.
Fast det är klart den har ju egen propeller sÃ¥ den kanske har flugit hit till Sverige.  ;D
Thermia Calibra 1,5-7kW. Sjövärme 166 kvm en och en halvplans villa byggd 1906 stÃ¥ende timmer. Total renoverat -87 Kakelugn i SOVRUMMET?. Badrum/hall med golvärme  Uppvärmd  en bilsgarage elradiator.

"Det sägs många kloka saker på skämt, men det är ingenting mot de dumheter som sägs på allvar."

Utloggad Snodden

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
SV: Gjort bort mig.
« Svar #37 skrivet: 18 februari 2007, 18:32:20 »
Jag har haft lite pinnbesök i utblåset till centraldammsugaren, men jag satte min pump på balkongen, så den får vara ifred Thumbsup

Nackdelen är att har har en skål under och när jag var borta en vecka så var den full med is och det hade svämmat över så det var lite skridskobana framför ytterdörren , som tyvärr ligger direkt under, men det gick att fixa med lite varmvatten, men jag funderar på alternativa metoder, men det är inte så väldigt mycket utrymme under utedelen.
F750 + SAM40 i 150kvm i ett plan med golvvärme i betongplatta, därav 80kvm öppen planlösning. Inga rumsgivare, Utegivare och tilluft i norr.

Utloggad Panasonic E9

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland, bakom Konsum.
  • Antal inlägg: 431
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Bort med kärnkraften!
    • TBG
SV: Gjort bort mig.
« Svar #38 skrivet: 19 februari 2007, 01:11:44 »
Jodå det sitter en kabel. Jag såg den när jag tittade mellan fläkt bladen och den går över dränerings hålet.
Noterade även att den är tillverkad 070112 så leveranserna måste gå rätt fort.
Fast det är klart den har ju egen propeller sÃ¥ den kanske har flugit hit till Sverige.  ;D

Det var sent datum, eller tidigt möjligen? Har de fått igång HE tillverkningen igen kanske?

Utloggad Justjoking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Gjort bort mig.
« Svar #39 skrivet: 19 februari 2007, 12:51:10 »
Jag visste inte att dom hade slutat tillverka dom ???
För övrigt så tycker jag att man ska behålla kärnkraften tills det finns något bättre.
Eller ska vi förstöra vÃ¥ra fiske älvar.  >:(
« Senast ändrad: 19 februari 2007, 12:58:28 av Justjoking »
Thermia Calibra 1,5-7kW. Sjövärme 166 kvm en och en halvplans villa byggd 1906 stÃ¥ende timmer. Total renoverat -87 Kakelugn i SOVRUMMET?. Badrum/hall med golvärme  Uppvärmd  en bilsgarage elradiator.

"Det sägs många kloka saker på skämt, men det är ingenting mot de dumheter som sägs på allvar."

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Gjort bort mig.
« Svar #40 skrivet: 19 februari 2007, 15:05:16 »
Jag tycker också man skall behålla kärnkraften, men först en absolut maximal utbyggnad av alla lönsamma vattendrag i Sverige.

Utloggad Justjoking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Gjort bort mig.
« Svar #41 skrivet: 19 februari 2007, 16:47:20 »
Du kan få vilket vattendrag som helst lönsamt, beror bara på vad som genererar mest pengar.
Förstöra för fiske turismen? se i Norge där tror jag att fisket gav tillbaka på ett kilo fångad fisk som gav ca 10-16 tusen tillbaka från turismen. Rätta mig om jag har fel, det finns säkert någon som sitter på färskare siffror när det gäller fiske.
Denna terror som medie har dragit igång för att fylla ut sina löpsedlar är löjlig.
Inget av händelserna som inträffat på kärnkraftverken i Sverige är allvarliga.
Dom kan jämföras med att ficklampan på bilnyckeln slutar att fungera.  ;)

För övrigt så går den nya pumpen utmärkt.
« Senast ändrad: 19 februari 2007, 16:49:18 av Justjoking »
Thermia Calibra 1,5-7kW. Sjövärme 166 kvm en och en halvplans villa byggd 1906 stÃ¥ende timmer. Total renoverat -87 Kakelugn i SOVRUMMET?. Badrum/hall med golvärme  Uppvärmd  en bilsgarage elradiator.

"Det sägs många kloka saker på skämt, men det är ingenting mot de dumheter som sägs på allvar."

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Gjort bort mig.
« Svar #42 skrivet: 19 februari 2007, 20:39:53 »
Jag avsåg delvis att skämta, men också sända ett dolt budskap. Det kan inte vara i forumets intresse att debattera en politisk fråga som är så uppenbart laddad och där alla vet att befolkningen är slittrad i två relativt jämnstora delar.

Personligen är jag positiv till både vattenkraft och karnkraft och helt ointresserad av både fiske och resor norr om Alingsås, men det är inte viktigt på ett VP-forum.

Det var det jag ville framföra.

 *vinkar*

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Gjort bort mig.
« Svar #43 skrivet: 19 februari 2007, 21:39:41 »
Ok själv  är jag  ointresserad av allt  som inte gynnar  mig  själv  FULL STOP

Krokodilen
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad Justjoking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Gjort bort mig.
« Svar #44 skrivet: 19 februari 2007, 22:10:08 »
Förlåt min utsvävning, håller med
Stackars krokodilen som bara bryr sig om sig själv.
Då är det väl kul att forumet är gratis, så han kan förse sig med kunskap. Thumbsup
Thermia Calibra 1,5-7kW. Sjövärme 166 kvm en och en halvplans villa byggd 1906 stÃ¥ende timmer. Total renoverat -87 Kakelugn i SOVRUMMET?. Badrum/hall med golvärme  Uppvärmd  en bilsgarage elradiator.

"Det sägs många kloka saker på skämt, men det är ingenting mot de dumheter som sägs på allvar."

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!