Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Gjort bort mig.  (läst 19268 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Justjoking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Gjort bort mig.
« skrivet: 23 januari 2007, 22:31:30 »
 :'( Hej. Jag är helt ny pÃ¥ forumet.
Jag har en Panasonic HE9dke och såg i dag när jag kom från jobbet att det hängde en stor istapp från utedelen i det stora hålet på undersidan. Det hade varit närmare -20 under natten.
När jag kom in så efter en stund så hörde jag hur den började att frosta av, jag gick ut för att kontrollera om det rann något vatten ur utedelen.
men icke.
Jag bröt bort isbiten och det blev en liten knöl kvar som jag inte fick bort.
Nu kommer mitt  stora misstag, jag bankar till och jag menar inte hÃ¥rt tvÃ¥ gÃ¥nger pÃ¥ under sidan för att fÃ¥ loss proppen.
Det börjar att pysa eller snarare att spruta ut vad jag tror är gas.
Blir vettskrämd och springer in och stänger av anläggningen.
Jag törs inte prova den igen.
Det har i och försig slutat att pysa, men det känns inte rätt att prova nu.
Hjälp vad kan ha hänt.
Och vad ska man göra.
Mikael:'(
Thermia Calibra 1,5-7kW. Sjövärme 166 kvm en och en halvplans villa byggd 1906 stÃ¥ende timmer. Total renoverat -87 Kakelugn i SOVRUMMET?. Badrum/hall med golvärme  Uppvärmd  en bilsgarage elradiator.

"Det sägs många kloka saker på skämt, men det är ingenting mot de dumheter som sägs på allvar."

Utloggad Cyber-Jedi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Gjort bort mig.
« Svar #1 skrivet: 23 januari 2007, 22:41:14 »
Gissar att kondensbatteriet eller något annat rör i utedelen gått sönder...

Att göra: ringa en reparatör som i bästa fall kan löda ihop det igen, och fylla på nytt köldmedium. Annars är det bara att bita i det sura äpplet och köpa en ny utedel.

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Gjort bort mig.
« Svar #2 skrivet: 23 januari 2007, 22:49:18 »
Jämmer och elände.....men  man  lär  sej av sina misstag....gör  inte  sÃ¥  nästa  gÃ¥ng.......var det inte  trÃ¥gvärme i  den?
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Gjort bort mig.
« Svar #3 skrivet: 23 januari 2007, 22:51:58 »
Starta inte! försök få bort isen utan att värma med något, lokalisera läckan och täta med vad som helst som inte är vått. Ring sedan reperatören. Får du in fukt i systemet är det rent hopplöst att suga torrt nu när det är kallt.

Oljan brukar hålla lite köldmedia som sakta förgasas, har du tur får du inte in någon fukt. Har du otur suger den in lite luft/fukt när innedelen svalnar.
« Senast ändrad: 23 januari 2007, 23:04:05 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad j:son

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Gjort bort mig.
« Svar #4 skrivet: 24 januari 2007, 01:54:52 »
Fast med det användarnamnet sÃ¥ kan man ju undra...  ::)
Dags att uppdatera här.

Utloggad Justjoking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Gjort bort mig.
« Svar #5 skrivet: 24 januari 2007, 08:44:48 »
Man skojar inte om en värmepump
Thermia Calibra 1,5-7kW. Sjövärme 166 kvm en och en halvplans villa byggd 1906 stÃ¥ende timmer. Total renoverat -87 Kakelugn i SOVRUMMET?. Badrum/hall med golvärme  Uppvärmd  en bilsgarage elradiator.

"Det sägs många kloka saker på skämt, men det är ingenting mot de dumheter som sägs på allvar."

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Gjort bort mig.
« Svar #6 skrivet: 24 januari 2007, 08:49:39 »
Har du monterat själv eller är det en proffsinstallation?

Det KAN faktiskt vara värmekabeln (om sådan finns) som gått sönder och kortslutit mot schassiet, det kan nog upplevas som en gasläcka om det samtidigt som kortslutning tinar/kokar isen...

Vet dock inte hur länge det pyste, en kortlsutning borde inte pågå så lång tid utan att säkringen går.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Justjoking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Gjort bort mig.
« Svar #7 skrivet: 24 januari 2007, 11:05:41 »
Jag har monterat den själv.
Och det finns ingen värmekabel monterad.
Fick rådet att vänta med den!????
Thermia Calibra 1,5-7kW. Sjövärme 166 kvm en och en halvplans villa byggd 1906 stÃ¥ende timmer. Total renoverat -87 Kakelugn i SOVRUMMET?. Badrum/hall med golvärme  Uppvärmd  en bilsgarage elradiator.

"Det sägs många kloka saker på skämt, men det är ingenting mot de dumheter som sägs på allvar."

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Gjort bort mig.
« Svar #8 skrivet: 24 januari 2007, 17:55:09 »
Kan det inte vara så att precis när du slog till den så skulle den börja avfrosta?
Då pyser det ju till rejält i utedelen.
Har svårt att se att man skulle kunna slå sönder nåt rör/koppling pga det du gjorde.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Gjort bort mig.
« Svar #9 skrivet: 24 januari 2007, 18:11:36 »
Starta inte pumpen förrän du vet säkert vad det var.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Lasse å

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
SV: Gjort bort mig.
« Svar #10 skrivet: 24 januari 2007, 19:35:21 »
Med vad och vart bankade du??

Om du använt något ex. en mejsel och bankat så sitter ju cellpaketet rakt ovanför hålet, när jag själv petade med fingret i hålet första gången så trodde jag att det var is, men förstod snabbt att det var botten på cellpaketet, de sitter nämligen väldigt nära tråget.

Kan det vara så att du råkat ta hål i det?
Bygger om:

Tidigare:
Bor i Piteå, Prefabhus från 75- på 112kwm + 60kwm ekonomidel, relativt öppen planlösning, Uppvärmning:
Elradiatorer från någon gång under 90 och en äldre kakelugn. 2006. installerades en HE12DKE
Förbrukning: 2005-2006  22.041 kwh + 7 m3 ved.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Gjort bort mig.
« Svar #11 skrivet: 24 januari 2007, 19:40:06 »
Eftersom du installerat själv kanske du har tillgång till manometer. Mät i så fall trycket, det bör vara 6-11 bar statiskt, beroende på temp. Om dt är 0 har du läck!

Utloggad Justjoking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Gjort bort mig.
« Svar #12 skrivet: 24 januari 2007, 19:58:44 »
Jag (slog) med baksidan av handen, knuten näve, på undersidan på utedelen två gånger bredvid det stora dräneringshålet.
Jag har svårt att säga hur länge det pyste men nog höll det på i ca 3-5 minuter.
Jag ville inte stå ute och lyssna på eländet -18 grader ute då.
Thermia Calibra 1,5-7kW. Sjövärme 166 kvm en och en halvplans villa byggd 1906 stÃ¥ende timmer. Total renoverat -87 Kakelugn i SOVRUMMET?. Badrum/hall med golvärme  Uppvärmd  en bilsgarage elradiator.

"Det sägs många kloka saker på skämt, men det är ingenting mot de dumheter som sägs på allvar."

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Gjort bort mig.
« Svar #13 skrivet: 24 januari 2007, 20:04:39 »
Godset i värmeväxlarna är mycket tunt, det behövs inga stora krafter utifrån för att punktera en sådan.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Gjort bort mig.
« Svar #14 skrivet: 24 januari 2007, 20:07:50 »
Jag vill inte vara en glädjedödare, men det kanske finns en anledning till att man säljer vinteranpassade maskiner eller vinterkit till icke anpassade.  ???
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!